خبرگزاری کار ایران

دبیر کل جدید GECF:

نگرانی‌های زیست محیطی مانع توسعه ذخایر شیل گس می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۴۴۱

ما خواهان این هستیم که فناوری تولید شیل گس طوری توسعه یابد که امکان استخراج گاز بدون تخریب محیط زیست امکان پذیر باشد.

عادلی نگرانی های زیست محیطی را یکی از موانع توسعه ذخایر شیل گس دانست و پیش بینی کرد که سرمایه گذاری ها همچنان در بخش ذخایر متعارف گازی بالا باشد.

به گزارش ایلنا، مجمع کشورهای صادرکننده گاز(GECF) اعلام کرد: سرمایه گذاری ها در بخش گازهای متعارف در آینده قابل پیش بینی همچنان بالا خواهد بود و از " قیمت های رقابتی سوخت " حمایت می کند.

GESF همچنین اعلام کرد که فناوری " شکست هیدرولیک " برای تولید شیل گس(گاز رسی) به دلیل نگرانی های محیط زیستی مانعی برای عملیات های اکتشاف در آینده خواهد بود اما با این حال به عرضه جهانی گاز کمک خواهد کرد.

محمد حسین عادلی، دبیر کل جدید GECF در نخستین نشست خبری خود پس از در اختیار گرفتن پست دبیر کلی این مجمع در آغاز سال ٢٠١۴ گفت: کل ذخایر شیل گس دو درصد و اگر درباره تولید صحبت کنیم، تولید این نوع گازها ۶ درصد است و به همین دلیل، سرمایه گذاری ها در بخش توسعه ذخایر متعارف گاز همچنان بیشتر خواهد بود.

عادلی، یک اقتصاددادن برجسته، با حمایت از این که گاز منبع اصلی تامین انرژی برای دهه جاری خواهد بود، گفت: هیچ دلیلی وجود ندارد که کشورها سرمایه گذاری در بخش توسعه منابع متعارف انرژی را کاهش دهند.

وی افزود: انتظار می رود سهم گاز که ٢٣, ٥ درصد از سبد انرژی جهان را به خود اختصاص داده ظرف دهه آینده به حدود ٢۶ درصد افزایش یابد اما سهم نفت از ٣٣ درصدی کنونی شاید به ٢٩ درصد برسد.

به گفته وی، انتظار می رود که ذغال سنگ نیز شاهد افت سهم در سبد انرژی جهان باشد.

عادلی با تاکید بر این که انتشار گازهای گلخانه ای از گاز حدود ۴٥ درصد کمتر از انتشار گازهای گلخانه ای از زغال سنگ است، افزود: باید از گاز نسبت به دیگر سوخت های فسیلی آلوده کننده بیشتر استفاده کرد.

دبیر کل GECF همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا قیمت های گاز باید مرتبط با قیمت های نفت باشد یا این که به درخواست اروپایی ها و کشورهای خاور دور از هم جدا شوند، گفت: در بلندمدت اگر خریداران نیاز و احساس به تضمین عرضه داشته باشند، به سمت قیمت های گاز مرتبط با نفت پیش می روند و این وضعیت در آینده ادامه دارد.

وی گفت: همه شرکت های نفتی سرمایه گذار در توسعه منابع متعارف و نامتعارف خواهان تضمین عرضه بلندمدت هستند و بنابراین آنها به سمت قیمت های بلند مدت که به طور طبیعی مرتبط با قیمت های نفت است، پیش می روند.

این مقام ارشد ایرانی با بیان این که دوست دارم آن را قیمت گذاری جایگزین یا قیمت های رقابتی سوخت بنامم، اظهار کرد: هر کشوری سبد انرژی را بر اساس اقتصاد خود انتخاب می کند و قیمت های انرژی مرتبط با هم هستند زیرا می توانند جایگزین شوند.

عادلی درباره توسعه ذخایر شیل گس آمریکا گفت: توسعه این نوع ذخایر سودآور است زیرا عرضه جهانی را افزایش خواهد داد و نشان می دهد که بسیاری از کشورها تمایل به توسعه این ذخایر دارند.

به گفته وی، با این حال، تنها نگرانی در این باره تخریب محیط زیست به وسیله سطح فناوری موجود است.

با آن که اتحادیه اروپا به تشدید قوانین درباره استفاده از این فناوری رای داده، اما فرانسه استفاده از این فناوری را ممنوع اعلام کرده است.

عادلی اظهار کرد: اگر استفاده از این فناوری در همین سطح موجود باقی بماند، این موضوع به دلیل نگرانی های محیط زیستی مانع توسعه ذخایر شیل گس در آینده می شود.

وی با تاکید بر این که جی یی سی اف دنباله رو قوانین حفظ محیط زیست است و در اساسنامه آن به توسعه پایدار تاکید شده، گفت: وی با همه کسانی که خواهان توسعه سبز و مخالف تخریب محیط زیست هستند، هم صداست.

این مقام ارشد ایرانی اعلام کرد: ما خواهان این هستیم که فناوری تولید شیل گس طوری توسعه یابد که امکان استخراج گاز بدون تخریب محیط زیست امکان پذیر باشد.

وی درباره افزایش نقش جی یی سی اف در عرصه بین المللی گفت: این مجمع هم اکنون در حال کار روی توسعه یک " الگوی گاز " است که چشم اندازها و اطلاعات به روز شده ای را درباره بازارهای جهانی گاز فراهم می کند.

انتظار می رود که این الگو در نیمه دوم سال ٢٠١۴ شروع شود.

وی با بیان این که ما در حال توسعه اظهارنظرها و دیدگاه های خود درباره رفتار بازار در آینده هستیم، اعلام کرد: ما همچنین در حال کار روی یک الگوی گاز و متعهد به عملیاتی کردن آن تا نیمه دوم سال جاری میلادی هستیم.

احتمال پیوستن کشورهای جدید به مجمع کشورهای صادرکننده گاز

دبیر کل جدید GECF گفت: این مجمع با ١٧ کشور عضو شاید شاهد پیوستن اعضای دیگر به جی یی سی اف باشد و کشورهایی از آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا در این باره ابراز علاقه کرده اند.

وی گفت: مجمع کشورهای صادرکننده گاز یک مجمع پویا و دینامیک است و شاید در آینده شاهد اعضای دائم و ناظر بیشتری باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تعداد کشورهای علاقه مند به پیوستن به جی یی سی اف در سال ٢٠١۴ گفت: نمی تواند پیش بینی در این باره داشته باشد اما علاقه مندی برای پیوستن به این مجمع رو به افزایش است.

وی بدون اشاره به نام کشورها گفت: کشورهایی از آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا در این باره ابراز علاقه نشان داده اند و در میانه تبادل نظر با آنها در این باره هستیم.

سید محمد حسین عادلی یک دیپلمات با تجارب بسیار در عرصه های بین المللی و اقتصادی است؛ وی دومین دبیر کل جی یی سی اف از زمان امضای اساسنامه آن در هشتمین نشست وزارتی جی یی سی اف در ٢٣ دسامبر سال ٢٠٠٨ در مسکو، پایتخت روسیه، به شمار می رود.

پیش از این لئونید بوخانوفسکی از روسیه به مدت دو دوره دو ساله به عنوان نخستین دبیر کل مجمع کشورهای صادرکننده گاز در مقر این مجمع در دوحه قطر فعالیت داشت.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، امارات متحده عربی و عمان سیزده عضو اصلی این مجمع جهانی به شمار می روند.

هلند، قزاقستان و نروژ نیز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند و عراق نیز به تازگی به این جمع پیوسته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز