خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت:

اوپک در سال ٢٠١۴ چالش عمده ای نخواهد داشت

کد خبر : ۱۳۴۵۶۳

اما زمانی که این اعضا به بازار بازگشتند، اوپک چگونگی مواجهه با ورود دوباره اعضا به بازار و پایدار کردن ظرفیت مازاد عرضه را می دانست بنابراین این کشورها می توانند بازگشت خوبی داشته باشند و بازگشت آن ها بر بهای نفت تاثیر منفی نداشته باشد.

وزیر نفت گفت: اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک) بر این باورند که این سازمان در سال ٢٠١۴ میلادی با چالش قابل توجهی رو به رو نخواهند بود.

به گزارش ایلنا، بیژن زنگنه، درباره چالش‌های احتمالی اوپک در سال جاری میلادی ضمن بیان مطلب فوق اعلام کرد: در سال جدید میلادی فرصت‌هایی برای اوپک در زمینه تولید و سرمایه گذاری وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه بعضی از تولید کنندگان هم اکنون از ذخایر شیل اویل یا نفت سخت(Tight Oil)، نفت خام تولید می‌کنند، گفت: اعضای اوپک این موضوع را تهدیدی برای این سازمان تلقی نمی‌کنند و این تنها بخشی از تولید کشورهای غیرعضو اوپک است مانند آنچه پیش از این در جریان بوده است.

وزیر نفت در حاشیه نشست ١۶۴ اوپک در واکنش به تصمیم اعضای اوپک درباره تثبیت سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه، عنوان کرد: از دیدگاه من تصمیم اعضای اوپک که همسو با بنیادهای بازار بوده است، مناسب است و بازار نفت نیز به این تصمیم واکنش مثبت نشان خواهد داد.

با توجه به احتمال افزایش تولید نفت خام از سوی ایران در نتیجه لغو تحریم‌ها علیه تهران، زنگنه گفت: در سال‌های گذشته بعضی از اعضای اوپک با چنین مشکلات مشابهی رو به رو بوده و آن‌ها برای مدتی از بازار خارج شده‌اند.

وی افزود: اما زمانی که این اعضا به بازار بازگشتند، اوپک چگونگی مواجهه با ورود دوباره اعضا به بازار و پایدار کردن ظرفیت مازاد عرضه را می‌دانست بنابراین این کشور‌ها می‌توانند بازگشت خوبی داشته باشند و بازگشت آن‌ها بر بهای نفت تاثیر منفی نداشته باشد.

زنگنه ابراز اطمینان کرد که اوپک قادر است تا نگاه درستی نسبت به ایران داشته باشد و از اعضایی که قصد دارند به جایگاه پیشین خود بازگردند پشتیبانی کند.

اعضای اوپک که ۴٠ درصد نفت جهان را تامین می‌کند، در صد و شصت و چهارمین نشست این سازمان در وین اتریش تصمیم گرفتند سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه اوپک را ثابت نگاه دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز