خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران خبر داد:

در بدترین شرایط ذخایر آبی در یک دهه اخیر هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۵۶۳

در سال آبی گذشته حدود ۲۰ درصد نسبت به وضعیت معمول دراز مدت کمبود بارندگی داشتیم که این وضعیت به شرایط کم بارانی پاییز امسال اضافه می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: هزار چاه غیرمجاز در سطح تهران داشتیم که طی سال‌های گذشته به ۷۰۰ مورد پروانه بهره‌برداری دادیم و آمادگی داریم که به ۹۲۰۰ حلقه چاه دیگر نیز پروانه بهره برداری بدهیم.

به گزارش ایلنا، خسرو ارتقایی امروز در نشستی خبری اظهار داشت: از ابتدای مهرماه سال جاری که آغاز سال آبی ۹۲ – ۹۳ است تا امروز در حوزه استان تهران بارندگی نداشتیم در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۹ میلی متر بارندگی و به طور متوسط در ۴۵ سال گذشته در این مدت ۴۵ میلیمتر بارندگی داشته ایم.

وی افزود: در سال آبی گذشته نیز حدود ۲۰ درصد نسبت به وضعیت معمول دراز مدت کمبود بارندگی داشتیم که این وضعیت به شرایط کم بارانی پاییز امسال اضافه می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه این مسئله موجب شده ذخایر سدها به شدت کاهش یابد، گفت: هم اکنون سد امیرکبیر ۱۱۵ میلیون مترمکعب، سد لتیان ۲۷ میلیون مترمکعب، سد لار ۴۵ میلیون مترمکعب، سد طالقان ۱۵۳ میلیون مترمکعب و سد ماملو ۱۱۱ میلیون مترمکعب ذخیره آبی دارند اما استفاده از ذخیره آبی سد ماملو با توجه به اینکه هنوز تصفیه خانه هفتم تهران به بهره برداری نرسیده قابل استفاده در شبکه شرب استان نیست.

وی ادامه داد: سه سال است که حجم ذخیره پشت سد ماملو را در مرز ۱۱۰ میلیون مترمکعبی نگه داشته‌ایم اما تصفیه خانه هفتم تهران به بهره برداری نرسید.

ارتقایی با اشاره به اینکه سال گذشته در همین زمان، حجم ذخایر سدهای استان ۷۱۰ میلیون مترمکعب بود، اذعان داشت: نسبت به زمان مشابه سال گذشته کسری ۲۶۰ میلیون مترمکعبی در ذخایر آبی سدهای استان تهران داریم که این وضعیت آغاز یک دوره کم آبی را در شهر تهران به دنبال دارد.

وی افزود: سازمان هواشناسی کشور از آغاز بارندگی در استان تهران، شمال و شمال غرب کشور طی ۴۸ ساعت آینده خبر داده که امیدواریم با توجه به اینکه این اولین بارش تهران پس از ۶ ماه خواهد بود، حجم آن قابل توجه باشد.

این مقام مسوول با بیان اینکه در بدترین شرایط ذخایر آبی در یک دهه اخیر هستیم، تصریح کرد: با فرض اینکه در ادامه سال آبی ۹۲ - ۹۳ نیز وضعیت بارندگی نرمال باشد، کسری ذخایر سدهای تهران برطرف نخواهد شد.

ارتقایی در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای جبران کسری منابع آبی استان گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم که ۳۶ حلقه چاه جدید در تهران حفر شود که عموما در سطح شهر تهران به ویژه در مناطق غربی و مرکزی و شرق و شمال شرق شهر است.

وی افزود: با کمک شرکت آب و فاضلاب استان، نیاز نهادها و سازمان‌هایی که اقدام به مصرف آب خام می‌کنند را در صورت امکان با آب چاهها و پساب تصفیه خانه های فاضلاب تأمین می کنیم و چاههای موجود در نهادهای عمومی که سطح کیفیت آب آن برای شرب مناسب است را به شبکه سراسری متصل خواهیم کرد.

ارتقایی پیشنهاد خود را برای گذر از وضعیت کم آبی، کاهش ۲۰ درصدی مصرف توسط شهروندان عنوان کرد و گفت: به خانه هایی که چاه غیرمجاز دارند پروانه بهره برداری می دهیم.

وی ادامه داد: در گذشته اقدام به مسدود کردن چاههای غیرمجاز می کردیم اما اکنون نه تنها آنها را مسدود نمی کنیم بلکه از این استقبال می کنیم که مردم مصارف غیرخانگی خود را از آب شرب تأمین نکنند و با استفاده از آب چاهها اقدام به آبیاری فضای سبز و استفاده در مصارفی چون استخر کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران تصریح کرد: ۱۰ هزار چاه غیرمجاز در سطح تهران داشتیم که طی سالهای گذشته به ۷۰۰ مورد پروانه بهره برداری دادیم و آمادگی داریم که به ۹۲۰۰ حلقه چاه دیگر نیز پروانه بهره برداری بدهیم اما این بدین معنی نیست که شهروندان اقدام به حفر چاه بدون مجوز کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز