خبرگزاری کار ایران

بر پایه چشم انداز انرژی سال ٢٠٣٥ بی پی

مصرف انرژی در منطقه خاورمیانه ٧٧ درصد افزایش می‌یابد

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۱۷۲

تولید انرژی کشورهای خاورمیانه تا سال ٢٠٣٥ میلادی ٢٥ درصد افزایش می‌یابد در حالی که مصرف آن ها ٧٧ درصد رشد خواهد داشت و این بدان معناست که تنها ۶٥ درصد از ظرفیت تولید کشورهای این منطقه برای اهداف صادراتی باقی می‌ماند، این مقدار هم اکنون حدود ٧٢ درصد است.

گزارش چشم انداز انرژی سال ٢٠٣٥ بی پی نشان می دهد مصرف انرژی در منطقه خاورمیانه ظرف ٢١ سال آینده با ٧٧ درصد رشد رو به رو خواهد بود.

به گزارش ایلنا، در پی تلاش های آمریکای جنوبی و روسیه برای پیوستن به جرگه تولید کنندگان شیل اویل و رشد مصرف بازارهای داخلی در منطقه خاورمیانه، تولیدکنندگان نفت این منطقه ظرف دو سال آینده با مشکلات عمده ای رو به رو می‌شوند.

شرکت انگلیسی بی پی در گزارش چشم انداز سال ٢٠٣٥ خود اعلام کرد: تولید انرژی کشورهای خاورمیانه تا سال ٢٠٣٥ میلادی ٢٥ درصد افزایش می یابد در حالی که مصرف آن ها ٧٧ درصد رشد خواهد داشت و این بدان معناست که تنها ۶٥ درصد از ظرفیت تولید کشورهای این منطقه برای اهداف صادراتی باقی می ماند، این مقدار هم اکنون حدود ٧٢ درصد است.

این موضوع کشورهایی مانند عربستان را که درآمدهایش به شدت وابسته به صادرات نفت است، تحت فشار قرار می دهد و افزایش برداشت نفت از ذخایر شیل اویل و دیگر ذخایر نامتعارف پاسخگوی تقاضای رو به رو رشد جهان خواهد بود.

برآورد بی پی نشان می دهد خاورمیانه بزرگ ترین مصرف کننده سرانه میعانات گازی می شود و در این زمینه آمریکای شمالی را پشت سر می گذارد و منطقه خاورمیانه تا سال ٢٠٣٥ بیش از سه برابر مصرف سرانه جهانی میعانات مصرف خواهد کرد.

بی پی انتظار دارد روسیه و آمریکای لاتین ظرف دو سال آینده برای دستیابی به شیل اویل به ایالات متحده می پیوندند.

شرکت بی پی همچنین پیش بینی کرد که آمریکا تا سال ٢٠٣٥ به خودکفایی انرژی می رسد زیرا ذخایر شیل اویل سبب می شود آمریکا برای نخستین بار پس از سال ١٩٧٠ رکورد تولید خود را بشکند.

کریستوف روهل، مدیر بخش اقتصاد شرکت بی پی، در یک نشست خبری درباره توسعه ذخایر شیل اویل در خارج از منطقه آمریکای شمالی، گفت: دومین برنده این شکوفایی، روسیه و آمریکای جنوبی هستند و در آمریکای جنوبی کلمبیا و آرژانتین بیشترین سود را می برند.

همچنین پیش بینی بی پی مبنی بر همکاری دیگر کشورها با آمریکا برای احیای ذخایر شیل اویل، با دیگر گزارش های پیش بینی بلند مدت انرژی این شرکت در تضاد است.

بنا بر ارزیابی های سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) تولید نفت از شیل اویل در آمریکا هیچ تاثیری خارج از آمریکای شمالی بر جای نمی گذارد.

تقاضای جهانی نفت

پیش بینی می شود تقاضای جهانی نفت خام تا سال ٢٠٣٥ به ١٠٩ میلیون بشکه در روز برسد که این به معنای افزایش روزانه ١٩ میلیون بشکه ای نسبت به تقاضای کنونی است، این رشد بیشتر از سوی بازارهای مصرف چین، هند و خاورمیانه خواهد بود با این وجود نفت خام در این مدت کمترین میزان رشد را شاهد خواهد بود.

به گفته روهل، روسیه و آمریکای جنوبی تا سال ٢٠٣٥ هر یک روزانه یک میلیون بشکه نفت از ذخایر شیل اویل تولید می کنند.

وی همچنین اظهار کرد که تولید نفت از ساختارهای صخره ای حدود هفت درصد تقاضای جهانی درسال ٢٠٣٥ را شامل خواهد شد؛ در همین حال به نظر نمی رسد ورود تولیدکنندگان جدید به بازار عرضه نرخ رشد تقاضا را آهسته کند.

روهل گفت: هم اکنون رشد بسیار سریعی را شاهد هستیم که در طول زمان شدت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در سال ٢٠٠٥ واردات آمریکا حدود ١٢ میلیون بشکه در روز بود که ۶٠ درصد تقاضای داخلی اش را شامل می شد، اما این مقدار تا سال ٢٠٣٥ به کمتر از یک میلیون بشکه در روز کاهش می یابد و ١٠ درصد بازار داخلی را پوشش می دهد.

گزارش امسال بی پی چهارمین گزارش سالانه پیش بینی بلند مدت انرژی است، این گزارش افق ٢٠٣٥ را هدف قرار داده است و پنج سال بیشتر از گزارش پارسال خود را پوشش می دهد.

در این گزارش برای نخستین بار به تاریخ دقیق خودکفایی آمریکا اشاره شده است. در گزارش پیشین گفته شده بود که این مهم ممکن است در حدود ٢٠٣٠ میلادی رخ دهد.

بر اساس این ارزیابی، در حالی که آمریکا تا سال ٢٠١٧ به یک صادر کندنه خالص گاز طبیعی تبدیل می شود، شیل گس ظرف دو دهه آینده چنین تاثیری بر اروپا نخواهد داشت.

انتظار می رود وابستگی اتحادیه اروپا به واردات گاز از رقم کنونی ۶۶ درصد تا سال ٢٠٣٥ به ٨۴ درصد افزایش یابد.

گزارش چشم انداز انرژی ٢٠٣٥ بی پی نشان می دهد که سوخت های فسیلی تا سال ٢٠٣٥ همچنان تامین کننده اصلی تقاضا انرژی در جهان خواهند بود، سهم گاز و زغال سنگ در سبد انرژی جهان ٥۴ درصد خواهد بود در حالی که سهم انرژی تجدید پذیر در تامین تقاضا انرژی جهان در دوره مورد بررسی از دو درصد به هفت درصد افزایش می یابد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز