خبرگزاری کار ایران

دبیر کمیته تخصصی انرژی‌های تجدیدپذیر سندیکای صنعت برق ایران در گفت وگو با ایلنا؛

صرفه اقتصادی مهمترین فاکتور در استفاده از انرژی‌های نو / ورود بخش خصوصی تنها راه موفقیت طرح

asdasd
کد خبر : ۱۷۸۶۴۰

قیمتی که دولت در حال حاضر خریدار آن است برای برق بادی صرفه اقتصادی دارد اما در مورد برق خورشیدی اینگونه نیست، بنابراین لازم است در قیمت برق خورشیدی بازنگری شود و از طرفی نیز قیمت برق نیز به سمت واقعی شدن پیش رود.

دبیر کمیته تخصصی انرژی های تجدیدپذیر سسندیکای صنعت برق ایران ضمن ارزیابی مثبت از برنامه دولت در زمینه ارائه مشوق در استفاده از انرژی های نو با توجه به پیامدهای مثمر ثمر زیست محیطی و صرفه های اقتصادی ورود بخش خصوصی به اجرای آن را یکی از مهمترین راه های موفقیت این طرح برشمرد و خواستار حمایت بیشتر دولت از این اقدامات شد.

راحله قزل دبیر کمیته تخصصی انرژی های تجدیدپذیر سندیکای صنعت برق ایران در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص وعده وزیر نیرو مبنی بر ارائه تسهیلات ۵۰ درصدی به استفاده کنندگان از انرژی های نو اظهار داشت: در صورتی که این اقدام به صورت درست و اصولی اجرایی شود نتایج خوبی را در پی خواهد داشت چرا علاوه بر کاهش مصرف سوختهای فسیلی و مسائل زیست محیطی منجر به آشنایی بیشتر مردم با انرژیهای تجدیدپذیر شده و به فرهنگسازی و افزایش سطح آگاهی مردم در این باره کمک خواهد کرد.

صرفه اقتصادی و امنیت تامین برق لازمه اجرایی شدن طرح استفاده از انرژی های نو

وی با بیان اینکه استقبال مردم از این طرح به عوامل زیادی از جمله مسئله اقتصادی و امنیت تامین برق بستگی دارد، افزود: درست است که دولت وعده پرداخت تسهیلات بلاعوض را داده است اما این امر باید صرفه اقتصادی داشته باشد چون در غیر اینصورت مردم ترجیح می دهند از برق شبکه استفاده کنند.

قزل توضیح داد: مثلا اگر کسی بخواهد یک کیلووات برق تجدیدپذیر نصب کنند بین ۱۰تا ۱۲میلیون تومان هزینه دارد که با احتساب پرداخت ۵ میلیون تومان از طرف دولت نیاز به پرداخت ۵ میلیون توسط مشترکین است در حالی که با قیمت برق در کشور که در مقایسه با قیمت واقعی آن بسیار پایین است این امر صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

لزوم بازنگری در خرید برق خورشیدی

وی با تاکید بر اینکه برای ترغیب مردم برای اجرای این کار بایستی ابتدا در قیمت خرید برق خورشیدی بازنگری شود تصریح کرد: در حال حاضر دولت قیمت برق تولیدی از انرژی های تجدیدپذیر را با قیمت یکسان می خرد در صورتی که هزینه تولید برق از انواع انرژی های تجدیدپذیر یکسان نیست.

دبیر کمیته تخصصی انرژی های تجدیدپذیر سندیکای صنعت برق ایران گفت: در حال حاضر هزینه برق بادی ارزان تر از برق خورشدی است، بنابراین باید قیمت خرید هر نوع برق تجدیدپذیر متناسب با هزینه برق تولیدی آن باشد.

وی خاطرنشان کرد: قیمتی که دولت در حال حاضر خریدار آن است برای برق بادی صرفه اقتصادی دارد اما در مورد برق خورشیدی اینگونه نیست، بنابراین لازم است در قیمت برق خورشیدی بازنگری شود و از طرفی نیز قیمت برق نیز به سمت واقعی شدن پیش رود.

قزل با یادآوری اینکه با توجه به قانون برنامه پنجم توسعه دولت موظف است تا ۵۰۰۰ مگاوات برق تجدیدپذیر تولید کند، اظهار داشت: این امر کمک شایانی به تحقق برنامه پنجم می کند اما هیچ صرفه اقتصادی برای دولت ندارد.

کاهش بار شبکه و کاهش آلودگی محیط زیست مزیت استفاده از برق خورشیدی

وی تصریح کرد: این مسئله به کاهش بار شبکه، صرفه جویی در مصرف سوخت های فسیلی و کاهش آلودگی محیط زیست کمک خواهد کرد و ضمن اینکه با توجه به لزوم نگاه بلندمدت به این امر و همچنین با توجه به اینکه از سال ۲۰۲۰ باید ایران جرایم سنگینی را بابت آلودگی نیروگاهها پرداخت کند این اقدام مزایای زیادی در بر خواهد داشت.

دبیر کمیته تخصصی انرژی های تجدیدپذیر سندیکای صنعت برق ایران تاکید کرد: در تمامی کشورهای موفق دنیا، دولت ها برای حمایت از توسعه انرژی های تجدیدپذیر، حمایت های لازم و پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان را انجام می دهند و تحقق این امر بدون حمایت مالی و تسهیلاتی دولت امکان پذیر نیست.

وی در خصوص میزان صرفه جویی در مصرف انرژی های فسیلی در صورت اجرایی شدن برنامه استفاده از انرژی های نو از سوی مردم گفت: اگر وزارت نیرو اجرای این طرح را به بخش خصوصی واگذار کند مطمئنا بخش خصوصی جهت کسب سهم بیشتری از بازار و ابقا در این بازار تلاش مضاعفی خواهد نمود.

ورود بخش خصوصی تنها راه موفقیت طرح انرژی های نو

قزل با تاکید بر اینکه اجرا و بهره برداری از این طرح به بخش خصوصی واگذار شود اذعان کرد: در صورتی که دولت وارد شود امکان بروز مشکلاتی در اجرا و نتایج این طرح خواهیم بود و از آنجا که مردم مصرف کنندگان نهایی برق هستند شکست این طرح مانع بزرگی در توسعه انرژی های تجدیدپذیر خواهد بود کما اینکه در سال های گذشته طرح های این چنینی از جمله طرح استفاده از آبگرمکن های خورشیدی با شکست مواجهه شدند که امیدواریم در مورد طرح های تجدیدپذیر شاهد شکست نباشیم.

وی با اشاره به اینکه در صورتی که این طرح به درستی اجرا شود بسیار مثمر ثمر خواهد بود، گفت: اجرای طرح اهداف وزارت نیرو و رضایت مردم را تامین خواهد کرد البته اجرای درست آن مستلزم ورود بخش خصوصی به این طرح می باشد به گونه ای که خود شرکتهای بخش خصوصی مشتریان خود را پیدا کنند و فقط وزارت نیرو نقش نظارتی و حاکمیتی خود را ایفا نماید.

دبیر کمیته تخصصی انرژی های تجدیدپذیر سندیکای صنعت برق ایران تصریح کرد: باید به مردم اجازه داده شود خودشان تامین کننده را پیدا کنند و با آنها مذاکره کنند و در صورتی که چنین فضایی پیش بیاید چون بخش خصوصی به طور مستقیم با مردم در ارتباط هستند سعی در جلب رضایت مشتریان خواهند داشت و سطح کیفیت و رقابتپذیری نیز افزایش می یابد، چرا که بخش خصوصی نمی خواهد مشتریان خود را از دست بدهد.

وی با اشاره به اینکه دولت نیز بایستی سیاست های خود را دنبال نماید و از این صنعت حمایت کند، با ذکر مثالی در این خصوص گفت: کشور ترکیه در اجرای چنین طرحی برق تولیدی مشترکینی را که از تجهیزات تولید داخل استفاده می کنند را تا ۵۰ درصد گران تر می خرد که چنین قانونی تولید داخل را نیز تقویت می کند.

قزل اجرای طرح یاد شده را در صورت تعریف درست بسترها مثبت ارزیابی کرد و افزود: با توجه به تسهیلاتی که دولت می دهد این طرح برای مردم با قیمت خرید برق خورشیدی در حال حاضر چندان صرفه اقتصادی ندارد اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که می توان با تبیین درست آن به مردم آنها را تشویق به استفاده از این تسهیلات نمود.

شیب تند کاهش قیمت استفاده از تکنولوژی انرژی های نو در جهان

وی با تاکید بر اینکه لازم است دولت سیاست های حمایتی بیشتری از توسعه انرژی های تجدیدپذیر به کار ببرد، نسبت به نگاه ویژه وزیر نیرو به انرژی های تجدیدپذیر ابراز امیدواری کرد و گفت: امید است با حمایت های بیشتر دولت اهداف کلان کشور محقق شود زیرا در تمام کشورها دولت ها از این صنعت حمایت می کنند زیرا با توجه به گران بودن تکنولوژی نیازمند حمایت است ضمن اینکه رشد این صنعت بسیار بالاست و قیمت ها با شیب بسیار تندی در جهان در حال کاهش است.

قزل در ادامه به آمادگی بخش خصوصی برای اجرا و بهره برداری از این طرح ها اشاره و تصریح کرد: بخش خصوصی بازارها و مشتریان را به طور مستقیم شناسایی کرده و خدمات مورد نظر را ارائه خواهد داد.

وی یادآور شد: در کمیته انرژی های تجدیدپذیر سندیکای صنعت برق بیش از ۵۰ شرکت عضو هستند که در زمینه های مختلف مشاوره، طراحی و نصب، تامین تجهیزات مشغول هستند و توانایی لازم را جهت اجرای پروژه های مرتبط با انرژی های تجدیدپذیر دارا هستند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مدیران شرکت های خصوصی، مشتریانی دارند که علاقه مند به استفاده از سیستم های خورشیدی هستند، پیشنهاد کرد: اجرا و بهره برداری نیروگاه های خورشیدی در هر اندازه ای توسط بخش خصوصی انجام شود و وزارت نیرو و سازمان های تابعه آن به پایه ریزی صحیح در توسعه انرژی های تجدیدپذیر و رگولاتوری در این زمینه بپردازند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز