خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی کشور:

بنزین پتروشیمی‌ها بصورت مستقیم وارد بازار مصرف نشد / تبریز به جمع استفاده کنندگان از یورو۴ پیوست

asdasd
کد خبر : ۱۶۶۵۴۸

همچنین افزایش کمی بنزین تولیدی پالایشگاه های داخلی از ۴٥ میلیون لیتر در سال ٨٩ به حدود ٥٠ میلیون لیتر در دو سال بعد از آن رسید و توانست جایگزین بخشی از بنزین وارداتی شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی کشور با بیان اینکه شهر تبریز به عنوان چهارمین کلانشهر از بنزین با کیفیت یورو ۴ بهره مند خواهد شد، گفت: بنزین پتروشیمی ها به صورت مستقیم وارد بازار مصرف نشده و بنزین سه مجتمع پتروشیمی یاد شده و بنزین وارداتی با تولید پالایشگاه های بندرعباس و آبادان در جنوب کشور ترکیب شده و به خط لوله سراسری ارسال می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی کشور در نشست جانبی نمایشگاه نوزدهم نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه وضعیت هوای تهران در سال گذشته در برخی موارد نگران کننده بود، گفت: این شرکت از اواسط سال گذشته در صدد توزیع مناسب تر بنزین در کلانشهرهای کشور و همچنین تهران برآمد.

وی ادامه داد: در آغاز تحریم های بین المللی علیه ایران، موضوع واردات بنزین مورد نیاز کشور نیز هدف قرار داده شد که در سال ٨٩ با بهره گیری از سی ان جی، بخشی از کمبود بنزین جبران شد.

کاظمی گفت: همچنین افزایش کمی بنزین تولیدی پالایشگاه های داخلی از ۴٥ میلیون لیتر در سال ٨٩ به حدود ٥٠ میلیون لیتر در دو سال بعد از آن رسید و توانست جایگزین بخشی از بنزین وارداتی شود.

وی در خصوص ورود بنزین پتروشیمی ها به کشور توضیح داد: برای تامین بنزین مورد نیاز کشور قرار شد تولید سه مجتمع پتروشیمی برزویه، بوعلی و بندرامام که به مواد اولیه بنزین نزدیک بود به عنوان تکمیل کننده نیاز کشور و به منظور امتزاج با سایر بنزین ها به پالایشگاه آبادان بندرعباس ارسال شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تصریح کرد: بنزین پتروشیمی ها به صورت مستقیم وارد بازار مصرف نشده و بنزین سه مجتمع پتروشیمی یاد شده و بنزین وارداتی با تولید پالایشگاه های بندرعباس و آبادان در جنوب کشور ترکیب شده و به خط لوله سراسری ارسال می شود.

وی ادامه داد: این بنزین پیشتر با خط لوله به برخی دیگر از شهرهای کشور نیز ارسال می شد و در سال گذشته و با توجه به توانایی هایی که در افزایش تولید بنزین کشور ایجاد شد، تصمیم گرفتیم ابتدا به اصلاح سوخت کلان شهرهای کشور اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون سه شهر کشور از سوخت کاملا پاک برخوردارند، گفت: بنزن موجود در بنزین این کلانشهرها ٧, ٨ درهم درصد(زیر ١ درصد)، گوگرد آن ٣٠ هزارم درصد و اکتان آن ٩١ و کاملا مطابق با استاندارد یورو ۴ است.

کاظمی افزود: با اجرای کامل طرح بنزین سازی جدید پالایشگاه تبریز، شهر تبریز نیز به عنوان چهارمین کلانشهر از بنزین با کیفیت یورو ۴ بهره مند خواهد شد.

وی با بیاان اینکه هم اکنون بنزن موجود در بنزین تولیدی این شرکت به کمتر از نیم درصد رسیده گفت: با تکمیل این طرح آروماتیک بنزین تولیدی پالایشگاه نیز به عدد ٣۴ و استاندارد یورو ۴ خواهد رسید.

معاون وزیر نفت همچنین از توزیع محصولات با کیفیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در داخل کشور در اواخر سال آینده خبر داد

و تصریح کرد: اواخر سال آینده اولین فاز ستاره خلیج فارس به مدار تولید وارد می شود

وی ادامه داد: در ابتدا قرار بود محصولات این پالایشگاه به خارج کشور صادر شود، اما پس از آن تصمیم گرفته شد که از تولیدات این طرح ملی در داخل کشور استفاده شود و لذا ساخت خط لوله بندرعباس - رفسنجان در دستور کار شرکت قرار گرفت.

کاظمی خاطرنشان کرد: خط لوله انتقال فرآورده بندرعباس - سیرجان - رفسنجان به طول ۴۶٨ کیلومتر و قطر ٢۶ اینچ است که ٢٣ کیلومتر خط لوله ٨ اینچ نیز به منظور تغذیه انبار نفت سیرجان از آن منشعب می شود؛ این خط لوله برای انتقال روزانه ٣٠٠ هزار بشکه گازوئیل، ٣٣٠ هزار بشکه نفت سفید، ٣۶٠ هزار بشکه بنزین و خط لوله انشعاب ٨ اینچ سیرجان به طول ٢٣ کیلومتر برای انتقال روزانه ٣٥ هزار بشکه فرآورده در نظر گرفته شده است که محصولات پالایشگاه بندرعباس و پالایشگاه آبادان برای صادرات در نظر گرفته شده است.

وی از ساخت یک پالایشگاه جدید ٢١٠ هزار بشکه ای در داخل پالایشگاه آبادان خبر داد و افزود: به همین میزان واحدهای کوچک این پالایشگاه با ظرفیت های ۵۰ تا ۶۰ هزار بشکه ای قدیمی، از سرویس خارج می شوند.

کاظمی ادامه داد: این اقدام موجب بهبود کیفیت تمام محصولات تولید شرکت پالایش نفت آبادان می شود و برای اجرای این طرح ٢, ۶ میلیارد یورو سرمایه برآورد شده است.

وی گفت: اقداماتی برای تامین مالی پالایشگاه آبادان در نظر داریم که هم اکنون در حال تلاش برای بازگشایی ال سی هستیم و امیدواریم اجرای این پروژه در سال جدید آغاز شود.

کاظمی گفت: وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش مکلف شده اند ٢ درصد مازوت کشور را کاهش و تا پایان ١٥ سال آینده به حداقل ١٠ درصد برسانند.

وی با بیان اینکه هم اکنون مازوت موجود در تولید پالایشگاه اراک، ٨ درصد است، تصریح کرد: پالایشگاه های اصفهان، بندرعباس و آبادان هدف بعدی کاهش مازوت در این شرکت هستند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی کشور به تکمیل طرح بنزین سازی پالایشگاه اصفهان تا اوایل دی ماه امسال اشاره کرد و افزود: حدود ۶ ماه است که واحد سوم این طرح بنزین سازی به مدار سرویس وارد شده است.

وی با بیان اینکه واحد ایزومریزاسیون این طرح نیز با بارگیری کاتالیست ها در شهریور ماه تکمیل و تا آخر پاییز امسال بهره برداری می شود گفت: تامین کاتالیست این پروژه که در انحصار یک شرکت آمریکایی بود، با تحریم های بین المللی مواجه شد و این کاتالیست ها از سوی مرکز پژوهش و فناوری شرکت ملی پتروشیمی داخلی سازی شد و امیدواریم تا آخر شهریور در راکتورهای آیزوماکس پالایشگاه نصب شود.

وی همچنین گفت: طرح بهبود کیفیت پالایشگاه بندرعباس پیشرفت ۸۸ درصدی داشته و تا پایان امسال این طرح وارد مدار تولید می شود که این روند کیفیت محصولات بنزین و گازوئیل تولیدی این شرکت را به استاندارد یورو ۴ افزایش می دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز