خبرگزاری کار ایران

با اعلام پیش‌شرطهایی؛

مذاکرات با سرمایه‌گذاران خارجی جهت همکاری در پروژه چابهار انجام شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۷۸۴

با سرمایه‌گذاران خارجی صحبت‌هایی شده است ولی هنوز قرارداد قطعی منعقد نشده است اما مذاکرات انجام شده امیدوارکننده است و به یک شرط این که دولت قیمت خوراک را تا ده سال آینده مشخص کند می‌توانیم همکاری را شروع کنیم.

به گفته مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی، منطقه ویژه اقتصادی چابهار برای تبدیل شدن به سومین قطب پتروشیمی کشور بعد از عسلویه و ماهشهر ۱۰ سال زمان نیاز دارد.

عبدالحسین بیات مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص وضعیت نخستین شهرک پتروشیمی خصوصی کشور در چابهار اظهار داشت: ساخت منطقه ویژه اقتصادی چابهارکه سومین قطب پتروشیمی کشور بعد از عسلویه و ماهشهرمحسوب می‌شود در سال ۸۹ و در ۳ فاز تعریف شد، فاز اول خوراک گاز طبیعی یا متان، فاز دوم براساس خوراک اتان و فاز سوم بر مبنای خوراک مایع و میعانات گازی تولید شده در عسلویه وخوراک‌های مایع که در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تولید خواهد شد.

بیات با اشاره به اینکه در صنعت نفت همه چیز زنجیروار عمل می‌کند ادامه داد: در خصوص این شهرک نیز بخش بالادستی باید مطالعه کند و نتیجه را به پتروشیمی اعلام کند تا طرح‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشخص شود.

مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: فاز دوم این پروژه باید بعد از اتمام اجرای تمام ۲۹ فاز پارس جنوبی مشخص شود که چه میزان مازاد خوراک اتان در عسلویه وجود خواهد داشت، البته پیش‌بینی شده میزان اتان ۲.۶ تا چهار میلیون تن در سال باشد.

وی همچنین درخصوص پیشرفت پروژه اقتصادی چابهار گفت: در حال حاضر فاز یک این پروژه آماده است و خوراک از سوی خط لوله صلح تا نزدیک چابهار رفته است و مابقی نیز تا دو سال آینده آماده خواهد شد و می‌توان دیگر فعالیت را در این فاز شروع کرد.

بیات با بیان این که با سرمایه‌گذاران خارجی صحبت‌هایی شده است افزود: هنوز قرارداد قطعی منعقد نشده اما مذاکرات انجام شده امیدوارکننده است و به یک شرط این که دولت قیمت خوراک را تا ده سال آینده مشخص کند می‌توانیم همکاری را شروع کنیم.

عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خصوص علت عدم فراخوان برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی گفت: تامین مالی مخصوصا تسهیلات ارزی از دلایل عدم فراخوان است و این بخش بعد از ۷۰ طرح برنامه پنجم پتروشیمی تامین مالی خواهد شد، ولی در صورت عدم نیاز مالی سرمایه‌گذاران ازکشور و منابعی مثل صندوق توسعه ملی، می‌توانند فعالیت خود را شروع کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز