خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو خبر داد:

ورود نسل جدید توربین به صنعت برق کشور

asdasd
کد خبر : ۱۶۴۴۴۳

تا پایان سال‌جاری، ۲۰۰ مگاوات دیگر به ظرفیت انرژی‌های بادی کشور افزوده شود و ظرفیت انرژی‌های بادی به ۳۰۰ مگاوات می رسد.

وزیر نیرو گفت: نسل جدید توربین‌های بازده بالای کلاس F که توانایی تحمل دمای ۱۳۰۰ درجه را دارد، به صنعت برق کشور ورود پیدا می‌کند.

به‌گزارش ایلنا، حمید چیت‌چیان درباره آخرین وضعیت ظرفیت نصب شده نیروگاهی ایران، اظهار داشت: ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور هم‌اکنون به ۷۰ هزار و ۴۴۰ مگاوات رسیده است که با این میزان ظرفیت نیروگاهی، رتبه ۱۴ جهان را از آن خود کرده‌ایم.

وی افزود: باوجود تمام تحریم‌ها، با تکیه بر لطف خدا و استفاده از تمام ظرفیت‌های داخلی، برقی با اطمینان و با کیفیت به مردم عرضه می‌کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به جایگاه ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در صنعت برق، یادآور شد: حدود ۳۰ سال پیش، ساختن نیروگاه به‌وسیله متخصصان داخلی افسانه محسوب می‌شد و حتی طراحی و اجرا و بهره‌برداری از نیروگاه‌ها، پست‌های برق و خطوط انتقال به‌وسیله خارجی‌ها انجام می‌شد اما هم‌اکنون طراحی و اجرا و بهره‌برداری از این تاسیسات به‌وسیله صنعت‌گران ایرانی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون نه‌تنها شرکت‌های ایرانی در احداثنیروگاه‌های حرارتی و آبی توانمند هستند، بلکه پروژه‌های بسیاری در خارج از کشور انجام می‌دهند و توانمندی‌های قابل‌توجهی در صنعت برق کسب کرده و به جز موارد نادری، بخش بزرگی از تاسیسات صنعت برق را در داخل کشور تولید می‌کنیم.

چیت‌چیان با اشاره به بازدید روز چهارشنبه مقام معظم رهبری از کارخانه‌های گروه مپنا، گفت: بیش از یک‌سوم نیروگاه‌های کشور به‌وسیله این گروه ساخته شده است و در ساخت توربین‌های گازی جزو شش کشور تولیدکننده جهان هستیم و از نظر حجم تولید در مقام پنجم قرار داریم.

وی درباره صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق، گفت: ۴۶ شرکت ایرانی در ۴۰ کشور جهان مشغول احداثنیروگاه‌های حرارتی و آبی، اجرای خطوط انتقال، پست، تعمیر و نگهداری و بازسازی نیروگاه‌ها، احداثشبکه فاضلاب و تصفیه‌خانه‌ها و صدور تجهیزات مربوط به صنعت آب و برق هستند.

وزیر نیرو با بیان اینکه هم‌اکنون یک نیروگاه بزرگ در تاجیکستان ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است، اظهار داشت: در سریلانکا در حال احداثدو سد و نیروگاه بزرگ هستیم و در قاره آفریقا نیز حضور داریم.
وی کشورهای عراق، سوریه و عمان را جزو شرکت‌هایی که پیمانکاران ایرانی در حال احداثنیروگاه در آنها هستند، بیان کرد و افزود: همچنین جمهوری اسلامی ایران در بازسازی نیروگاه‌های کشورهای اندونزی، سوریه و پاکستان سهیم است.

چیت‌چیان تصریح کرد: مشتریان ما در خارج از کشور وقتی قابلیت‌های شرکت‌های ایرانی را می‌بینند، متوجه استاندارد بالای کار ایرانیان می‌شوند.

وی ظرفیت‌سازی در صنعت برق پس از انقلاب اسلامی را یکی از کارهای بزرگ وزارت نیرو دانست و گفت: وزارت نیرو بیش از ۱۰۰ شرکت مشاوره‌ای، پیمانکاری و سازنده تجهیزات در صنعت برق ایجاد کرد و پس از رشد و بالندگی این شرکت‌ها به بخش خصوصی واگذار شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه به چهار کشور عراق، پاکستان، افغانستان و ترکیه صادرات برق، از ترکمنستان واردات و با کشورهای آذربایجان و ارمنستان تبادل برق داریم، گفت: در سال گذشته ۱۱ میلیارد کیلووات ساعت صادرات برق داشتیم و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ایران به‌صورت هاب انرژی منطقه تبدیل می‌شود.

وی در ادامه به اهمیت تحقیق و توسعه در صنعت برق اشاره کرد و گفت: تمام شرکت‌های بزرگ جهان در حال رقابت برای کسب بازار بیشتری نسبت به رقبا هستند که این مستلزم افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌هاست.

وی افزود: برای رسیدن به این دو هدف، چاره‌ای جز تحقیق و پژوهش نیست که یکی از ارکان پژوهش، محیط‌های دانشگاهی است.

چیت‌چیان ادامه داد: در جهان دانشگاه‌ها، موسسه‌های پژوهشی وابسته به دولت و ظرفیت‌های تحقیق و توسعه شرکت‌ها سه ارگان تحقیق و پژوهش محسوب می‌شوند و ما برای اینکه در صحنه بین‌الملل آماده باشیم، نیاز به تحقیق و پژوهش داریم.

وی خاطرنشان کرد: صنعت آب و برق نسبت به بخش‌های دیگر، جزو صنایع پیشرو در امر تحقیق و توسعه محسوب می‌شود که امیدواریم با لطف خداوند و همت صنعت‌گران، شاهد موفقیت‌های بزرگ‌تری باشیم.

وزیر نیرو سپس به جایگاه انرژی‌های تجدیدپذیر به‌ویژه انرژی بادی در سبد برق کشور اشاره کرد و گفت: انرژی‌های تجدیدپذیر به‌دلیل وجود تفکر اشتباهی در گذشته، رشد زیادی نکرده است.

وی افزود: در گذشته تصور می‌شد که سرمایه‌گذاری اولیه انرژی‌های تجدیدپذیر بالاتر از نیروگاه‌های حرارتی است که تفکر غلطی است.

چیت‌چیان ادامه داد: هم‌اکنون بخش قابل‌توجهی از سوخت نیروگاه‌ها ازطریق سوخت‌های مایع(مازوت و گازوییل) تامین می‌شود که به‌ازای هر یک کیلووات ساعت تولید برق، ۲۰ سنت یعنی ۶۰۰ تومان فقط برای سوخت آن هزینه می‌شود و اگر این واقعیت را درنظر بگیریم، متوجه می‌شویم که انرژی‌های تجدیدپذیر کاملا مقرون به صرفه است.

وی تاکید کرد: قوانین موجود کشور و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای بر توسعه انرژی‌های تجدیدشونده دارند و در همین راستا، طبق بند ۱۹ قانون بودجه سال ۹۲، در سال گذشته قرارداد احداث۹۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را با بخش خصوصی منعقد کردیم و به جز آن، ۴۱۸ طرح فعال نیز داریم.

وزیر نیرو ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال‌جاری، ۲۰۰ مگاوات دیگر به ظرفیت انرژی‌های بادی کشور افزوده شود و ظرفیت انرژی‌های بادی به ۳۰۰ مگاوات برسد.

وی با بیان اینکه ایرانیان جزو ملت‌های نخستی بودند که حتی پیش از میلاد مسیح، از انرژی باد برای آسیاب استفاده می‌کردند، گفت: کشورمان دارای ظرفیت‌های انرژی بادی خوبی است که باید به‌نحو احسن از آنها استفاده کنیم.

وی در پایان به طراحی بومی توربین‌های بادی در پژوهشگاه نیرو اشاره و ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک، توربین‌های دو مگاواتی و بالاتر با طراحی بومی تولید کنیم.

عباس علی‌آبادی مدیرعامل گروه مپنا نیز ضمن تشریح بازدید مقام معظم رهبری از گروه مپنا، گفت: در حین این بازدید، وزیر نیرو سفارش ساخت توربین‌های ۲۸۰ مگاواتی و بالاتر از نوع کلاس F را به مپنا ارایه کرد.

وی افزود: فناوری تولید این نوع توربین در گروه مپنا وجود دارد اما به‌دلیل عدم وجود تقاضا، تولید نمی‌شود اما اکنون با این سفارش، به سمت ساخت توربین‌های کلاس F که قابلیت تحمل دما تا ۱۳۰۰ درجه سانتی‌گراد را دارند، می‌رویم

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز