خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو:

متوسط آب تجدیدشونده کمتر از ۱۶۰۰ مترمکعب است

asdasd
کد خبر : ۱۶۵۰۲۷

در ۱۰ سال گذشته میزان روان آب رودخانه‌ها مجموعا به ۴۶ درصد رسیده است در بلند مدت در ۷ ماه اول سال آبی حدود ۵۳ میلیارد متر مکعب جریان آبی داشتیم؛ این در سال آبی جاری به کمتر از نصف ۵۳ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

چیت‌چیان، وزیر نیرو در صحن علنی مجلس: در ۱۰ سال گذشته متوسط بارش‌ها از ۲۵۰ میلی‌متر به ۲۴۲ میلی‌متر کاهش پیدا کرده است / متوسط آب تجدیدشونده کمتر از ۱۶۰۰ مترمکعب است / مصرف آب در ایران، ۹۶ میلیارد مکعب است / در حال حاضر در شرایط بحران آب قرار گرفته‌ایم.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا چیت‌چیان در نشست علنی امروز مجلس، گزارشی درباره آخرین وضعیت آب و برق کشور ارائه کرد که در ذیل مهم‌ترین محورهای سخنان ایشان بدین شرح است:

- براساس گزارش‌های سازمان ملل در اجلاس جهانی مکزیک در سال ۲۰۰۶ بیشتر از ۱.۲ میلیارد نفر از جمعیت جهان یعنی ۲۰ درصد آنها از دسترسی به آب بهداشتی محروم بودند و متاسفانه پیش‌بینی شده است این رقم در سال ۲۰۲۵ به ۴۰ درصد جمعیت ۹ میلیاردی آن زمان برسد.

- در نتیجه خشکسالی‌های پی‌درپی و تغییرات اقلیمی مجموع منابع آب تجدیدشونده کشور ما که تا ۱۰ سال پیش ۱۳۰ میلیارد مترمکعب برآورد می‌شد، با کمال تأسف به ۱۲۰ میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

- در اوایل انقلاب میزان آب تجدیدشونده به ازای هر ایرانی ۴ هزار مترمکعب در سال بود که در حال حاضر در نتیجه تحولات در اقلیم و افزایش جمعیت این میزان از ۱۶۰۰ مترمکعب کمتر است.

- میزان بارش تعداد قابل توجهی از استان‌ها نسبت به متوسط بارش ۴۶ سال قبل به صورت بارزی کاهش یافته است، مثلا در استان البرز و استان سمنان ۴۵ درصد نسبت به متوسط کاهش داشته‌ایم و استان‌های غربی و شمال‌شرق بارش‌های بیشتری داشته‌اند و مجموعاً در کشور ۷ درصد میزان بارش‌ها از متوسط کمتر بوده است.

- مصرف آب در کشور ما ۹۶ میلیارد مترمکعب است که در مقایسه با ۱۲۰ میلیارد مترمکعب کل آب تجدیدشونده کشور نشان‌دهنده آن است که ما ۸۰ درصد از منابع آب کشور خود را استفاده می‌کنیم، در حالی که حد بحران ۶۰ درصد بود و ما ۲۰ درصد بیش از آنچه که در دنیا به‌عنوان بحران تعیین‌شده مصرف می‌کنیم.

- در ۱۰ سال گذشته میزان روان آب رودخانه‌ها مجموعا به ۴۶ درصد رسیده است در بلند مدت در ۷ ماه اول سال آبی حدود ۵۳ میلیارد متر مکعب جریان آبی داشتیم؛ این در سال آبی جاری به کمتر از نصف ۵۳ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

- بیش از نیمی از آب‌های کشور از چاه‌ها تامین می‌شود.

- ۱۰۰ میلیارد مکعب از صفره‌های آب زیرزمینی کاهش پیدا کرده است.

- طی ۱۰ سال گذشته میزان روان آب رودخانه در مجموع به ۴۶ درصد رسیده است.

- رودخانه زاینده رود به طور کامل خشک شده است و در ماه‌های گذشته هیچ جریان آبی در ان جاری نبوده است.

- از کل منابع آب ۹۲ درصد آن در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

- راندمان آبیاری در کشور لبی ۶۳ درصد، سوریه ۴۵ درصد، چین ۳۶ و ایران ۳۳ درصد است.

- ۴۰ درصد از مواد غذایی کشور از طریق واردات تامین می‌شود.

- ساخت ۳۱۴ سد در دست ساخت قرار گرفته است.

- حدود ۶۵۰۰ روستا در طول سالیان گذشته با تانکر آبرسانی به آنها شده است.

- در حال حاضر رو هم رفته ۳۹۰ پروژه مطالعاتی آب داریم.

- با هفت کشور همسایه مبادله برق انجام می‌شود.

- از شهریورماه سال ۹۲،۱۰۸۰ نیروگاه جدید برق وارد مدار شده است.

- در ۵ سال آینده بالغ ۳۱ هزار مگاوات برق وارد مدار خواهیم کرد.

- در سال ۹۳ با ۹۶۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه مواجه خواهیم بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز