خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از وضعیت چین در صنعت نفت:

چینی‌ها در صنعت نفت باقی خواهند ماند!

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۵۱۱

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت می‌گوید: وقتی بازار در اختیار کشوری است که یکجانبه کالا می‌دهد قطعا ما بازنده بوده‌ایم زیرا مجبور به پذیرش کالا با هر کیفیتی هستیم

عضو کمیسیون انرژی گفت: نباید انکار کنیم چینی‌ها در شرایط تحریم و زمانی که ما قدرت انتخاب و چانه زنی برای قیمت کالا و تجهیزات نفتی خود را نداشته‌ایم کالای خود را با قیمت بالا‌تر به کشور ما تحمیل کردند اما بی‌کیفیت و غیر استاندارد بودن کالاهای چینی در صنعت نفت کشورمان صحت ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایران از جمله معدود کشورهایی است که علی رغم در اختیار داشتن منابع بالای نفت و گاز اما به جهت تنوع و کیفیت بالای این منابع همواره مورد توجه شرکت‌ها بزرگ نفتی بوده است به گونه ای که کشورما توانسته در زمان‌های غیرتحریمی در صنعت نفت و گاز نه تنها در منطقه بلکه در سطح دنیا یکه تازی کند. این در حالیست که در چند سال اخیر و با اعمال تحریم های یکه جانبه از سوی کشورهای غربی شاهد از دست دادن این بازار بوده ایم و در این میان فقط چینی‌ها بودند که حضور گسترده ای را در صنعت نفت و گاز ایران داشتند که البته این حضور را هم مدیون رای‌هایی هستند که به عنوان یک عضو در بین کشورهای ۱ + ۵ به نفع ایران داده بودند.

البته در خصوص حضور شرکت‌های چینی بسیاری از کارشناسان نفتی معتقدند در این مدت علی رغم اینکه محصولات و تجهیزات چینی‌ها در مقایسه با سایر کشورها از کیفیت چندان مطلوبی برخوردار نیستند اما یکه تازی آنها در بازار بدون رقیب باعثشده بود که همین تجهیزات با قیمتهایی گاها تا ۲ برابر قیمت نمونه‌های اروپایی به صنعت نفت کشور تحمیل شود.

اما هم اکنون وپس از آنکه مذاکرات ژنو اوضاع را به نفع کشورما تغییر داده حذف تدریجی تحریم‌ها باب گفت و گو با سایر شرکت‌های بزرگ نفتی را فراهم آورده و این شرکت‌ها تمایل خود را برای حضور در این صنعت اعلام کرده‌اند. بنابراین آنچه هم اکنون ذهنیت مردم و برخی از مسئولان را به خود معطوف کرده. این است که آیا حذف تحریم‌ها و حضور شرکت‌های اروپایی و آمریکایی به معنای کشیدن خط بطلان بر روی یکه تازی شرکت‌های چینی بر صنعت نفت کشور خواهد بود و یا اینکه هنوز هم بنا برمصلحت سیاسی همچنان مجبور هستیم تا حضور چینی ها را در صنعت نفت کشورمان داشته باشیم

در همین ارتباط خبرنگار ایلنا در گفت‌و‌گویی با کار‌شناسان این حوزه، چرایی تداوم حضور و یا عدم حضور چین در صنعت نفت را مورد ارزیابی قرار داده است.

سیروس طالاری عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت که قرارداد با چین تا جایی که مربوط به بخش واردات تجهیزات می‌شود کشور ما بازنده بوده است زیرا تجهیزات وارد شده از کیفیت و استاندارد برخوردار نیست.

وی می‌افزاید: وقتی بازار در اختیار کشوری است که یکجانبه کالا می‌دهد قطعا ما بازنده بوده‌ایم زیرا مجبور بوده‌ایم کالا را با هر کیفیتی بپذیریم.
طالاری همچنین به استفاده از توانمندی داخل در صنعت نفت کشور اعتقاد راسخی داشته و خاطرنشان می‌کند: کشور ما نزدیک ۱۰۵ سال است که صنعت نفت و گاز دارد که در۲۰ تا ۳۰ سال اخیر ظرفیت خوبی برای صنایع کشور در زمینه ساخت تجهیزات مورد نیاز شکل گرفته لذا وظیفه ملی حکم می‌کند که از توان ملی حداکثر استفاده شود و گرنه خیانت به منفع ملی است.

وی با بیان اینکه چین در مقابل تجهیزاتی که در داخل کشور ما ساخته می‌شود حرفی برای گفتن ندارد، یادآور شد: برخی موارد مصرف کننده عام در بخش پتروشیمی و نفت توانسته واردات تجهیزات از چین را بخوبی مدیریت کرده و استاندارد بین‌المللی را به این کشور تحمیل کند که تجهیزات با کیفیت و استاندارد وارد کشور شده اما در عمده موارد کشور ما ضرر کرده است.

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با تاکید بر اینکه خریدن تجهیزات چینی هیچ توجیه و منطقی ندارد، ادامه داده که: اگر قرار است تجهیزات حتی از غرب خریداری شود باید امتیاز نیز بگیریم و در ازای واردات هر کالایی دانش فنی را نیز به کشور منتقل کنیم.

و اما علی مروی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به اینکه چینی‌ها در شرایط سخت و تحریم کشور ما را تنها نگذاشتند با لغو تحریم‌ها نیز چینی‌ها جایگاه خود را در صنعت نفت کشور ما حفظ خواهند کرد.

وی می‌افزاید: اظهارنظرهایی که در زمینه ارائه کالای بی‌کیفیت از سوی چین منتشر می‌شود صحت ندارد زیرا در قراردادهای نفتی نمی‌توان تمامی جوانب از جمله استاندارد و کیفیت را رعایت نکرد چرا که نفت از جمله اموری است که باید مسائل زیست محیطی و امنیت در نظر گرفته شود.

عضو کمیسیون انرژی خاطرنشان کرده که نباید انکار کنیم چینی‌ها در شرایط تحریم و زمانی که ما قدرت انتخاب و چانه‌زنی برای قیمت کالا و تجهیزات نفتی خود را نداشته‌ایم کالای خود را با قیمت بالا‌تر به کشور ما تحمیل کردند اما بی‌کیفیت و غیر استاندارد بودن کالاهای چینی در صنعت نفت کشورمان صحت ندارد.

وی با اشاره به اینکه با ورود قدرت‌های بزرگ قدرت انتخاب و مانور کشور ما در واردات کالا و تجهیزات نفتی و همچنین قرارداد‌ها بیشتر شده، تاکید می‌کند: در حال حاضر اگر چینی‌ها کالایی را با قیمت و کیفیت مشابه قدرت‌های بزرگ نفتی ارائه کند اولویت با چین است زیرا در شرایط تحریم همواره در کنار کشور ما قرار داشته است.

اینکه تحریم یک انحصار ناخواسته به ما تحمیل کرده غیر قابل انکار است اما اکنون انحصار شکسته شده کشور ما قدرت انتخاب پیدا کرده و با توجه به نیاز دنیا به نفت کشور ما می‌توانیم یکه تازی کنیم و اگر بخواهیم می‌توانیم کشوری را در بازار و صنعت نفت حذف یا دیگر بار بازگردانیم در هر حال با باید منتظر شد و دید که مسئولان چه تصمیمی اتخاذ می کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز