خبرگزاری کار ایران

کاهش برآوردهای اوپک درباره رشد تقاضای جهانی نفت در سال ٢٠١۴

کد خبر : ۱۹۳۲۳۱

سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) برآوردهای خود را درباره رشد تقاضای جهانی نفت در سال ٢٠١۴ کاهش داد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) برآوردهای خود را درباره رشد تقاضای جهانی نفت در سال ٢٠١۴ کاهش داد.

به گزارش ایلنا و به نقل از خبرگزاری رویترز، سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) جمعه(١٧ مردادماه) در تازه ترین گزارش ماهانه خود و برای دومین ماه پیاپی با کاهش برآوردهاد درباره رشد تقاضای جهانی نفت در سال ٢٠١۴ اعلام کرد: این سازمان مدیریت کرده بود تا با وجود خشونتها در عراق و لیبی، به منظور عرضه مناسبتر و راحت تر نفت، تولید را در ماه ژوئیه افزایش دهد.

اوپک پیش بینیهای خود را برای رشد تقاضای جهانی نفت در سال جاری با ٣٠ هزار بشکه در روز کاهش، ١, ١٠ میلیون بشکه در روز اعلام کرد.
اوپک گزارش داد: بهبود کند و ناهموار جهانی ادامه دارد و تقاضای نفت آمریکا به شدت وابسته به توسعه اقتصاد این کشور باقی می ماند، اما با این حال این خطر نسبت به ماه گذشته کمتر شده است.

اوپک در این گزارش با اشاره به فشار کمتر روی عرضه نفت در سال ٢٠١٥ اعلام کرده است که با وجود رشد سریعتر در تقاضای جهانی، به دلیل افزایش تولید شیل اویل(نفت رسی) آمریکا، نیاز برای نفت خام اوپک کاهش می یابد.
اوپک در این گزارش پیش بینیهای خود را درباره تقاضای جهانی نفت در سال ٢٠١٥ تغییر نداده است.

امسال، پیش بینی تقاضای کمتر و انتظار بیشتر برای عرضه نفت کشورهای غیر عضو اوپک، پیش بینی تقاضای جهانی برای نفت خام اوپک را به ٢٩, ۶١ میلیون بشکه در روز کاهش می دهد که این رقم نسبت به برآورد قبلی ٧٠ هزار بشکه در روز کمتر است.
اوپک برآوردها را درباره سال آینده بدون تغییر، در سطح ٢٩, ٣۶ میلیون بشکه در روز ثابت نگه داشت.

این گزارش همچنین نشان می دهد که تولید نفت خام اوپک در ماه ژوئیه افزایش داشته و بنا بر منابع ثانویه، تولید این سازمان به دلیل افزایش عرضه نفت لیبی و عربستان سعودی با ١٧٠ هزار بشکه افزایش به ٢٩, ٩١ میلیون بشکه در روز رسیده است.
این رقم، سطح تولید اوپک را در سطح هدف تولیدی ٣٠ میلیون بشکه در روز این سازمان نگه می دارد.

اعتراضها و ناآرامیها در لیبی، تحریمهای غرب علیه ایران و جنگ در عراق بر تولید نفت این سازمان درماههای گذشته تاثیر داشت و تولید اوپک را گاهی به کمتر از سقف تولید آن رساند.
با آن که صادرات نفت از شمال عراق از ماه مارس گذشته متوقف شده بود، اما صادرات نفت از جنوب این کشور که مسیر اصلی عرضه به بازارهای جهانی است تحت تاثیر جنگها در دیگر بخشهای این کشور قرار نگرفت.

تحلیلگران می گویند: دورنمای افزایش تولید نفت لیبی در آینده به دلیل تشدید جنگها در این کشور در هاله ای از ابهام است.
تفاضای جهانی نفت در سال آینده میلادی نیز ١, ٢١ میلیون بشکه در روز افزایش می یابد که این رقم نسبت به برآورد ماه قبل اوپک تغییر نکرده است.

اوپک همچنین پیش بینیهای خود را برای رشد عرضه نفت غیراوپکی ها در سال آینده میلادی حدود ۴٠ هزار بشکه در روز کاهش داد اما هنوز افزایش ١, ٢٧ میلیون بشکه در روز را پیش بینی می کند و آمریکا نیز پیشتاز این راه خواهد بود.
دو گزارش دیگر درباره عرضه و تقاضای جهانی نفت قرار است سه شنبه آینده از سوی آژانس بین المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز