خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی:

برداشت گاز از مخازن ذخیره سازی ٢٠ میلیون متر مکعب افزایش می یابد

asdasd
کد خبر : ۱۵۶۱۰۰

در حال حاضر بخش عمده ای از فعالیتهای شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی به مطالعات امکان سنجی و پژوهش اختصاص یافته و بر این اساس شناسایی و غربالگری میدانهای غرب ایران به منظور تبدیل به ذخایر گاز طبیعی پایان یافته است.

مدیر عامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی گفت: با راه اندازی مخزن ذخیره سازی شوریجه در آینده نزدیک، برداشت گاز از مخازن ذخیره کشور روزانه ٢٠ میلیون متر مکعب افزایش می یابد.

به گزارش ایلنا، مسعود سامی وند از راه اندازی دومین طرح ذخیره سازی گاز ایران در آینده نزدیک خبر داد و افزود: با بهره برداری از تاسیسات پالایشگاهی و بخش بالادستی طرح ذخیره سازی گاز شوریجه خراسان حدود ٢٠ میلیون مترمکعب به ظرفیت پالایشی و ذخیره سازی گاز افزوده خواهد شد و حجم برداشت گاز از مخازن زیر زمینی به حدود ٣٠ میلیون مترمکعب در روز افزایش می یابد.

وی با اشاره به طراحی، ساخت، نصب، راه اندازی و بهره برداری از دو مجتمع ذخیره سازی سراجه و شوریجه از سوی این شرکت، گفت: با راه اندازی دومین طرح ذخیره سازی گاز ایران(شوریجه) در سال ٩٣، ایران به بزرگترین کشور ذخیره کننده گاز خاورمیانه و یکی از پنج کشور بزرگ دارنده مخازن زیرزمینی برای ذخیره سازی گاز طبیعی بدل می شود.

وی ادامه داد: شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی با تکیه بر توان داخلی توانست همه مراحل طراحی تا بهره برداری از دو مجتمع ذخیره سازی سراجه و شوریجه را با صرف حداقل زمان و هزینه به پایان رساند.

مدیر عامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی تصریح کرد: پروژه سراجه قم با صرف حدود ٢۴٠ میلیارد تومان و پروژه شوریجه با ٢٢٠ میلیارد تومان اعتبار و هر کدام ظرف سه سال به پایان رسید.

وی با اشاره به این که، در زمستان سال گذشته روزانه بین ٩ تا ١٠ میلیون متر مکعب گاز طبیعی از طرح ذخیره سازی سراجه قم برداشت و به شبکه سراسری تزریق شد، افزود: با توجه به سرمای شدید و زمستان طولانی سال گذشته این میزان که معادل ۶٧ درصد مصرف گاز در استان گیلان است، کمک شایانی به شبکه توزیع گاز کشور کرد.

وی گفت: شرکت ملی گاز ایران با اجرای طرحهای ذخیره سازی تلاش می کند برای اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی گام بردارد.

** ارزیابی ٢٢٠ مخزن به منظور ذخیره سازی گاز

مدیر عامل شرکت ذخیره سازی گاز از ارزیابی ٢٢٠ مخزن برای ذخیره سازی گاز در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر بخش عمده ای از فعالیتهای شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی به مطالعات امکان سنجی و پژوهش اختصاص یافته و بر این اساس شناسایی و غربالگری میدانهای غرب ایران به منظور تبدیل به ذخایر گاز طبیعی پایان یافته است.

وی با اشاره به این که، در این مطالعات اطلاعات زیرزمینی و رو زمینی ٢٢٠ میدان آنالیز و ارزیابی شده است، یادآور شد: با توجه به این که بیشتر جمعیت ایران در بخش مرکزی کشور تجمع یافته است، صنعت ذخیره سازی توجهی ویژه به این منطقه دارد.

سامی وند با بیان این که هم اکنون مطالعات اکتشافی در ساختار نمکی نصر آباد در حال اجراست، افزود: با توجه به این که کشورهای محدودی دارای فناوری و دانش مخازن گنبدهای نمکی هستند، این شرکت با کسب دانش مخازن هیدروکربونی و مخازن نمکی تلاش می کند به یک شرکت دانش بنیان بدل شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز