خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نیرو خبر داد:

خشکی با ایران عجین شده، باید به فکر مدیریت آب باشیم

کد خبر : ۱۹۲۴۴۴

باید مدیریت آب انجام شود. به نظر می‌رسد که ما اساسا نوع نگرش، رویکرد و نگاهمان را باید به موضوع عوض کنیم هرچه مصوبه‌ خوب و اعتبارات گرفتیم در نهایت منجر به حل مسائل نشد.

معاون وزیر نیرو در امور اقتصادی و برنامه‌ریزی تاکید کرد: کم‌آبی خصلت کشور است بنابراین مشکل ما در تامین آب مربوط به بحثمدیریت آب می‌شود، چرا که خشکی با ما عجین شده و با وقوع خشکسالی در کشور، این پدیده پیچیده‌تر می‌شود.

به گزارش ایلنا، علیرضا دائمی در نشست هم‌اندیشی «بحران آب و ارائه‌ی راهکار‌ جهت برون‌رفت» با تاکید بر این‌که نسخه‌های ما هنوز نسخه‌های بیرونی است، گفت: نمی‌دانیم اگر همین آب کم را به درستی مدیریت کنیم پاسخ‌گوی بسیاری از نیاز‌ها خواهد بود. اگر موانع مدیریتی آب را در کشور تقویت کنیم می‌توانیم به مشکلات تامین آب فائق شویم.

وی با اشاره به این‌که در مناطقی که بیش از ۶۰ درصد از آب تجدید‌شونده استفاده می‌شود، استحصال آب دیگر معنا ندارد، تصریح کرد: باید مدیریت آب انجام شود. به نظر می‌رسد که ما اساسا نوع نگرش، رویکرد و نگاهمان را باید به موضوع عوض کنیم هرچه مصوبه‌ خوب و اعتبارات گرفتیم در نهایت منجر به حل مسائل نشد.

استراتژی مصوب در کشاورزی نداریم

رییس گروه محیط زیست و انرژی دانشگاه علوم تحقیقات نیز در این نشست با اشاره به این‌که آب دارای استراتژی است، گفت: در کشاورزی استراتژی وجود ندارد. براساس برنامه‌ریزی پیش‌بینی شده مصرف آب از ۹۲درصد در کشاروزی به ۸۲ درصد برسد و پنج درصد کاهش مصرف از طریق صرفه‌جویی توسط سیستم‌های آبیاری داشته باشیم.

ارجمندی با تاکید بر این‌که مساله‌ای مثل آب را باید با مردم حل کرد، گفت: نمی‌توان در توسعه پایدار بدون مردم پیش رفت. در دولت هاشمی قرار شد یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی توسط آبیاری تحت فشار، آبیاری شود. در آن زمان این کار شروع، اما متوقف شد.

وی با تاکید بر این‌که وزارت نیرو در چند ماه اخیر حقایق را بیان می‌کند و الان موضع درستی گرفته است، گفت: امیدوارم بتوانیم در برنامه‌ی ششم کاری کنیم، هنوز در کشور تفکراتی وجود دارد که خطرناک است از جمله این‌که گفته می‌شود ۱۳۰ میلیارد مترمکعب آب از ۴۳۰ میلیارد مترمکعب آب استحصال می‌شود در حالی که می‌توانیم ۲۸۰ میلیارد مترمکعب آب استحصال کنیم و یک میلیارد نفر را پوشش می‌دهد.

رییس گروه محیط زیست و انرژی دانشگاه علوم تحقیقات با اشاره به این‌که توسعه آبیاری تحت فشار در کشاورزی هشت سال است که متوقف شده، گفت: وقتی چنین کاری متوقف می‌شود راه‌اندازی دوباره آن آسان نیست. در برنامه ششم توسعه باید رویکرد بهتری داشته باشیم و به اکوسیستم توجه داشته باشیم. در حال حاضر اکوسیستم عراق به ما لطمه می‌زند و باید به این نکات توجه شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز