خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان:

اولین گام برای اجرای مبانی صرفه جویی درکشور؛ ساخت ساختمان‌های سبز است

asdasd
کد خبر : ۱۹۶۸۶۴

اجرای مبانی صرفه جویی در کشور باید به عنوان یک اصل پذیرفته شود چراکه روند رو به رشد قیمت‌های انرژی باعثگردیده که حرکت کشور به سمت ساخت ساختمان‌های سبز بیش از پیش احساس شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان با اشاره به برگزاری سمینار ممیزی بازرسی انرژی و بهره گیری از انرژی های تجدید پذیردر صنعت ساختمان به مدت سه روز دراصفهان گفت: هم اکنون بیش از ۴۰ درصد مصرف انرژی مربوط به بخش ساختمان است و بیش از ۵۰ درصد تولید برق کشور، در کاربری مسکونی و تجاری مصرف می‌شود که اگر این عدد را به معادل بشکه نفت برسانیم، در سال ۱۳۹۱ حدود ۴۰۵ میلیون بشکه نفت در ساختمان‌ها انرژی مصرف شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، علی پزشکی، تصریح کرد: صرفه جویی دربخش ساختمان و مصارف خانگی می تواند عدد قابل توجهی از بودجه را به چرخه اقتصادی و مولد کشور برگرداند و در این راستا سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان در بخش صرفه جویی انرژی بر اساس مقررات ملی ساختمان ورود پیدا کرده است.

وی ادامه داد: روند رو به رشد قیمت انرژی در ۵۰ سال گذشته باعثشده بحثصرفه جویی در انرژی در رأس تصمیمات مجامع قرار بگیرد به گونه‌ای که کشورهایی که صاحب انرژی نیستند، بحثصرفه‌جویی در انرژی را به جد در جامعه‌شان پیاده کرد‌ه‌اند در صورتی که حرکت به سمت صرفه‌جویی در انرژی در ایران کند بوده است.

پزشکی، بابیان اینکه کشورهای وارد کننده انرژی با سرعت زیادی مبانی صرفه جویی انرژی را در کشورهای خود پیاده کرده اند، گفت: پایین بودن قیمت انرژی در ایران سرعت حرکت ایران به سمت مبانی صرفه جویی را کند کرده است.

وی تصریح کرد: اگر هزینه های هوشمند سازی ساختمان ها به هزینه هایی که مردم برای انرژی می پردازند نزدیک شود به طور قطع مردم به سمت حرکت از ساختمان های هوشمند میروند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان بابیان اینکه پیاده‌سازی مقررات ملی سازمان نظام مهندسی در راستای صرفه‌جویی در ساختمان‌ها است، اضافه کرد: در این راستا گام‌های مؤثری برداشته‌ایم که اولین گام این است که بتوانیم نیروهای آموزشی که بتوانند بحثممیزی انرژی را انجام دهند را تشخیص دهیم البته قبل از آن باید بررسی کنیم که میزان مصرف انرژی ساختمان‌ها در چه سطحی قرار دارد تا بتوانیم در راستای صرفه‌جویی ساختمان‌ها، تصمیمات فنی و اجرایی را عملی کنیم.

وی افزود: مهندسان از طریق پایگاه خبری این سازمان دعوت به آموزش در این باره شده و تا کنون ۸۰۰ نفر در این رابطه ثبت نام کرده اند.

وی با بیان اینکه امروزه علاج واقعه را بعد از واقعه انجام می‌دهیم، گفت: امروزابتدا ساختمان ساخته و سپس به فکر صرفه‌جویی در ساختمان‌ها افتاده‌ایم، در صورتی که به این موضوع باید قبل از ساخت ساختمان ارزش دهیم. در این زمینه ساختن ساختمان‌های سبز و هوشمند را در دستور کار قرار داده‌ایم که نیاز، تعیین کننده مسیر حرکت است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با اشاره به اینکه شجاعانه‌ترین تصمیم دولت قرار دادن ۱۰۰ میلیارد دلار بودجه برای صرفه‌جویی در انرژی است، ادامه داد: دولت در بند ق تبصره شش بودجه سال ۹۳ حرکت ویژه ای را درباره مصرف بهینه انرژی آغاز کرده که طرح فکورانه ای است. اگر کسی بتواند در امر صرفه‌جویی در انرژی کاری انجام دهد و با نوآوری و خلاقیت بتواند در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند، دولت مقدار مبلغ صرفه جویی را به فرد پرداخت می‌کند.

پزشکی، با بیان اینکه این مسیر پرهزینه و پیچیده نیست، بیان داشت: امروزه برای یک ساختمان معمولی بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ متری، بین سه تا هشت میلیون تومان هزینه می‌کنیم تا این ساختمان تبدیل به ساختمانی هوشمند شود.

وی با بیان اینکه امروزه متوسط مصرف انرژی یک خانه ایرانی دو تا شش برابر مصرف انرژی یک خانه اروپایی است، اظهار کرد: با توجه به اینکه اقلیم اروپا سرد و اقلیم ایران گرم است، این عدد بسیار قابل توجه است و ما نیز سعی می‌کنیم این اختلاف را به حداقل برسانیم، در صورتی که اروپا به فکر ساخت ساختما‌ن‌های صفر انرژی است.

پزشکی ادامه داد: وقتی مسأله‌ای فرهنگ می‌شود که در سطح جامعه توسط افراد و دستگاه‌های مختلف نیز این موضوع دنبال شود و کاملاً مردم توجیه شوند که تمام این فعالیت‌ها به نفع خودشان است چرا که این فرهنگ‌سازی تنها به عهده سازمان نظام مهندسی نیست.

وی تصریح کرد: برای همکاری با شرکت های دانش بنیان مستقیماً با این شرکت‌ها در ارتباط نیستیم، اما اگر تحقیقی وجود داشته باشد که طراحی خاصی برای صرفه‌جویی داشته باشد، توسط سازمان نظام مهندسی تأیید خواهد شد.

وی با بیان اینکه استفاده از مصالح استاندارد در ساختمان سازی یک رویکرد ملی است، تصریح کرد: ساختمان گران‌ترین کالا در کشور محسوب می‌شود و اگر این کالا استاندارد نباشد، برای خریدار دیگر حکم یک سرمایه‌گذاری ندارد. مطمئناً اگر خواست مردم بر استفاده از مصالح مرغوب باشد، تخلفات نیز به حداقل خواهد رسید، وظیفه عمده سازمان نظام مهندسی استفاده از مصالح خوب است که در این میان باید از مجریان ذی صلاح استفاده کرد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان ادامه داد: نقش اداره استاندارد در این میان، ارائه لیست کارخانجات و تولیدکنندگان دارای صلاحیت و نقش سازمان نظام مهندسی، حرکت به استفاده صرف از این کالاها در ساختمان‌ها است.

پزشکی با بیان اینکه ما در ساختمان نظام مهندسی از پنل خورشیدی استفاده و به دیگر سازمان‌ها نیز این توصیه را می‌کنیم، گفت: اقدامات درون سازمانی ما، ایجاد واحد انرژی در سازمان است و به کارمندان نیز آموزش‌های لازم داده شده تا هم در خانواده‌ها و هم در سازمان مدیریت مصرف انرژی را داشته باشیم.

وی با اشاره به سمینار انرژی و صرفه‌جویی در صنعت ساختمان، گفت: یک هزار و ۳۰۰ نفر در این سمینار شرکت کرده‌اند و ترکان مشاور ارشد رییس جمهور، معاون وزیر نیرو، معاون وزیرراه و شهرسازی، مدیرکل مقررات ملی ساختمان، رؤسای سازمان نظام مهندسی سراسر کشور و هم‌چنین استاندار اصفهان، اعضای شورای شهر و ۲۲ مدیر کل در سطح استان در این سمینار شرکت خواهند کرد و در آخر تفاهم‌نامه‌ای بین ۲۲ ا دستگاه‌ منعقد می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز