خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آبفای استان تهران:

سرانه مصرف آب در تهران دو برابر استانداردهای جهانی است

asdasd
کد خبر : ۱۸۱۹۷۴

در حال حاضر، سامانه منابع آبی شرق تهران در مقایسه با سال گذشته ۵۰ درصد و سامانه منابع آبی غرب تهران نیز ۳۰ درصد با کاهش آب مواجه است. امسال از آن سال هایی است که برای تامین آب، افزون بر تابستان در پاییز نیز با مشکل مواجه خواهیم بود و این موضوع ضرورت صرفه جویی مصرف آب را در استان دوچندان می کند.

مدیرعامل آبفای استان تهران با تاکید بر اینکه قرار بود مشترکین آبی صرفه جویی ۲۰ درصدی را در دستور کار خود قرار دهند، اما در حال حاضر میزان مصرف آب در پایتخت ۱۰.۵ درصد افزایش یافته است گفت: تهرانی ها هر شبانه روز به اندازه دریاچه چیتگر آب مصرف می کنند.
به گزارش ایلنا، محمد پرورش با اعلام اینکه امسال از آن سال هایی است که برای تامین آب، افزون بر تابستان در پاییز نیز با مشکل مواجه خواهیم بود گفت: این موضوع ضرورت صرفه جویی مصرف آب را در استان دوچندان می کند.

مدیرعامل آبفای استان تهران با اشاره به درخواست‌های فراوان این شرکت برای صرفه‌ جویی ۲۰ درصدی مشترکان در مصرف آب اظهارداشت: در سه ماهه ابتدای سال‌ جاری، نه‌ تنها این میزان صرفه‌ جویی حاصل نشد، بلکه میزان مصرف آب ۱۰.۵ درصد هم افزایش یافت.

پرورش ادامه داد: در حال حاضر، سامانه منابع آبی شرق تهران در مقایسه با سال گذشته ۵۰ درصد و سامانه منابع آبی غرب تهران نیز ۳۰ درصد با کاهش آب مواجه است. امسال از آن سال هایی است که برای تامین آب، افزون بر تابستان در پاییز نیز با مشکل مواجه خواهیم بود و این موضوع ضرورت صرفه جویی مصرف آب را در استان دوچندان می کند.

وی افزود: از ابتدای سال آبی جاری(مهرماه ۹۲) تاکنون، ۲۳۳ میلیمتر بارنگی در استان داشته‌ ایم که در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته، ۱۵ درصد کاهش نشان می دهد. مدیریت آب برای سال آبی آینده با ذخایر کنونی سدها بسیار دشوار است.

این مقام مسئول در آبفای استان تهران با بیان اینکه منابع آبی سامانه های شرق تهران از جمله لتیان و لار ۵۰ درصد در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است یادآور شد: منابع آبی سامانه های غرب تهران نیز شامل سدهای طالقان و کرج در مقایسه با سال گذشته ۳۰ درصد کاهش دارد.

پرورش خاطرنشان کرد: براساس پیش‌ بینی های هواشناسی، وضعیت دما در استان تهران امسال دو درجه افزایش یافته و هوا گرم‌تر شده است که نتیجه آن راه اندازی زودهنگام و استفاده بیشتر از کولرهای آبی است.

وی با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان گفت: با توجه به همزمانی ماه رمضان با اوج گرما در فصل تابستان٬ انتظار افزایش پیک لحظه ای مصرف آب در هنگام سحر و افطار می رود که امکان کاهش فشار شبکه در برخی مناطق استان وجود دارد.

مدیرعامل آبفای استان تهران با بیان اینکه در این استان در پیک مصرف ۴.۵ میلیون مترمکعب آب در روز تولید می‌شود که معادل ۵۲ مترمکعب آب در ثانیه بوده و مصرف روزانه آب در استان تهران معادل حجم آب دریاچه چیتگر است افزود: سرانه مصرف آب در استان تهران روزانه به‌ ازای هر نفر ۳۲۰ لیتر است که حدود دو برابر استانداردهای جهانی است.

پروش تاکید کرد: اگر مردم ۲۰ درصد در مصارف غیرضرور خود صرفه جویی کنند، می توانیم تابستان و پاییز سال جاری را به خوبی پشت سر بگذاریم. وی با بیان اینکه آبرسانی در تهران از مشکلات خاصی برخوردار است افزود: ما اختلاف ارتفاع حدود ۸۰۰ متر را در تهران داریم که این موجب می شود آب تا ۸ مرحله در برخی نقاط پمپاژ شود.

وی ادامه داد: همکاران ما تلاش های شبانه روزی خود را از مهرماه ۹۲ برای تامین آب پایدار در تابستان ۹۳ آغاز کرده‌اند و براساس برنامه ریزی های انجام شده، از تمام ظرفیت های تولید٬ انتقال و توزیع استفاده می شود.

مدیرعامل آبفای استان تهران میزان آب مصرفی در شهر تهران را سالانه یک میلیارد و ۳۵ میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: این رقم ۸۰ میلیون مترمکعب بیشتر از ظرفیت تولید آب است.

وی افزود: طرح آبرسانی از سدماملو به تهران تا ابتدای مهرماه امسال اجرایی می شود که طرح بسیار بزرگی است و ۸۷ کیلومتر خط انتقال دارد و با انتقال دو مترمکعب آب از ابتدای پاییز، بخشی از کمبود آب از محل این سد تامین می شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران گفت: میزان مصرف آب با استفاده از کولرهای آبی در تهران بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار مترمکعب افزایش می یابد. وی با بیان اینکه ۷۰ درصد آب تهران از منابع سطحی تامین می شود گفت: ۳۰ درصد دیگر از منابع زیرزمینی تامین می شود که نشانگر عرضه آب با کیفیت در تهران است و نباید برای مصارف غیرضروری مصرف شود.

پرورش خاطرنشان کرد: ۹۱ درصد مشترکان شرکت آب و فاضلاب استان تهران خانگی٬ ۷ درصد تجاری٬ یک درصد اداری٬ ۰.۵ درصد نظامی و ۰.۵ درصد سایر مشترکان هستند و باید به سمتی برویم که در بحثمدیریت مصرف ورود جدی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ۱۰ هزار نفر به صورت شبانه روزی برای تولید٬ انتقال و توزیع آب در استان تهران تلاش می کنند اما در بخش مصرف به یک جایی می رسیم که آبی برای توزیع وجود ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز