خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو:

وضعیت کنونی صنعت آب و برق همانند ترکه چوبی خم‌شده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۱۶۰

تقاضای ما از دولت و مجلس این است که مکانیزمی تصویب شود که اتکا بیشتر به سرمایه گذاری بخش خصوصی باشد، زیرا از این طریق با یک برابر اعتبارات، پنج تا ۱۰ برابر سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی صورت می‌پذیرد.

تکمیل ۸۵۰ طرح وزارت نیرو نیازمند ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است و نمی‌توان با سالانه سه هزار میلیارد تومان اعتبار این طرح ها را جمع و جو و به سرانجام رساند.

به گزارش ایلنا، حمید چیت چیان در نشست مشترک با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، وضعیت کنونی صنعت آب و برق را مانند ترکه چوبی که خم شده، اما هنوز نشکسته است، تشبیه کرد و گفت: وضعیت وزارت نیرو در شرایطی که تنها ۲۵ درصد کل هزینه هایش را از مشترکان دریافت می کند، قابل تداوم نیست.

وی افزود: کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی همواره پشتیبان وزارت نیرو بوده اند و اگر این وزارتخانه از پشتیبانی این کمیسیون ها محروم باشد، نمی تواند قدم از قدم بردارد.

وزیرنیرو ابراز امیدواری کرد که کمیسیون عمران مجلس در دوره تدوین بودجه ۹۳، عنایت ویژه ای به این وزارتخانه داشته باشد.

وی با بیان اینکه، تا زمانی که دو ساعت برق و یا یک روز آب قطع نشود، طبیعت خدمات وزارت نیرو را کسی متوجه نمی شود، اما با بروز اولین قطعی آب یا برق ممکن است مشکلات عدیده اجتماعی، سیاسی و امنیتی رخ دهد.

چیت چیان یادآور شد: فرسودگی شبکه های آب، آبرسانی با تانکر به بیش از شش هزار و ۴۸۰ روستا غیر قابل تحمل است و اگر اعتبارات تامین نشود این وضعیت باقی می ماند.

وزیر نیرو با بیان اینکه، ما در شرایط کنونی که منابع دولت محدود است، نمی خواهیم به دولت فشار بیش از حد بیاوریم، گفت: تقاضای ما از دولت و مجلس این است که مکانیزمی تصویب شود که اتکا بیشتر به سرمایه گذاری بخش خصوصی باشد، زیرا از این طریق با یک برابر اعتبارات، پنج تا ۱۰ برابر سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی صورت می پذیرد.

وی همچنین از تشکیل کار گروه مشترک نمایندگان وزارت نیرو و اعضای کمیسیون عمران استقبال کرد و گفت: باید کار فشرده ای در این کار گروه انجام شود و پیشنهاداتی برای بودجه ۹۳ تدوین شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه، وزارت نیرو در زمان کنونی ۸۵۰ طرح دارد که اعتباری معادل ۱۲۰ هزار میلیارد تومان می خواهد، گفت: با سالیانه سه هزار میلیارد تومان اعتبار وزارت نیرو نمی توان این طرح ها را جمع کرد، ضمن اینکه در بودجه سال آینده ۴۷ درصد اعتبارات نیز کم خواهد شد.

وی مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژه ها، استفاده از بانک جهانی، استفاده از آب شیرین کن ها و افزایش اعتبار خرید تضمینی آب و پساب را از جمله راهکارهای عملی رهایی از وضعیت کنونی عنوان کرد و گفت: تاکنون در دو جلسه شورای عالی آب، یک جلسه دولت و یک جلسه اختصاصی با رئیس جمهوری تمام موارد و مشکلات بخش آب کشور مطرح شده و قرار است رئیس جمهوری تخصیص اعتبارات خاصی را برای آبرسانی پیگیری کند.

وزیر نیرو تصریح کرد: وزارت نیرو نباید برای درخواست اعتباراتش کوتاه بیاید، اما باید پذیرفت که صادرات نفت کاهش یافته و نمی توان تنها به درآمدهای دولتی امیدوار بود.

وی تغییر در مجوزها برای استفاده بخش خصوصی و بالا بردن تعرفه ها را دو تقاضای مهم وزارت نیرو از دولت و مجلس عنوان کرد و گفت: این صنعت با دریافت تنها یک چهارم هزینه های آب و برق نمی تواند دوام بیاورد و امیدواریم با همکاری نزدیک با کمیسیون های وزارت نیرو بخشی از مشکلات این وزارتخانه حل شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز