خبرگزاری کار ایران

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران:

می‌توان بخشی از مبادلات را به صورت تهاتر کالا اجرا کرد

asdasd
کد خبر : ۱۸۶۵۳۷

درآمد نفتی ایران با یورو دریافت می‌شود که مبنای محاسبه آن دلار است و اگر بتوانیم از پیمان‌های دوجانبه پولی استفاده کنیم، می‌توان ارز دیگری را مبنا قرار داد و ما هم از این اقدام استقبال می‌کنیم.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اجرای روش تهاتر کالایی در حوزه نفتی و راه‌گشا بودن آن، گفت: برای تامین نیازهای ارزی کشور باید از هر روشی از جمله پیمان‌های پولی برای تامین نیازهای داخلی استفاده کرد.

به گزارش ایلناٰ، در نشست هم‌اندیشی طرح پیمان‌های دوجانبه پولی سید محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه این طرح نباید به گونه‌ای مطرح شود که بیانگر حذف دلار و یورو از مبادلات باشد، ‌ اظهارداشت: اگر پولی می‌تواند جایگزین ارزهای جهان روا شود، باید در ابتدا منافع ملی را مد نظر قرار دهیم.

وی افزود: در پیمان‌های دو جانبه پولی به درخواست دوجانبه نیاز است و هم‌اکنون قدرت مسلط آمریکا است که از این قدرت هم استفاده می‌کنند. سفیر هند اعلام کرد که امریکایی‌ها تهدید کرده اند که اگر ای، سی، یو را ادامه دهیم از صادرات کالاهای هندی به آمریکا جلوگیری می‌کنیم.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: در قالب این پیمان‌ها می‌توان تهاتر کالا انجام داد، به همین واسطه با بانک مرکزی مکاتباتی داشته‌ایم و اعلام کردیم که می‌توان بخشی از مبادلات را به صورت تهاتر کالا اجرا کرد.

وی با اشاره به مبنا قرار داشتن دلار در مبادلات بین‌المللی، گفت: درآمد نفتی ایران با یورو دریافت می‌شود که مبنای محاسبه آن دلار است و اگر بتوانیم از پیمان‌های دوجانبه پولی استفاده کنیم، می‌توان ارز دیگری را مبنا قرار داد و ما هم از این اقدام استقبال می‌کنیم.

قمصری با بیان اینکه قطعا محدودیت‌هایی با اجرای پیمان دوجانبه پولی به وجود می‌آید، افزود: بخشی از منابع ارزی کشور بلوکه شده و نیازهای داخلی وجود دارد و به همین دلیل باید از هر روشی از جمله پیمان‌های پولی برای تامین نیازهای داخلی استفاده کرد.

وی تصریح کرد: ما در حوزه نفت مشکل را با تهاتر رفع کردیم و چون شرکت نفت ۱۴.۵ درصد از درآمد نفت را به خود اختصاص می‌دهد و ۸۵.۵ درصد دیگر در اختیار بانک مرکزی است، این بانک بهتر است با کنار گذاشتن بعضی چارچوب‌های علمی و تجدید نظر در فرضیه‌ها، از این روش‌ها استفاده کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز