خبرگزاری کار ایران

دولت دهم همزمان با پیاده‌سازی نظامنامه جدید پژوهش، بخش خصوصی را حذف کرد

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۸۳۸

برای اولین بار دستگاه مولتی تستینگ سیلندر مخازن که ۲۸ استاندارد جهانی در آن پیاده سازی شده توسط انجمن ساخته شده است و همچنین برای اولین بار پایلوت آزمایشی تقطیر استخراجی برای فرار حذف بنزن دیگر اقدام انجمن بوده که ثبت اختراع شده و در استخراج دانه های روغنی کاربرد دارد.

عضو هیات مدیره اپنا گفت: در ۴ سال اخیر همزمان با پیاده‌سازی نظام نامه جدید پژوهش عملا بخش خصوصی کنار گذاشته شده و پروژه‌ها به سمت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های دولتی سوق داده شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرزان نیک‌پور در نشست خبری انجمن شرکت‌ها و موسسات پژوهشی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی با عنوان معرفی دستاوردها و توانمندی‌های بخش خصوصی و نیز بیان چالش‌ها و موانع توسعه این بخش گفت: یکی از اهداف اصلی انجمن اثبات توانمندی بخش خصوصی در حوزه پژوهش نفت است که در بیانات مقام معظم رهبری و قوانین بالادستی نیز به این مسئله اشاره شده است.

وی با اشاره به اینکه تحریم‌ها فرصت خوبی برای استفاده از توانمندی بخش خصوصی بوده تصریح کرد: باید باور کنیم که بخش خصوصی می‌تواند مشکلات کشور را رفع کند ولی واقعیت این است که تا وقتی مجبور نشویم حاضر نیستیم به توان و پتانسیل داخلی توجه کنیم.

نیک پور افزود: انجمن با گذشت ۲ سال از فعالیت خود توانسته توان و پتانسیلی که پراکنده بوده تجمیع و هم افزایی داشته باشد، لذا ما زمانی می توانیم از پتانسیل‌ها استفاده کنیم که باور کنیم مجموعه‌های بخش خصوصی می توانند اثربخش باشند.

رئیس هیات مدیره اپنا خاطرنشان کرد: انجمن در حوزه‌های مختلف بالادستی، پالایشگاهی و پتروشیمی تدوین فناوری و پکیج صنعت نفت دستاوردهای خوبی حاصل کرده است.

وی تدوین دانش فنی پکیج نمک زدایی از آب دریا و تامین آب خالص برای پالایشگاه را از اقدامات این مجموعه برشمرد و افزود: غیر از مواد اولیه‌ای که از خارج از کشور وارد می‌شود کلیه مراحل ساخت در داخل کشور انجام شده و برای فازهای ۹،۱۰، ۱۵ و ۱۶ در حال بهره‌برداری است.

نیک پور استفاده از این دانش را راهکاری برای کاهش اتلاف انرژی دانست و اظهار داشت: استفاده از این تکنولوژی منجر به بازیافت حرارت اتلافی شده و بازدهی را از ۵۵ درصد به ۸۵ درصد می‌رساند که می‌توان از آن به عنوان گامی جدید در افزایش بازیافت یاد کرد که اولین نمونه از این طراحی در قشم با همکاری شرکت مپنا در حال بهره برداری است.

وی ادامه داد: برای اولین بار دستگاه مولتی تستینگ سیلندر مخازن که ۲۸ استاندارد جهانی در آن پیاده سازی شده توسط انجمن ساخته شده است و همچنین برای اولین بار پایلوت آزمایشی تقطیر استخراجی برای فرار حذف بنزن دیگر اقدام انجمن بوده که ثبت اختراع شده و در استخراج دانه های روغنی کاربرد دارد.

رئیس هیات مدیره اپنا خاطرنشان کرد: با وجودی که مجموعه شرکت‌های بخش خصوصی پیشرفت خوبی در ۱۰ سال گذشته داشته اند در ۴ سال اخیر همزمان با پیاده سازی نظام نامه جدید پژوهش عملا بخش خصوصی کنار گذاشته شده و پروژه‌ها به سمت دانشگاه ها و پژوهشگاه های دولتی سوق داده شدند.

وی با اشاره به اینکه قسمت عظیمی از ۸۰ پژوهشگر بخش خصوصی به خارج از کشور رفته‌اند گفت: از دولت جدید انتظار داریم سد شکسته شده و توانی که بطور خودجوش ایجاد شده از بین نرود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز