خبرگزاری کار ایران

در بورس انرژی صورت گرفت؛

شمارش معکوس برای عرضه نفت خام

asdasd
کد خبر : ۱۵۲۱۳۱

شرکت نفت و گاز پارس، ٢٠ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر می کند و ٣٠ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی باقیمانده توسط شرکت‌های نفت فلات قاره ایران، ملی مناطق نفتخیز جنوب، نفت مناطق مرکزی ایران و مهندسی و توسعه نفت منتشر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از تصویب و ابلاغ دستورالعمل عرضه نفت خام در بورس خبر داد و گفت: طی روزهای آینده، نفت خام در بورس انرژی عرضه می شود.

به گزارش ایلنا، رکن الدین جوادی، از عرضه نفت خام در بورس طی روزهای آینده خبر داد و گفت: این فعالیت در ابتدا با عرضه ٢ تا ٣ هزار بشکه نفت خام آغاز می شود و سقف ١٠ هزار بشکه برای آن در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این که این فرایند برای رسیدن به بلوغ، به زمان نیاز دارد، مزیتهای عرضه نفت خام را در بورس انرژی مورد تاکید قرار داد و افزود: نفت خام تنها به مصرف کنندگان واقعی تحویل داده می شود و شرکت ملی نفت ایران وارد بورس بازی نخواهد شد.

بر اساس این گزارش، طرح اولیه تاسیس بورس نفت در سال ١٣٧٩ نوشته شد اما از آن زمان تاکنون به دلایل مختلفی عرضه نفت خام در بورس به نتیجه نرسید. دو سال پیش نیز نفت خام، نخستین‌بار در بورس کالا عرضه شد که به ‌دلیل اختلاف بر سر نحوه قیمت‌گذاری، با شکست مواجه شد. با پیگیری عرضه نفت خام در بورس انرژی و تصویب این تصمیم در هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران، هفته گذشته نشست مشترکی بین متولیان این امر در بورس انرژی و شرکت ملی نفت برگزار و آخرین تصمیمات لازم برای عرضه مطلوب نفت خام در بورس اتخاذ شد.

اوراق صکوک نفتی در سال ٩٣ منتشر می شود

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال انتشار اوراق صکوک در این شرکت گفت: انتشار این اوراق در مصوبات قانونی مورد تاکید قرار گرفته است و به منظور اجرایی کردن این مصوبات، کارگروهی در شرکت ملی نفت ایران تشکیل شده و مشغول فعالیت است.

جوادی خاطرنشان کرد: انتشار اوراق صکوک در برنامه سال آینده شرکت ملی نفت ایران قرار دارد.

انتشار اوراق صکوک، روشی برای جذب سرمایه است که به دلیل مطابقت با مبانی فقهی و شرعی و سود حلال حاصل از آن، سرمایه گذاری مطمئنی به حساب می آید. صکوک، داراییهایی است که در قالب اوراق منتشر می شود و خریداران این اوراق در دارایی مذکور سهیم می شوند؛ همچنین قابلیت نقدشوندگی در بازارهای ثانویه و موازی و امکان انتقال و سودآوری بالا از مهمترین مزیتهای این ابزار مالی است.

استفاده از این ابزار مالی از سال ٢٠٠۶ به بعد، در بازار سرمایه دنیا بسیار افزایش یافته است و کشور مالزی از پیشگامان تعریف و تدوین اوراق صکوک به شمار می رود؛ در عین حال استفاده از این اوراق در کشورهایی مانند آلمان و قطر نیز رواج یافته است.

انتشار ٥٠ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت در سال آینده

جوادی در خصوص برنامه شرکت ملی نفت ایران برای انتشار اوراق مشارکت در سال آینده گفت: برای انتشار تمام ٥٠ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت درنظرگرفته شده در سال ٩٣ مصمم هستیم.

وی گفت: شرکت نفت و گاز پارس، ٢٠ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر می کند و ٣٠ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی باقیمانده توسط شرکت های نفت فلات قاره ایران، ملی مناطق نفتخیز جنوب، نفت مناطق مرکزی ایران و مهندسی و توسعه نفت منتشر خواهد شد.

جوادی با تاکید بر این که عوامل زیادی در تعیین شرایط انتشار اوراق مشارکت دخیل است، بر ضرورت جذابیت اوراق به منظور جذب سرمایه گذاری بیشتر با استفاده از این روش تاکید کرد.

این گزارش حاکی است: سهم شرکت های ملی مناطق نفتخیز جنوب، نفت فلات قاره، نفت مناطق مرکزی و مهندسی و توسعه نفت(متن) از اوراق مشارکت تصویب شده، به ترتیب ١٠ هزار میلیارد ریال، ١٠هزار میلیارد ریال، هفت هزار میلیارد ریال و سه هزار میلیارد ریال اعلام شده است.

همچنین ٢٠ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی شرکت نفت و گاز پارس با سود سالانه ٢٣ درصد در نیمه نخست سال آینده منتشر می شود؛ این اوراق بی نام، قابل باز خرید قبل از سررسید و قابل انتقال به غیر خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز