خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت در جمع خبرنگاران؛

وزارت نفت به چینی‌ها اخطار داد / فازهای اولویت دارد پارس جنوبی در حال پیشرفت هستند

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۶۵۲

فازهای اولویت‌دار پارس جنوبی در حال پیشرفت هستند اما برنامه زمان بندی خاصی برای آن نمی‌توان مطرح کرد ضمن اینکه در حال حاضر تلاش می‌کنیم که مشکلات مدیریتی رفع و اصلاح شود.

وزیر نفت کاهش قیمت گاز صادراتی به ترکیه را مشروط کرد و از مهلت ۹۰ روزه به پیمانکار چینی توسعه‌دهنده‌ی میدان آزادگان جنوبی برای تسریع در توسعه‌ی این میدان مشترک با عراق خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در جمع خبرنگاران گفت: در این هم‌اندیشی قرار است که اشکالات قرار‌داد بیع متقابل را رفع کنیم و جذابیت‌ها را با توجه به شرایط جدید نفت افزایش دهیم.

وی با اشاره به این‌که در قرار‌دادهای جدید پیوستگی توسعه و بلند‌مدت بودن قرار‌داد‌ها اعمال خواهد شد، افزود: قرار است شرکت‌هایی که میدان‌های نفتی و گازی را توسعه می‌دهند با شرایطی که به حاکمیت و منافع ملی آسیب وارد نشود، در زمان بهره‌برداری در قالب شرکت‌های ایرانی به کار خود ادامه دهند تا این‌گونه بتوانیم از آنها استفاده کنیم ضمن آنکه دریافت‌های آنها با توجه به عملکرد طولانی‌مدت در میدان‌ها خواهد بود.

وزیر نفت با تاکید بر این‌که در قرار‌داد‌های جدید به باروری ظرفیت‌های ملی توجه می‌شود، خاطرنشان کرد: هم‌چنین در این مدل قرار‌دادی به میدان‌هایی که جذابیت کمتری دارند نیز توجه شده است.

زنگنه با بیان این‌که با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری وظیفه‌ی وزارت نفت سنگین‌تر شده، اظهار داشت: تحریم‌ها رفتنی است، اما چه تحریم‌ها باشند و چه نباشند وزارت نفت به وظیفه‌ی خود در جهت بالا‌بردن ظرفیت ملی تولید نفت و گاز عمل خواهد کرد.

وی افزود: برای اجرایی‌شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید زنجیره تولید تکمیل شود و نباید فقط نفت و گاز تولید کنیم، بلکه باید از زنجیره‌ی تولید، ایجاد ثروت کرد.

زنگنه در خصوص عرضه نفت خام در بورس گفت: مخالف عرضه نفت در بورس نیستم و در حال حاضر هم بصورت پیوسته و با شیب ملایم نفت در بورس عرضه می‌شود.

وزیر نفت کاهش قیمت گاز صادراتی به ترکیه را مشروط دانست و افزود: ایران تمایل دارد که صادرات گاز به ترکیه افزایش یابد، البته آنها به دنبال کاهش قیمت گاز وارداتی از ایران هستند، اما به شرطی قیمت گاز ایران به ترکیه کاهش می‌یابد که واردات گاز ترکیه از ایران افزایش یابد چرا که برای ایران سهم بازار بسیار مهم است.

وی در خصوص اخطار به پیمانکار چینی توسعه‌دهنده‌ی میدان مشترک آزادگان جنوبی گفت: کارفرمای این طرح طبق قرار‌داد به این شرکت چینی اخطار داده است.

وی ادامه داد: یک ماه پیش به پیمانکار چینی اخطار داده شده است، لذا ادامه‌ی همکاری ایران با این پیمانکار خارجی بستگی به تغییر رفتارش در مهلت ۹۰ روزه‌ای که به آنها داده شده است، دارد.

وزیر نفت با اشاره به این‌که شرکت‌های معتبر بین‌المللی اعلام کرده‌اند که در صورت برداشته‌شدن تحریم‌ها حاضر به مشارکت با ایران خواهند شد، گفت: اما مدل‌های جذاب موجب برداشته‌شدن تحریم‌ها و یا کاهش تاثیر آنها خواهد بود.

زنگنه در مورد قرار‌داد‌هایی که در گذشته بسته شده است ولی پیمانکاران آنها اقدام خاصی برای توسعه انجام نداده‌اند، نیز توضیح داد: اگر طبق قرار‌داد پیمانکار کاری انجام نداده است و مدت زمان قرار‌داد به پایان رسیده باشد، با توجه به مصلحت طرح و کشور از آنها خلع یاد می‌کنیم.

وی هم چنین در پاسخ به این که در صورت تدوین قرار‌داد جدید آیا قرارداد‌های دولت گذشته که تاکنون پیمانکار طرح اقدام خاصی در آن انجام نداده است، به قرار‌داد جدید تبدیل خواهد شد یا خیر، گفت: قرار‌داد جدید تنها برای میدان‌هایی که قرار‌داد ندارند مورد استفاده نخواهد بود.

وزیر نفت در پاسخ به خبرنگار ایلنا در خصوص وضعیت فازهای اولویت دار پارس جنوبی نیز گفت: فازهای اولویت دار در حال پیشرفت هستند اما برنامه زمان بندی خاصی برای آن نمی‌توان مطرح کرد ضمن اینکه در حال حاضر تلاش می‌کنیم که مشکلات مدیریتی رفع و اصلاح شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز