خبرگزاری کار ایران

رئیس ستاد ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد صنعت نفت؛

شناسایی ۱۲ گلوگاه فسادپذیر در صنعت نفت / مصداق‌های بروز فساد در نفت شناسایی می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۸۶۱۲۳

مجوزهایی که در صنعت نفت واگذار می‌شوند به دلیل اینکه وزارت نفت تامین‌کننده خوراک است باید تحت نظارت این ستاد باشد چرا که ممکن است از مجوز سوءاستفاده شده و فرصت‌ها از دیگر متقاضیان سلب شود.

رئیس ستاد ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد صنعت نفت گفت: ستاد بصورت ریشه ای و مصداقی موارد فساد در نفت را شناسایی و جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شجاع‌الدین بازرگانی معاون حقوقی و مجلس وزیر نفت و رئیس ستاد ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد صنعت نفت در نشست خبری با اشاره به اینکه اهتمام و جدیت دولت تدبیر و امید، توجه و ورود جدی به مبارزه با مفاسد، رانت خواری و ویژه‌خواری در دستگاه‌های اجرایی کشور است به راه اندازی ستاد مبارزه با فساد در صنعت نفت اشاره کرد و گفت: صنعت نفت به عنوان صنعت پیشتاز و موتور محرکه دراقتصاد تاثیر گذار بوده و تلاش مدیران این صنعت در عرصه‌های مختلف اقتصادی بر کسی پوشیده نیست.

بازرگانی با اشاره به نقش مدیران و بدنه صنعت نفت در ملی شدن دفاع مقدس و همچنین در عرصه اعمال تحریم‌ها گفت: مدیران و بدنه وزارت نفت نقش بی‌بدیلی در اقتصاد و حفظ منابع عمومی کشور داشتند.

وی در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی و رانت‌خواری در صنعت نفت توضیح داد: پیچیدگی، مقیاس‌ها و بزرگی حجم معاملات، تنوع تجهیزات و حجم و نوع قراردادها تاثیر اراضی تملک و انتخاب پیمانکار، ارتباط با بنگاه بزرگ اقتصادی و کمپانی‌های نفتی نشانگر آن است که این صنعت تا چه حد در منافع ملی تاثیرگذار است.

رئیس ستاد ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد صنعت نفت با اشاره به زمان رای اعتماد وزیر نفت و تاکید ایشان بر موضوعاتی همچون صیانت از سلامت اداری در نفت تصریح کرد: طبق مذاکراتی که در فراکسیون‌های تخصصی مجلس بود وزیر دو نکته را به عنوان محور و اصول اصلی کار خود قلمداد کرد که از جمله آنها توسعه همه جانبه صنعت نفت علیرغم تحریم‌ها و همچنین صیانت از سلامت صنعت نفت و مبارزه با فساد اقتصادی و ویژه‌خواری بوده که در این زمینه با نمایندگان میثاق داشته و طلب همکاری کرده است.

وی در خصوص برنامه‌های ستاد یادشده اظهار داشت: یازده عضو ستاد مشتمل بر مسئولین ذی‌نقش هستند و هم به اعتبار شخصیت فردی و حقوقی همسو با اهداف ستاد هستند.

وی ادامه داد: تاکنون این ستاد پانزده جلسه داشته که مستمرا به صورت هفتگی برگزار شده و ۲۷ مورد نیز مصوبات کلی ستاد بوده است.

بازرگانی تصریح کرد: ستاد از دو منظر نگاه ریشه‌ای و بنیادی و همچنین موضوعی و مصداقی وارد مقوله مبارزه با فساد می‌شود و تصمیم بر این است که رابطه علت و معلولی نگاه اصلی و ساختاری این ستاد باشد.

وی افزود: نگاه ما معطوف به ساختار و فرآیند بوده چرا که اگر ریشه‌ای به مساله نگاه کنیم فساد قابل حل خواهد بود زیرا نقش پیشگیری بهتر از درمان است.

وی با بیان اینکه ما در زمینه شناسایی گلوگاه و بسترهای فساد فعالیت‌هایی خواهیم داشت گفت: ۱۲ محور اصلی گلوگاه فسادپذیر در صنعت نفت شناسایی شده که مناقصات یکی از موضوعاتی است که می‌تواند زمینه بروز فساد باشد.

وی فروش کالا و خدما را نیز به جهت خرید کالا و تجهیزات از نظر مقیاس، مقدار و ارزش ریالی و ارزی و فروش محموله‌های نفتی از دیگر محورهای شناسایی فساد در صنعت نفت برشمرد.

رئیس ستاد ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد صنعت نفت قراردادهای داخلی و بین‌المللی برای اجرای پروژه‌ها را نیز از جمله مقولات شناسایی فساد در صنعت نفت عنوان کرد و گفت: در زمینه اجرای پروژه‌ها در مقاطع مختلف نیز ورود پیدا خواهیم کرد.

بازرگانی تملیک اراضی و پروژه‌های که در میادین مختلف و اجرای خطوط گازرسانی و انتقال منابع نفتی و فرآورده‌ها را نیز از جمله مواردی دانست که ستاد به آن ورود پیدا خواهد کرد.

وی افزود: مجوزهایی که در صنعت نفت واگذار می‌شوند به دلیل اینکه وزارت نفت تامین‌کننده خوراک است باید تحت نظارت این ستاد باشد چرا که ممکن است از مجوز سوءاستفاده شده و فرصت‌ها از دیگر متقاضیان سلب شود.

بازرگانی گفت: در زمینه انتصابات نیز ما ورود پیدا خواهیم کرد چرا که ممکن است در بسیاری موارد ریشه فساد در انتصابات باشد و در این زمینه دو مقوله صلاحیت و مشروعیت را مد نظر قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: پرونده‌های حقوقی و محاکم هم که اتفاق می‌افتد ممکن است در اجرای تعهدات و قراردادها اتفاقاتی رخ دهد که ما به شناسایی آنها خواهیم پرداخت.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بحثپرداخت‌ها و مطالبات، دیرکردها و اضافه پرداخت‌ها نیز ممکن است زمینه فساد داشته باشد که ما در این زمینه اقداماتی برای جلوگیری از وقوع آن خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه قاچاق فرآورده نیز با توجه به چند نرخی بودن آن امکان بروز فساد وجود دارد و با توجه به اینکه قیمت سوخت در کشور ما بسیار پایین‌تر از کشورهای همسایه است لازم بود که ستاد نسبت به بررسی امکان وقوع فساد در این مبحثنیز ورود پیدا کند.

وی تاکید کرد: نگاه ستاد توامان نقش راهبردی، سیاست‌گذاری، نظارت و هدایت را قائل است اما این مبارزه صرفا با سیاست‌گذاری‌ها و یا راهبرد محقق نمی‌شود بلکه باید تمامی محورها لحاظ شود.

بازرگانی یادآور شد: برای عملیاتی‌ شدن اهداف بحثموضوع و مصداق است و گزارشاتی که واصل می‌شود.

وی ادامه داد: ۴ کارگروه فرعی نیز به عنوان بازوان فکری ستاد کار را دنبال و موضوعات را آسیب‌شناسی و بررسی میدانی می‌کنند.

وی همچنین گفت: ما با سازمان‌های نظارتی نیز در ارتباط هستیم و از نقطه نظرات آنها نیز استفاده می‌کنیم ضمن اینکه استقلال صنعت نفت را نیز حفظ می‌کنیم.

بازرگانی گفت: ما هنوز وارد مصادیق نشده‌ایم اما تا جایی که قانون دست وزارت نفت را باز گذاشته اگر لازم باشد از ظرفیت بیرون صنعت نفت مثل امنیتی و قضایی نیز استفاده می‌کنیم و هیچ مساحمه‌ای در کار نیست و البته از کار فرمیستی و شعاری نیز پرهیز می کنیم زیرا بنا نداریم کار رو بنایی انجام دهیم.

وی تصریح کرد: اگر فرد یا افرادی از وظایف خود تخطی کنند ضمن اینکه تعدی به بیت‌المال است آبروی مدیران صنعت نفت نیز به مخاطره می‌افتد لذا ما به صورت ساختاری و با اعتنا به مستندات وارد عمل خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه نگاه ما علت و معلولی و یا از طریق فرآینده به مصداق می‌رسیم تصریح کرد: اگر اشکال در ساختار باشد اصلاح می‌شود و از طریق مصادیق با تخلفات و جریانی که قصد تبانی و سوء استفاده داشته باشند برخورد خواهد شد.

وی در پاسخ به خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا تاکنون موارد و یا مصداقی شناسایی شده اظهار داشت: هنوز به صورت مصداقی ورود پیدا نکرده‌ایم فعلا نگاه بنیادی داریم برای اینکه به مفاهمه و فهم مشترک برسیم.

وی ادامه داد: فعلا در مرحله آسیب‌شناسی مسائل هستیم تا بتوانیم با آنها برخورد کنیم و حقوق بیت‌المال را بازگردانیم.
بازرگانی خاطرنشان کرد: اگر تعمدی در بروز فساد نباشد نمی‌توان گفت که حتما منتج به رانت خواهد شد بنابراین ما ابتدا ریشه مسائل را پیدا و حل می‌کنیم.

وی همچنین در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ایلنا نیز گفت: در شرکت‌ها و یا موسساتی که خصوصی شده‌اند و وابستگی به صنعت نفت ندارند ما ورود پیدا نخواهیم کرد اما با توجه به اینکه به وسیله زنجیره تامین خوراک با ما در ارتباطند فقط در این زمینه ورود پیدا می‌کنیم.

وی در خصوص پرونده بابک زنجانی و نحوه ورود ستاد به این مقوله نیز گفت: این پرونده در محاکم قضایی در حال بررسی است و ستاد تنها از نگاه آسیب‌شناسی و تجربه آن را موشکافی می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز