خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با ایلنا:

نرخ سود اوراق مشارکت به بیش از ۲۵ درصد افزایش یابد

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۴۰۶

در بودجه ۹۲میزان ۳۷هزار میلیارد تومان باید اوراق مشارکت عرضه می‌شد که این امر محقق نشده و تنها یکبار اوراق مشارکت مربوط به وزارت نیرو عرضه شد اما مورد استقبال مردم واقع نشد.

افزایش نرخ سود اوراق مشارکت به سطحی بالاتر از سود بانک‌ها و یا واگذاری به پیمانکار تنها راه بفروش رفتن ۳۷ هزار میلیارد اوراق مشارکت ودر نتیجه تحقق اهداف بودجه ۹۲ در بخش نفت و نیرو است.

احمد سجادی(نماینده مردم سرخس، فریمان و احمد آباد در مجلس شورای اسلامی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به اینکه هنوز جزئیات بودجه بندی ۹۳ و میزان تخصیص به بخش نفت و نیرو نهایی نشده، گفت: درحال حاضر کارگروهی در کمیسیون انرژی تشکیل شده که مشغول بررسی مقدار و نحوه هزینه کرد بودجه ۹۲ هستند.

وی تصریح کرد: در بودجه ۹۲ برای بخش‌های توسعه مخازن مشترک نفت و گاز، گازرسانی به روستاها، بخش حفاری، نوسازی خطوط و پالایشگاه‌ها هر کدام جداگانه بودجه مشخصی در نظر گرفته شده بود اما هیچکدام عملیاتی نشده و زمانی هم که سوالاتی صورت گرفت گفته شد بودجه تخصیصی به لحاظ دلاری و ریالی مناسب نبوده است.

سجادی ادامه داد: در بودجه ۹۲ میزان ۷ میلیارد تومان برای توسعه میادین مشترک، ۱۰هزار میلیارد تومان برای نوسازی، گازرسانی به روستاها و توسعه پالایشگاه‌ها درنظر گرفته شده بود که هیچکدام بخوبی محقق نشده است.

وی همچنین گفت: در بودجه ۹۲میزان ۳۷هزار میلیارد تومان باید اوراق مشارکت عرضه می‌شد که این امر نیز محقق نشده و تنها یکبار اوراق مشارکت مربوط به وزارت نیرو عرضه شد که مورد استقبال مردم واقع نشد و دلیل آن پایین بودن سود اوراق مشارت اعلام شد اما دولت هیچ اقدامی در جهت افزایش سود اوراق و بالا بردن نرخ سود نسبت به سود بانک‌ها صورت نداد.

عضو کمیسیون انرژی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم طرح‌های توسعه‌ای اجرایی شود باید اقدام به عرضه اوراق کنیم و لازمه بفروش رساندن اوراق نیز بالا بردن سود آن است.

وی راه دیگر تحقق بودجه ۹۲ را واگذاری اوراق مشارکت به پیمانکاران نفتی و گازی دانست و افزود: در این زمینه نیز تاکنون اقدام عملیاتی صورت نگرفته است.

سجادی تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم سرمایه را به تولید رسانده و اشتغال ایجاد کنیم باید بتوانیم پول نفت را از مردم جمع کنیم و بهترین راه تحقق این امر فروش اوراق مشارکت و هزینه آن در ساخت پالایشگاه و پتروشیمی است.

وی تعیین سود ۲۵ تا ۲۶ درصدی برای اوراق مشارکت را رقم خوبی برای بفروش رساندن آن دانست و افزود: اگر این امر محقق شود نقدینگی و دلالی جمع شده، پول درآمدزا شده و پروژه‌های دولت نیز اجرا می‌شود که دولت یا با افزایش نرخ سود اوراق یا واگذاری به پیمانکار می‌تواند ظرف ۲هفته ۳۷ هزار میلیارد تومان اوراق را بفروش برساند.

عضو کمیسیون انرژی در خصوص جلسه چند روز گذشته کمیسیون نیز گفت: کمیته انرژی‌های نو در کمیسیون به بررسی مذاکرات ژنو پرداخته و گزارشاتی از سوی رئیس کمیته ارائه شد و با بررسی تمام بندها و مفاد و نتایج آن برای کشور و مردم و همچنین راهکارهای تحقق آن مورد بحثو بررسی قرار گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز