خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو خبر داد:

کاهش ۱۰ میلیارد مترمکعبی منابع آب تجدیدشونده کشور

asdasd
کد خبر : ۱۶۵۲۲۳

از کل منابع آب ۹۲ درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و اگر مقایسه‌ای با راندمان آبیاری دیگر کشورهای مختلف داشته باشیم متوجه تغییر آن خواهیم شد.

وزیر نیرو از کاهش ۱۰ میلیارد مترمکعبی منابع آب تجدیدشونده کشور طی سال‌های اخیر خبر داد و گفت: با صرفه‌جویی در مصرف آب، تابستانی بدون مشکل را پشت سر می‌گذاریم.

به‌گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، مهندس «حمید چیت‌چیان» امروز(یکشنبه) در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، با تشریح آخرین وضعیت آب و برق کشور، حجم منابع آب تجدیدشونده کشور را براساس مطالعه‌های پیشین(پیش از بهنگام‌سازی طرح جامع آب کشور)، ۱۳۰ میلیارد مترمکعب و منابع آب تجدیدشونده کشور را براساس مطالعه‌های بهنگام‌سازی طرح جامع آب کشور(آمار ۴۰ ساله منتهی به سال آبی ۸۶-۱۳۸۵)، ۱۲۵.۹ میلیارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: منابع آب تجدیدشونده کشور طی پنج سال منتهی به سال آبی ۹۰-۱۳۸۹ به ۱۲۰.۶ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

وزیر نیرو گفت: مصرف آب در کشور ۹۶ میلیارد مترمکعب است که نشان‌دهنده این است که ۸۰ درصد از منابع آبی کشور به مصرف می‌رسد درحالی‌ که حد بحران ۶۰ درصد است.

وی تصریح کرد: مشاهده می‌شود که طی سال‌های اخیر حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب از منابع آب تجدیدشونده کشور در اثر بروز خشکسالی‌های پی‌درپی، تغییر اقلیم و… کاسته شده است.

چیت‌چیان اظهار داشت: متاسفانه در ۱۰ سال گذشته شاهد بودیم که متوسط بارش از ۲۵۰ به ۲۴۲ میلی‌م‌تر در سال کاهش یافته است و با مسایل بسیار جدی در موضوع آب مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌های داخلی کشور، بحران منابع آب زیرزمینی و پدیده فرونشست نمونه‌هایی هستند که کشور را با بحران آبی روبرو می‌کند و متاسفانه در مورد آب‌های زیرزمینی نیز بیش از نیمی از آب موردنیاز کشور از چاه‌ها تامین می‌شود.

به‌گفته وزیر نیرو، حفر چاه‌های غیرمجاز در کشور افزایش یافته است و از سوی دیگر، میزان استفاده‌ای که از چاه‌های مجاز انجام می‌شود، بیش از حد مطلوب است و این موضوع موجب شده است که در سال‌های گذشته ۱۰۰ میلیارد مترمکعب از ذخایر استاتیک سفره‌های زیرزمینی کاهش یابد.

وی مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب در بخش کشاورزی، مهار آب‌هایی که از کشور خارج می‌شود، جلوگیری از اتلاف و هدررفت آب در شبکه‌های آبرسانی و شبکه‌های آب شهری و اصلاح و بازسازی و بازچرخانی آب در صنعت و… را ازجمله برنامه‌های مهم وزارت نیرو در استفاده پایدار از منابع آب عنوان کرد.

وی ادامه داد: استفاده از آب‌های نامتعارف، تجارت آب مجازی(کشاورزی فرامرزی)، مجهز کردن تمام چاه‌ها به کنتور هوشمند و تحویل آب حجمی در شبکه‌ها و تجهیز همه شبکه‌ها به ابزارهای اندازه‌گیری، اعمال قانون در مورد برداشت آب غیرمجاز چه از سفره‌های زیرزمینی و چه از آب‌های سطحی و ایجاد تشکل‌های آب‌بران و سهیم کردن زارعان و آب‌بران در کنترل برداشت‌ها از دیگر برنامه‌های وزارت نیرو در بخش آب کشور است.

وی ایجاد بازار آب در ۶۰۹ دشت و اقتصادی کردن آب، مدیریت حوضه‌ای منابع آب، مدیریت کیفی منابع آب، بازنگری در مطالعه‌ها و اجرای سد‌ها و بهینه کردن آن‌ها و افزایش اعتبار خرید تضمینی آب و استفاده حداکثری از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را دیگر برنامه‌های وزارت نیرو در استفاده پایدار از منابع آب برشمرد.

وزیر نیرو همچنین از برنامه‌ریزی برای انتقال و نمک‌زدایی آب دریاهای شمال و جنوب کشور به میزان ۱۳۳۰.۴ میلیون مترمکعب برای استفاده شرب و صنعت با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به‌ویژه برای تامین آب در فلات مرکزی کشور خبر داد.
وزیر نیرو در ادامه اظهار داشت: در زمان حاضر، حدود ۶۵۰۰ روستا وجود دارد که در طول سالیان گذشته فقط با تانکر آبرسانی شده‌اند. البته در تنظیم بودجه ۹۳ هم دولت و هم مجلس توجه لازم را داشته و ردیف مستقلی برای آب روستا‌ها در نظر گرفته‎‌اند و حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار در این زمینه پیش‌بینی شده است.

وی به برخی پروژه‌های مطالعاتی و اجرایی در حوزه آب اشاره کرد و گفت: ۳۹۰ مورد پروژه مطالعاتی فعال آب شهری، ۱۹۰۰ پروژه اجرایی آب شهری، ۳۵۰ پروژه مطالعه فاضلاب شهری، ۵۱۰ پروژه اجرایی فاضلاب شهری، تعداد ۹۱۰ مجتمع روستایی دارای پروژه اجرایی آب، ۲۸۰ مجتمع روستایی دارای پروژه مطالعاتی آب، هفت مورد پروژه اجرایی فاضلاب در مجتمع روستایی و ۱۰ مورد پروژه مطالعاتی فاضلاب در بخش روستایی در دست انجام است.

وزیر نیرو افزود: البته در بخش آب به منابع دولتی اکتفا نشده و در زمان حاضر ۷۶ پروژه فعال به‌صورت BOO و BOT با بخش خصوصی قرارداد منعقد شده است و نیز در ۸۴ طرحی که در بخش آب در دست اجراست، نیاز به بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار وجود دارد تا این طرح‌ها کامل شود.

وزیر نیرو سپس با بیان اینکه سد دوستی سدی مشترک میان ایران و ترکمنستان است، گفت: سرچشمه سد دوستی در افغانستان است و با توجه به طرح‌هایی که افغانستان در بالادست این سد انجام داده است، محدودیت‌های آبی برای سد دوستی به‌وجود آمده است.

وی افزود: درحالی که سد دوستی سال‌های گذشته حجم خوبی از آب را دارا بود، در سال‌جاری تنها ۵۰ میلیون مترمکعب آب وارد این سد شده است.

چیت‌چیان از نگرانی‌ها برای تامین آب شرب مشهد با توجه به وضع موجود سد دوستی گفت و افزود: احداثیک سد جدید، پیش‌بینی حفر ۴۰ حلقه چاه جدید و اقدام‌های اضطراری برای تامین آب شرب مشهد ازجمله برنامه‌های وزارت نیرو است تا در کنار همکاری مردم و صرفه‌جویی در مصرف آب، تابستان پیش رو را بدون هیچ مشکلی پشت سر بگذاریم.

وی با بیان اینکه از مدت‌ها پیش، کمیته ویژه‌ای برای شهرهای دارای بحران آبی در کشور ایجاد شده است، گفت: ۱۲ شهر زیر نظر این کمیته هستند که اقدام‌های لازم برای عبور از بحران کم‌آبی در این شهر‌ها در حال اجرا است.

وی ابراز امیدواری کرد: با صرفه‌جویی مردم در مصرف آب به‌ویژه در شهرهای دچار بحران آب، تابستانی بدون مشکل را پشت سر بگذاریم.

چیت‌چیان با بیان اینکه وزارت نیرو ۱۱ سد لاستیکی در گیلان برای اجرا برنامه‌ریزی کرده است، گفت: با وجود محدودیت منابع آب در کشور، پیشرفت کار‌ها بسیار سریع‌تر از روند تخصیص اعتبار بوده است.

وی افزود: در زمان کنونی، بخش آب کشور پنج هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران دارد.

وزیر نیرو به آب‌هایی که از کشور خارج می‌شود و تاکید مقام معظم رهبری برای توجه جدی به آن اشاره و ابراز امیدواری کرد: امسال شاهد جهش بزرگ در بخش آب‌هایی که از کشور خارج می‌شوند، باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد: در سال جاری هیچ آبی بدون استفاده صحیح از کشور خارج نشود و تمام منابع آبی کشور به خوبی مدیریت شود.

چیت‌چیان در ادامه با اشاره به توانمندسازی اقتصاد در بخش برق و نیز وضعیت قیمت برق، اظهار داشت: غیر از سال ۸۹ یعنی در مرحله نخست اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها که افزایش قابل‌توجهی در تعرفه‌های برق اعمال شد، در سایر سال‌ها رشد قابل‌توجهی اعمال نشده است.

چیت‌چیان ظرفیت اسمی نیروگاه‌های کشور را ۷۰ هزار و ۴۴۰ مگاوات، تولید سالانه انرژی در سال ۱۳۹۲ را ۲۶۳ میلیارد کیلووات ساعت و شمار مشترکان برق را ۳۰ میلیون و ۳۰۷ هزار مشترک تا پایان سال ۱۳۹۲ عنوان کرد و گفت: در زمان کنونی، صادرات ۱۱.۷ میلیارد کیلووات ساعت و واردات ۳.۷ میلیارد کیلووات ساعت برق، حجم تبادل با هفت کشور همسایه است.

وی همچنین شمار روستاهای برق‌دار شده در سال ۱۳۹۲ را ۶۳۰ روستا طرح کرد.

چیت‌چیان افزایش ظرفیت‌های تولید، انتقال و توزیع، توانمندسازی اقتصاد برق، ارتقای سهم انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده، ارتقای کارآیی و کاهش تلفات، توسعه تحقیقات و ارتقای فناوری و هوشمند‌سازی شبکه را از برنامه‌ها و راهبردهای وزارت نیرو در بخش برق کشور عنوان کرد.

وی درباره ارتقای سهم انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده، گفت: ظرفیت‌های نصب شده انرژی‌های نو ۲۱۹ مگاوات، قراردادهای فعال توربین‌های بادی ۵۰۳ مگاوات و شمار روستاهای برق‌دار شده به وسیله فتوولتاییک ۱۳۷ روستا است.

وی عقد قرارداد برای نصب بخش بخار نیروگاه‌های خصوصی و نیروگاه‌های تجدیدپذیر در اسفندماه ۹۲ شامل ۳۷۰۰ مگاوات بخش بخار و ۹۴۵ مگاوات تجدیدپذیر، عقد قرارداد برای نصب بخش بخار نیروگاه‌های دولتی و باقی‌مانده نیروگاه‌های خصوصی و نیروگاه‌های تجدیدپذیر در سال ۹۳ به‌ظرفیت ۴۵۰۰ مگاوات و عقد قرارداد برای کاهش تلفات شبکه‌های انتقال و توزیع در چارچوب بند «ﻫ» تبصره ۲ قانون بودجه ۹۳ را از برنامه‌های بخش برق کشور برای ارتقای کارایی و کاهش تلفات عنوان کرد

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز