خبرگزاری کار ایران

تا پایان امسال انجام می‌شود؛

واگذاری ۱۲ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی به بخش خصوصی

کد خبر : ۱۹۰۹۱۰

تاکنون ۲۵ نیروگاه به بخش خصوصی واگذار شده و مراحل واگذاری ۱۹ نیروگاه دیگر نیز در دست اقدام است که به محض آماده‌سازی و قیمت‌گذاری توسط هیات واگذاری، این نیروگاه‌ها نیز در اختیار بخش خصوصی قرار خواهند گرفت.

مشاور مدیرعامل شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران(توانیر) در امور خصوصی‌سازی از واگذاری ۱۲ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی به بخش خصوصی تا پایان امسال خبر داد.
به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو " بهمن الله‌مرادی "، افزود: وزارت نیرو براساس اصل ۴۴ قانون اساسی مقرر است تعداد ۴۴ نیروگاه را به بخش خصوصی واگذار کند که تاکنون ۲۵ نیروگاه به بخش خصوصی واگذار شده و مراحل واگذاری ۱۹ نیروگاه دیگر نیز در دست اقدام است که به محض آماده‌سازی و قیمت‌گذاری توسط هیات واگذاری، این نیروگاه‌ها نیز در اختیار بخش خصوصی قرار خواهند گرفت.
وی اسامی برخی از این نیروگاه‌ها را شامل نیروگاه شهید کاوه، یزد، صوفیان، قائن، حصار، کنگان، زرند کرمان، بیستون، سهند، خلیج فارس، شیروان، کرمان، منجیل، لوشان، شهیدرجایی، شهید مفتح، اصفهان و کنارک برشمرد و گفت: این نیروگاه‌ها درمجموع دارای نزدیک به ۱۲ هزار مگاوات ظرفیت به مبلغ برآوردی ۱۸ هزار میلیارد تومان هستند.
مشاور مدیرعامل شرکت توانیر اظهار داشت: روش واگذاری این نیروگاه‌ها به بخش خصوصی با یک تفاوت، تقریبا همانند روش گذشته خواهد بود.
وی ادامه داد: در گذشته بحثی بنام رددیون مطرح بود که در آن دولت دیون خود را با این واگذاری‌ها تهاتر می‌کرد اما در روش کنونی رد دیون وجودندارد و تمامی واگذاری‌ها اگر به‌صورت شرکت‌های ماده ۲۷ باشند، ازطریق فرابورس و اگر به‌صورت واگذاری اموال و دارایی‌ها باشند، ازطریق مزایده انجام می‌پذیرد.
وی با بیان اینکه از ۱۹ نیروگاه یادشده، سه نیروگاه خلیج فارس، شیروان و کاوه در دست ارزیابی است و نیروگاه ۶۰ مگاواتی منجیل نیز به قیمت مصوب ۴۲۰ میلیارد تومان از سوی هیات واگذاری ازطریق فرابورس عرضه خواهد شد، گفت: معمولا ۱۵ تا ۲۰ درصد مبالغ تعیین‌شده برای نیروگاه‌ها به‌صورت نقدی پرداخت می‌شود و الباقی به‌صورت اقساط سه تا پنج ساله توسط مالکان به دولت پرداخت خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز