خبرگزاری کار ایران

هشدار آژانس بین‌المللی انرژی نسبت به کاهش تولید نفت اوپک

asdasd
کد خبر : ۱۷۸۰۹۲

آژانس بین‌المللی انرژی با اشاره به این‌که عراق هم‌اکنون بیش از سه میلیون بشکه در روز تولید ‌می‌کند، گفت: بی‌ثباتی در عراق موجب نوسان بازار‌های نفتی می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی با اشاره به اهمیت کشور عراق در بازار‌ جهانی انرژی اعلام کرده است: درگیری‌های فرقه‌ای در عراق، رشد ظرفیت تولیدی نفت اوپک را در پنج سال آینده تهدید می‌کند.

به گزارش ایلنا انتظار می‌رفت که تا سال ۲۰۱۹، حدود ۶۰ درصد ظرفیت رشد تولید نفت کارتل‌های بزرگ نفتی از سوی عراق باشد.

براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی با توجه به شرایط سیاسی و امنیتی کنونی در عراق پیش‌بینی رشد روزانه ۲.۰۸ میلیون بشکه ظرفیت تولید اوپک غیرقابل تصور است.

تا به امروز شورشیان عراقی موسوم به داعش در شمال عراق پس از به کنترل در آوردن شهر موصل، مناطق دیگری از این کشور را به تصرف خود در آورده‌اند.

در واقع ادامه‌ی ناآرامی‌ها در این کشور، تولید نفت عراق به عنوان دومین تولید‌کننده بزرگ اوپک پس از عربستان را تهدید می‌کند و به تجزیه‌ی این کشور منجر خواهد شد.

آژانس بین‌المللی انرژی با اشاره به این‌که عراق هم‌اکنون بیش از سه میلیون بشکه در روز تولید ‌می‌کند، گفت: بی‌ثباتی در عراق موجب نوسان بازار‌های نفتی می‌شود.

عراق در سال‌های اخیر تولید نفت خود را افزایش داده و در ماه فوریه آن را به سطح ۳.۶ میلیون بشکه در روز و به بیشترین میزان در ۳۵ سال گذشته رسانده بود.

عبدالکریم لعیبی – وزیر نفت عراق – هفته گذشته در نشست اوپک گفته بود که تا سال ۲۰۱۴ تولید عراق به چهار میلیون بشکه در رزو خواهد رسید.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود تصریح می‌کند که ادامه‌ی این ناآرامی‌ها در عراق نه تنها موجب نگرانی‌هایی در خصوص تولید نفت از پروژه‌های جدید و در حال اجرا می‌شود، بلکه ثبات منطقه را نیز به خطر می‌اندازد.

در حالی‌که بغداد، هدف تولیدی خود تا سال ۲۰۲۰ را ۸.۵ تا ۹ میلیون بشکه در روز اعلام کرده ولی آژانس‌ بین‌المللی انرژی پیش‌بینی خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داده و میزان تولید این کشور تا سال ۲۰۱۹ را تنها ۴.۵ میلیون بشکه در روز اعلام کرده است.

نگرانی کاهش تولید نفت عراق در کنار کاهش تولید لیبی و کاهش صادرات نفت خام ایران به دنبال تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه‌ هسته‌ای قرار می‌گیرد. تولید نفت نیجریه نیز توسط سارقان نفتی تهدید می‌شود.

آژانس در این گزارش همچنین می‌گوید: ناآرامی‌های سیاسی و نگرانی‌های امنیتی در مناطق مختلف مانع رشد تولید می‌شود.

بهای شاخص نفت خام برنت هفته گذشته برای نخستین‌بار در ۹ ماهه گذشته به بالاتر از ۱۱۴ دلار رسید.

تحلیلگران معتقدند در صورتی‌که بازار جهانی نفت، صادرات روزانه ۲.۶ میلیون بشکه‌ای نفت خام عراق را از دست بدهد، تاثیرات شدیدی بر بازار پدید خواهد آمد و شاخص نفت خام برنت ۴۰ الی ۵۰ دلار نسبت به بهای کنونی آن افزایش خواهد یافت.

این میزان صادرات عراق بیشتر از ظرفیت مازاد عربستان است و عربستان به تنهایی نمی‌تواند توقف کامل صادرات بصره را جبران کند.

به گزارش این آژانس تا سال ۲۰۱۹ تولید نفت خام شیل در کشورهای غیر از ایالات متحده، روزانه ۶۵۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد که از این میان روزانه ۳۹۰ هزار بشکه مربوط به کانادا، ۱۰۰ هزار بشکه مربوط به روسیه و ۹۰ هزار بشکه مربوط به آرژانتین است.

بنابراین گزارش، پیش‌بینی می‌شود که تولید ایالات متحده تا سال ۲۰۱۹ به پنج میلیون بشکه در روز برسد که این میزان دو برابر تولید ۲۰۱۳ است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز