خبرگزاری کار ایران

رئیس جمهور؛

قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه بررسی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۷۴۹۸۹

تصمیمهایی که در عرصه های گسترش مبادلات بانکی دو کشور، تأمین زیرساختهای ارتباطی و حمل و نقلی و حمایت از سرمایه گذاری های متقابل بویژه توسط بخش خصوصی اعلام شد، می تواند رسیدن به این هدف را آسان کند.

رئیس جمهوری ایران در کنفرانس خبری با نخست وزیر ترکیه درباره اعمال تخفیف در قیمت گاز صادراتی به ترکیه، گفت: امروز در این باره تبادل نظرهایی انجام شد و قرار است وزیران نفت ایران و انرژی ترکیه این بحثرا امشب ادامه دهند تا توافق لازم حاصل شود.

به گزارش ایلنا، حسن روحانی در کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر ترکیه پس از پایان نخستین نشست شورای روابط راهبردی دو کشور برگزاری این نشست را آغازی دوباره و یک نقطه عطف در روابط ایران و ترکیه توصیف و تصریح کرد: پس از این نشست شاهد توسعه سریع روابط دو کشور در همه زمینه ها خواهیم بود و تحقق افق روابط دو کشور در سال ۲۰۱۵ یعنی رسیدن به رقم ۳۰ میلیارد دلار در مبادلات دوجانبه با تصمیمهای این نشست در دسترس قرار گرفت.

رییس جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به جایگاه ترکیه در میان خریداران گاز ایران، آیا ایران حاضر است در قیمت گاز به این کشور تخفیف بدهد، اظهار کرد: در این باره در همه دیدارها و گفتگوهای امروز بنده تبادل نظر شده است و قرار شد وزیران نفت ایران و انرژی ترکیه این بحثرا ادامه دهند تا توافق لازم حاصل شود.

وی تاکید کرد: البته قیمت گاز وابسته به عوامل مختلفی است و تعیین آن ساده نبوده و بدون در نظر داشتن همه ابعاد مسأله ممکن نیست، اما در نشست امروز این مسأله مطرح شد که چگونه در این زمینه به تفاهم برسیم.

روحانی با بیان اینکه دو کشور با برگزاری نشست مشترک شورای روابط راهبردی گام در مسیر جدیدی گذاشتند، اظهارکرد: اولین نشست این شورا در فضایی صمیمی و دوستانه برگزار شد.

توسعه روابط ایران و ترکیه در زمینه انرژی

وی با بیان اینکه ایران و ترکیه به عنوان دو کشوری قدرتمند و دو شریک راهبردی مصمم هستند در همه عرصه ها روابط دو جانبه منطقه ای و بین المللی خود را گسترش دهند، اظهار کرد: در نشست امروز تصمیم گرفته شد که حجم روابط دو کشور در زمینه های انرژی، ارتباطات و حمل و نقل ایجاد تسهیلات برای سرمایه گذاران و کارآفرینان دو کشور، همکاری های بانکی، گردشگری و توریسم و همکاری های منطقه ای و بین المللی در عرصه هایی که اهداف مشترک وجود دارد، گسترش یابد.

افزایش روابط اقتصادی تهران و آنکارا به ۳۰ میلیارد دلار

رییس جمهوری در ادامه در پاسخ به سوالی درباره الزامهای رسیدن به رقم ۳۰ میلیارد دلاری در مبادلات تجاری دو کشور و برنامه ریزی های انجام شده در اولین نشست شورای روابط راهبردی دو کشور گفت: تصمیمهایی که در عرصه های گسترش مبادلات بانکی دو کشور، تأمین زیرساختهای ارتباطی و حمل و نقلی و حمایت از سرمایه گذاری های متقابل بویژه توسط بخش خصوصی اعلام شد، می تواند رسیدن به این هدف را آسان کند.

روحانی افزود: در این نشست همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای استقبال از سرمایه گذاران ترکیه ای در عرصه ریلی و بنادر جنوبی ایران اعلام شد.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه ایران و ترکیه در عرصه های متنوع و متعددی تفاهم و اشتراک نظر دارند، تصریح کرد: امروز همچنین درباره مسایل عراق، سوریه، کشورهای شمال آفریقا و سایر مسایل منطقه ای و بین المللی تبادل نظر کردیم.

ایران و ترکیه آماده همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم هستند

وی افزود: دو کشور همچنین در زمینه مسأله هسته ای نظرهای کاملاً مشترکی دارند و همواره در این زمینه با یکدیگر همکاری سازنده ای داشته و مدافع حقوق حقه همه کشورها برای استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای بوده اند.

روحانی ادامه داد: دو کشور همچنین آرمان خاورمیانه عاری از سلاحهای هسته ای بر کشتار جمعی را بر تاکید مجدد قرار داد و بویژه در عزم دو کشور برای مقابله با تروریسم، افراط و خشونت گرایی مهر تایید مجددی زدند.

رییس جمهوری در پاسخ به سوال دیگری درباره نقش ترکیه در عملیاتی شدن پیشنهاد جهان عاری از افراط و خشونت اظهار کرد: همکاری دو کشور در زمینه مبارزه با افراط، خشونت و تروریسم به عنوان دو کشور قدرتمند در منطقه ای مهم بسیار موثر و سازنده خواهد بود و نکته مهم در این زمینه این است که ایران و ترکیه برای همکاری در این زمینه کاملاً مصمم هستند.

وی افزود: خشونت و افراط گرایی موجود در این منطقه به زیان همه کشورها در منطقه است.

روحانی تصریح کرد: همه کشورها و بخصوص کشورهای غربی که در سالهای اخیر برای بوجود آوردن گروه های خشونت طلب و افراطی در منطقه تلاش کردند یا در برابر فعالیت های آنان سکوت کرده اند یا از کرده خود پشیمان هستند و یا در آینده نزدیک از این کار پشیمان خواهند شد.

وی تصریح کرد: ایران و ترکیه به عنوان دو قدرت منطقه به اسلام رحمانی معتقد بوده و مسلماً همکاری آنها در مقابله و مبارزه با خشونت و افراط گرایی موثر خواهد بود.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه وزارتخانه ها و وزیران امور خارجه دو کشور در زمینه این همکاری سهم بزرگی دارند، گفت: وزیران خارجه ایران و ترکیه جلسه های مستمری در زمینه مبارزه با افراط گرایی داشتند و امروز نیز من و آقای اردوغان در نشست شورای روابط راهبردی دو کشور به وزیران خارجه خود تأکید کردیم که تلاشهای خود را در این زمینه ادامه دهند، چرا که مبارزه با افراط و خشونت برای امنیت و توسعه و ثبات منطقه یک ضرورت و وظیفه است.

روحانی در پاسخ به این سوال که آیا در مذاکرات امروز با مقامات ترک درباره مسأله سوریه نیز گفت و گو کردید، تصریح کرد: بنده درسخنان خود گفتم که در این باره و حتی دیگر کشورهای منطقه تبادل نظر کرده ایم و این از اصول راهبردی ایران و ترکیه است که تابع نظر مردم باشیم و قائل به این هستیم که در همه کشورها تصمیم گیرنده نهایی مردم هستند.

رییس جمهوری با تأکید دوباره بر اینکه ایران و ترکیه معتقد به ارج نهادن بر حضور مردم برای ایجاد دموکراسی بوده و به این امر کمک می کنند، اضافه کرد: آنچه در انتخابات اخیر سوریه رخ داد حرکت اول برقراری صلح و ثبات است و البته برای آنکه سوریه در شرایط مناسب قرار گیرد راه طولانی در راه است، اما مهم برای ما توقف خونریزی ها و اخراج تروریست هایی است که از کشورهای مختلف در سوریه اجتماع کرده اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز