خبرگزاری کار ایران

در پی تحولات عراق پیش بینی شد؛

قیمت نفت بشدت افزایش می‌یابد / قدرت چانه‌زنی ایران در سیاست خارجی افزایش می‌یابد

asdasd
کد خبر : ۱۷۹۳۰۲

در حال حاضر علاوه بر وقایع اوکراین نابسامانی های عراق نیز وضعیت تامین انرژی را در کشورهای خریدار نفت این کشور دچار اختلال کرده کرده و قیمت ها را دگرگون کرده است.

یک کارشناس مسائل اقتصادی تحولات عراق را منجر به افزایش قیمت نفت و بالا رفتن قدرت چانه زنی ایران در سیاست خارجی و مذاکرات با ۵ + ۱ ارزیابی کرد.

حسین راغفر کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص تاثیر بحران داخلی عراق بر بازار جهانی نفت بویژه خاورمیانه آظهار داشت: با توجه به نقش عراق در بازار نفت تحولات اخیر این کشور نقش تعیین کننده‌ای روی قیمت جهانی نفت خواهد داشت.

وی بازار نفت را تایع مسائل سیاسی دانست و افزود: در شرایط کنونی و تحولات اخیر اوکراین و به تبع آن توقف تامین انرژی در اروپا که تحولات عراق نیز مزید بر علت شده قطعا شاهد چشمگیر قیمت نفت در جهان خواهیم بود.

راغفر تصریح کرد: تحولات عراق تولید نفت در خاورمیانه را دچار نوسان کرده لذا این نوسانات در قیمت ها نیز اثر گذار بوده و نامتوازنی را منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر علاوه بر وقایع اوکراین نابسامانی های عراق نیز وضعیت تامین انرژی را در کشورهای خریدار نفت این کشور دچار اختلال کرده کرده و قیمت ها را دگرگون کرده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی تحولات عراق را فرصتی مناسب برای ایران ارزیابی کرد و گفت: این وقایع شاید فرصت مناسب تری برای نفت و گاز ایران فراهم کرده و قدرت چانه زنی ایران را در سیاست خارجی و ۵ + ۱ تقویت می کند.

وی در ادامه با ابراز امیدواری از اینکه با همکاری کشورهای منطقه مسئله عراق از شکل حاد خارج شود، خاطرنشان کرد: بحران عراق فقط به داعش مربوط نیست بلکه نارضایتی درون حکومت عراق و توطئه های خارجی بویژه امریکا، عربستان و عراق نیز موثر بوده است.

راغفر گفت: ایران باید از فرصت استفاده کند و با ایجاد وحدت برای مقابله با خشونت گرایی و سلفی گری بویژه از طریق کشورهایی همچون چین و روسیه هماهنگی ایجاد کند.

یادآور می شود؛ تولید نفت ایران در ماه مه اردیبهشت - خرداد با افزایش ۱۸ هزار بشکه ای از ۲ میلیون و ۷۸۱ هزار بشکه در روز در ماه آوریل فروردین - اردیبهشت به روزانه ۲ میلیون و ۷۹۹ هزار بشکه در ماه مه رسید.

گفتنی است؛ عراق با تولید سه میلیون و ۳۳۱ هزار بشکه در روز هم اکنون در جایگاه دوم اوپک قرار دارد و حملات تروریستهای داعش به عراق نگرانیها درباره برنامه این کشور برای رسیدن به تولید بیش از هشت میلیون بشکه ای نفت در روز در سال ۲۰۱۸ را تحت تاثیر قرارداده است.

همچنین لازم به ذکر است، جمع کل تولید ۱۲ کشور عضو اوپک ۲۹ میلیون و ۷۶۵ هزار بشکه در روز است که نسبت به تولید توافق شده ۳۰ میلیون بشکه ای، ۲۳۵ هزار بشکه کاهش نشان می دهد و میانگین قیمت شاخص سبد اوپک در ماه می ۱۰۵دلار و ۳۳سنت بوده و قیمت واقعی بر پایه ۲۰۰۱معادل ۶۲ دلار و ۹۱ سنت است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز