خبرگزاری کار ایران

دبیر کمیته انرژی‌های تجدیدپذیر سندیکای صنعت برق ایران در گفتگو با ایلنا؛

اخذ مجوز اصلی‌ترین چالش در سرمایه‌گذاری نیروگاه‌های بادی است

asdasd
کد خبر : ۱۵۰۴۵۹

با توجه به نرخ بالای برگشت سرمایه در ابتدا بخش خصوصی تمایلی به سرمایه گذاری در تاسیس نیروگاه نداشت، اما با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی برق تجدید پذیر به ۴۴۳ تومان می‌توان امیدوار بود که سرمایه‌گذاری رونق پیدا کند.

دبیر کمیته تخصصی انرژی‌های تجدیدپذیر سندیکای صنعت برق ایران کاهش آلایندگی های ناشی از سوخت‌های فسیلی را مهمترین مزیت نیروگاه‌های بادی عنوان کرد و گفت: هزینه بالای ساخت توربین بادی، آلودگی صوتی و توقف تولید برق در صورت عدم وزش باد از جمله معایب نیروگاه‌های بادی است.

راحله قزل دبیر کمیته تخصصی انرژی های تجدیدپذیر سسندیکای صنعت برق ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تشریح وضعیت احداثنیروگاه‌های بادی در کشور و استقبال بخش خصوصی جهت سرمایه‌گذاری در این بخش اظهار داشت: بنا بر آمار موجود کل ظرفیت نیروگاه‌های بادی نصب شده در ایران ۱۰۰ مگاوات است که سایت نیروگاهی منجیل و بینالود از جمله آنهاست.

تولید هر کیلو وات ساعت برق بادی مساوی کاهش یک کیلوگرم آلایندگی هوا

وی کاهش مصرف سوختهای فسیلی و کاهش آلایندگی ناشی از سوختهای فسیلی را از جمله مزایای نیروگاه های بادی برشمرد و افزود: نیروگاههای برق که با سوختهای فسیلی تغذیه می‌شوند دارای آلاینده‌های زیادی هستند که مشکلات زیست محیطی به بار می‌آورد اما نیروگاه‌های بادی با توجه به اینکه از طریق جریان باد تولید برق می‌کنند نیاز به هیچ منبع فسیلی ندارند و به تبع آن نیز ایجاد آلودگی نمی‌کنند بطوری که هر کیلووات ساعت برق بادی باعثکاهش یک کیلوگرم از آلاینده‌های هوا می‌گردد.

هزینه بالای ساخت توربین‌های بادی

قزل در خصوص معایب این نیروگاه ها نیز توضیح داد: هزینه بالای ساخت توربین‌‌های بادی از جمله معایب آن است که البته با توجه به رشد سریع تکنولوژی این قیمت به سرعت در حال کاهش است، ضمن اینکه اثرات مخرب زیست محیطی بر زندگی پرندگان و نیز موجوداتی که در اطراف زندگی می‌کنند نیز با توجه به اینکه امکان برخورد پرندگان با پره‌های توربین و از بین رفتن آنها نیز وجود دارد.

وی در ادامه ایجاد آلودگی صوتی توسط توربین های بادی برای مردم و حیات وحش دانست و ادامه داد: توربین‌های بادی نسبت به سایر منابع تجدیدپذیر قابل اطمینان نیستند زیرا در صورتی که باد نوزد هیچگونه برقی تولید نخواهد شد.

سرمایه گذاری در تاسیس نیروگاه بادی رونق می‌یابد

دبیر کمیته انرژی‌های تجدیدپذیر سسندیکای صنعت برق با بیان اینکه تا کنون چند نیروگاه بادی کوچک در کشور نصب شده است که با توجه به پتانسیل کشور مقدار بسیار ناچیزی است، خاطرنشان کرد: اخیرا توجه ویژه‌ای در وزارت نیرو به انرژی‌های تجدیدپذیر شده است که امید می‌رود بخش خصوصی با رغبت و اطمینان بیشتری در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.

وی تصریح کرد: تا کنون قیمت خرید بسیار پایین بود به طوری که خرید۱۸۰ تومان به ازای هرکیلووات ساعت از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نبود و با توجه به نرخ بالای برگشت سرمایه بخش خصوصی تمایلی به سرمایه گذاری نداشت اما با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی برق تجدیدپذیر به ۴۴۳ تومان می‌توان امیدوار بود که سرمایه‌گذاری رونق پیدا کند.

هزینه‌های نصب نیروگاه بادی از ۱۳۰۰ دلار به بالا

قزل با بیان اینکه قیمت تولید برق بادی با توجه به نوع و اندازه نیروگاه بادی متفاوت است، در خصوص هزینه‌های نصب نیروگاه‌های بادی نیز گفت: هزینه نصب این نیروگاه‌ها در مزرعه­‌های بادی حدود ۱۳۰۰دلار در هر کیلو وات ساعت است و در صورت استفاده از توربین‌­های بلندتر این قیمت به حدود ۱۸۰۰تا۲۲۰۰ دلار در کیلو وات ساعت می­‌رسد ضمن آنکه سیستم‌های بادی offshore نسبت به سیستم‌های بادی onshore گران­تر هستند که با احتساب حدود ۴۴ الی ۵۰% هزینه­ توربین­‌ها نسبت به کل هزینه، حدود ۴۰۰۰-۴۵۰۰ دلار هزینه در بر خواهند داشت.

وی در خصوص موقعیت جغرافیایی نصب نیروگاه‌های بادی نیز تصریح کرد: این نیروگاهها باید در مناطقی نصب شوند که دارای سرعت وزش خوب و دائمی باشند بطوری که حداقل سرعت باد بایستی ۵m / s باشد و هرچه سرعت وزش باد بالاتر باشد خروجی برق تولیدی بیشتر خواهد بود مثلا افزایش دوبرابری سرعت باد میزان تولید برق توربین ها را ۸ برابر می کند.

دبیر کمیته انرژی‌های تجدیدپذیر سندیکای صنعت برق تاکید کرد: با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی برق تجدیدپذیر سرمایه گذاری در این بخش تا حدودی صرفه اقتصادی پیدا می‌کند که البته هنوز هم برای بخش خصوصی جذابیت لازم را جهت سرمایه گذاری ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کشور ایران دارای پتانسیل خوب انرژی خورشیدی بوده و جزو ۸ کشور برتر دنیا از لحاظ منبع خورشیدی است بهتر است سیاستها بیشتر در جهت توسعه سیستم های خورشیدی باشد.

فرایند اخذ مجوز چالشی تاثیر گذار در سرمایه گذاری جهت تاسیس نیروگاه بادی

قزل در ادامه به بحثچالش‌های پیش روی سرمایه گذاری در بخش نیروگاه‌های تجدیدپذیر پرداخت و توضیح داد: یکی از چالش‌های اصلی قیمت خرید برق و هزینه‌های بالای تولید است در تمامی کشورهایی که منابع تجدیدپذیر رشد خوبی داشته‌اند سیاست‌های حمایتی دولت عامل اصلی این توسعه بوده است بنابراین دولت باید از طریق افزایش قیمت‌های خرید برق تجدیدپذیر و از طرفی افزایش قیمت برق تولیدی از سوخت‌های فسیلی به رقابتی کردن این صنعت کمک نماید.

وی همچنین گفت: از دیگر مشکلاتی که بخش خصوصی با آن روبروست مشکلات اجرایی است. به عنوان مثال پروسه اخذ مجوز از سازمانها خود نیز فرآیندی وقت‌گیر و خسته کننده است که بسیاری از شرکتها با آن درگیر هستند.

دبیر کمیته انرژی‌های تجدیدپذیر سندیکای صنعت برق با اشاره به اینکه در کشور ما قیمت برق بسیار ارزان است و این امر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را با چالش مواجهه می‌کند، خاطرنشان کرد: دولت باید در زمینه انتقال تکنولوژی و کمک به تولید تجهیزات به توسعه این صنعت و کاهش قیمتها کمک نماید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز