خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران؛

دنبال حاکمیت موثر بر منابع آب کشور هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۸۰۱

در ساختار جدید، چهار دفتر مدیریت به پیوسته برای " حوضه آبریز دریای خزر "، " حوضه آبریز دریاچه ارومیه "، " حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان " و " حوضه های آبریز کویر مرکزی، مرزی شرق و قره قوم " تشکیل شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، یکی از اهداف استقرار مدیریت به هم پیوسته در حوضه‌های آبریز را حاکمیت موثر بر منابع آب کشور دانست.

به گزارش ایلنا، محمد حاج رسولیها در پنجمین کنفرانس مدیریت منابع آب ایران که با حضور وزیر نیرو در پردیس شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، در سخنرانی خود با عنوان " مدیریت به هم پیوسته منابع آب: چالش‌ها، محدودیت‌ها و نقشه راه "، گفت: مدیریت به هم پیوسته منابع آب فرآیندی است که ازطریق ارتقای هماهنگی‌های لازم بین توسعه و مدیریت منابع آب، زمین و سایر نهاده‌ها، با هدف به حداکثر رساندن رفاه اقتصادی و اجتماعی به شیوه‌ای عادلانه و بدون به خطر انداختن پایداری اکوسیستمهای حیاتی صورت می‌گیرد.

مشاور وزیر نیرو گفت: ازجمله اهداف استقرار مدیریت به هم پیوسته در حوضه های آبریز، حاکمیت موثر بر منابع آب کشور؛ تعادل بین منابع و مصارف آب ازطریق هماهنگی در مدیریت تامین، توزیع و مصرف آب؛ توازن و هماهنگی بین توسعه و بهره برداری، نظارت بر توزیع عادلانه آب بین ذینفعان حوضه آبریز در بالادست و پایین دست حوضه آبریز و حفاظت از منابع آب در جهت رفع نیازهای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی است.

حاج رسولیها افزود: کاهش تعارض‌ها و مشکلات درون حوضه‌ها؛ جلب مشارکت ذینفعان در مدیریت منابع آب؛ رعایت حقوق ذینفعان، محیط زیست و کاهش مناقشه ها و منازعه ها با ایجاد زمینه های پایدار در برنامه ریزی و تصمیم گیری و اولویت بندی طرح های توسعه، دیگر اهداف مدیریت به هم پیوسته منابع آب هستند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران سپس درباره نقشه حوزه‌های آبریز کشور براساس تقسیمات مدیریتی و ساختار جدید حوضه ای، گفت: در ساختار جدید، چهار دفتر مدیریت به پیوسته برای " حوضه آبریز دریای خزر "، " حوضه آبریز دریاچه ارومیه "، " حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان " و " حوضه‌های آبریز کویر مرکزی، مرزی شرق و قره قوم " تشکیل شده است.

حاج رسولیها در بخش دیگری از سخنرانی خود، به چالش‌های کلان در مدیریت منابع آب پرداخت و گفت: تقسیمات سیاسی و اداری به عنوان زمینه ای برای بروز تعارض میان ذیمدخلان آب؛ نبود امکان برنامه ریزی جامع آب در محدوده جغرافیای سیاسی استان‌ها؛ تعامل ضعیف بین استان‌ها و جایگزین شدن تقابل و تضعیف همکاری‌ها در سطح ملی؛ فقدان برنامه ریزی یکپارچه در حفاظت از منابع آب، مقابله با خشکسالی و چالش‌های حقوقی سهم حقابه‌ها و محیط زیست و فشارهای سیاسی و اجتماعی برای برخورداری از سهم بیشتر از منابع آب و باور به " فرهنگ چانه زنی " در مطالعه و اجرای طرح های استانی، از این چالش ها هستند.

وی سپس به الزام های طبیعی تغییر رویکرد در مدیریت منابع آب پرداخت و گفت: ازجمله این الزام ها، ارتباط هیدرولوژیک تمام بخش های حوضه آبریز و تاثیرپذیری آنها از یکدیگر؛ محدود بودن ظرفیت منابع آب حوضه آبریز و نیاز به مدیریت به هم پیوسته برای بهره برداری بهینه از آن؛ ذینفع بودن چندین استان در حوضه و به هم پیوستگی برای بهره مندی عادلانه همگی آنها از حوضه برای جلوگیری از منازعه های اجتماعی و منطقه ای و تشدید رقابت بخش های شرب، کشاورزی و صنعت برای سهم بیشتر از منابع آب و در خطر قرار گرفتن سهم محیط زیست، هستند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در ادامه به بیان نمونه‌هایی از حوضه‌های آبریز که دارای چالش‌های جدی هستند، پرداخت.

وی گفت: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، برداشت زیاد از منابع آب زیرزمینی برای توسعه کشاورزی، نبود نظارت کافی بر بهره برداری، نادیده انگاشتن سهم دریاچه ارومیه و اختلاف استانی بر سر سهم آب، از این چالش‌ها هستند.

حاج رسولیها درباره حوضه آبریز رودخانه قمرود، گفت: در این حوضه آبریز، تامین آب شرب بخش هایی از سه استان، تضاد سلیقه در تامین همزمان آب شرب و حقابه کشاورزان، مشکلات کیفی، شکایت های حقوقی، انتقال بین حوضه ای آب و کاهش آب ورودی به واسطه خشکسالی، ازجمله چالش ها هستند.

مشاور وزیر نیرو سپس بر عزم ملی، تعهد و پایبندی به جامع نگری و به هم پیوستگی در مدیریت آب کشور و کمک در اجرای آن و توانمندسازی نیروی انسانی، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی عمومی در این زمینه تاکید کرد.

براساس این گزارش، پنجمین کنفرانس مدیریت منابع آب ایران، روزهای بیست و نهم و سی ام بهمن ماه امسال در پردیس شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز