خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت:

اصلاح ساختار قراردادهای نفتی با نگاه برد _ برد / ایران کم آلاینده‌ترین سبد مصرف انرژی جهان را داراست

asdasd
کد خبر : ۱۹۸۷۳۵

در حال حاضر ۸۷ درصد جمعیت ایران تحت پوشش شبکه گاز طبیعی قرار دارند و گستردگی مصرف گاز در میان مصرف کنندگان شهری به ۹۸درصد رسیده است به این ترتیب یکی از کم آلاینده ترین سبدهای مصرف انرژی جهان را داراست.

وزیر نفت گفت: ایران کم آلاینده ترین سبد مصرف انرژی جهان را داراست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت در دهمین همایش بین المللی انرژی با ابراز امیدواری از اینکه این همایش بتواند از مباحثمطرح شده توسط تمامی شرکت کنندگان بهره مند وگامی موثر برای مدیرت کارآمد منابع انرژی و حرکت به سمت انرژی سرآمد در سطح ملی منطقه ای وجهانی بردارد اظهار داشت: ایران بر این باور است که مدیریت کار آمد منابع انرژی کشور ومشارکت درتامین امنیت انرژی جهان از ارکان توسعه پایدار کشور است واین دو مفهوم همراه با توسعه اقتصادی کشور وبهبود محیط زیست در بلند مدت کاملا باهم همگرایی دارد.

وی افزود: درشرایط موجود پیشرفت فناوری های نوین در بهره برداری از منابع غیر متعارف نظیر شن های آغشته به نفت و گاز رسی یا ذخایر هیدروکربنی به توسعه این منابع کمک کرده و بخش از نگرانی های امنیت انرژی در برخی از مناطق جهان درمیان مدت کم رنگ کرده از این رو ایران از آن استقبال می کند اما درعین حال پیش بینی های بلندمدت نشان می دهد که نفت وگاز متعارف همچنان از جایگاه عمده ای درتامین نیاز جهانی انرژی برخوردار خواهد بود.

زنگنه خاطر نشان کرد: باوجود این چالشهای بلندمدت تر، عرضه قابل تداوم برای تقاضای روبه رشد با پاسخ کافی همراه نبوده است وهنوز کمک های جهانی برای حفظ و بهبودمحیط زیست روند تخریب را متوقف نکرده است وحتی در مواردی مانند استفاده از ذغال سنگ سیاستهای مالی و انرژی کشورهای مصرف کننده با میزان آلایندگی حامل های انرژی مصرفی آنها متناسب نیست.

وزیر نفت تصریح کرد: دردوران جدید قیمت انواع حاملهای انرژی در بازارها باید به طور منطقی با تشویق قیمتی برای سوخت پاک تر همراه باشد وسیاستهای مالی کشورها نیز مشوق این روند ها باشد تا به طور طبیعی به سرمایه گذاری بیشتر برای تولید ومصرف سوختهای تمیز تر جهت بدهد و آنهایی که سوخت ارزان آلاینده را مصرف می کنند باید بهای هزینه های بهبود محیط زیست را هم بپردازند.

وی در ادامه تصریح کرد: ایران با ۳۳.۷ تریلیون متر مکعب ذخایر اثبات شده گاز طبیعی یعنی ۱۵ درصد ذخایر گاز جهان وبادراختیار داشتن حدود ۱۵۷.۳ میلیارد بشکه ذخایر نفتی اثبات شده یعنی ۱۱درصد ذخایر نفت جهان و در مجموع با در اختیار داشتن حدود ۴۰۰میلیارد بشکه معادل نفت بزرگترین کشور دارنده ذخایر نفت وگاز جهان است.

وی ادامه داد: ایران مصمم به دستیابی به ظرفیت تولید متناسب با میزان ذخایر نفت وگاز خود می باشد و در این مسیر تلاش خواهد کرد که با جلب همکاری وتعامل بادیگر کشورها از دانش فنی برتر جهان ودسترسی به بازارهای مطمئن برخوردار شود که از این طریق نه تنها اهداف اقتصادی کشور محقق خواهد شد بلکه امنیت عرضه انرژی به تثبیت وتقویت جایگاه ایران در بازارهای جهانی نفت نیز کمک می کند.

زنگنه با بیان اینکه با وجود تحریم ها امروز حدود ۷۰ درصد مصرف انرژی ایران از گاز طبیعی تامین شده و فرآروده های نفتی مایع سی درصد مصرف انرژی کشور را شامل می شود اظهار داشت: در حال حاضر ۸۷ درصد جمعیت ایران تحت پوشش شبکه گاز طبیعی قرار دارند و گستردگی مصرف گاز در میان مصرف کنندگان شهری به ۹۸درصد رسیده است به این ترتیب یکی از کم آلاینده ترین سبدهای مصرف انرژی جهان را داراست.

وزیر نفت گفت: دربخش حمل و نقل هم اکنون بیش از دو هزار جایگاه عرضه CNG به خودرو ها در کشور وجود دارد که روزانه معادل ۲۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در این جایگاهها به بیش از سه میلیون خودرو عرضه می شودکه نمونه ای بی همتا در سطح جهان است.

زنگنه تصریح کرد: بکارگیری تحریمهای نفتی با انگیزه های سیاسی آثاری مخرب درتولید نفت وگاز متناسب با ذخایر کشورها داشته وموجب عدم توازن و خطر ناپایداری درعرضه جهانی نفت وگاز شده است.

وی ادامه داد: این وضعیت ضمن برهم زدن تعادل بازار موجب افزایش وابستگی مصرف کنندگان به یک یا دو تولید کننده عمده شده است ویا مصرف کنندگان را به استفاده از سوختهای غیر پاک ناچار کرده است این نوع عملکرد ها از نگاه بین المللی باعثناکار آمدی مدیریت منابع می شود و بایدموردتجدید نظر قرار گیرد.

وی با ابراز تاسف از اعمال تحریم های غیر عادلانه در بخش انرژی کشور تصریح کرد: تحریمها موجب تاخیر در اجرای پروژه های تولید گاز از میدان عظیم پارس جنوبی شده است.

زنگنه خاطر نشان کرد: تاخیر در اجرای این پروژه تنها در سال ۲۰۱۳ موجب شد که به ناچار در نیروگاههای کشور به جای سوخت پاک گاز طبیعی ۲۷ میلیارد لیتر سوخت های مایع آلاینده مصرف شود و تنها این سوال درذهن بی پاسخ می ماندکه با تحریمها جز جامعه بشری چه کسی آسیب می بیند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه دولت روحانی مسائل محیط زیستی وبهینه سازی مصرف انرژی در زمره مهمترین برنامه های خودقرار داده است گفت: براین اساس در سال جاری درقالب یکی از تبصره های بودجه اعتباری نزدیک به ۶۰میلیارد دلار برای طرح های بهینه سازی مصرف انرژی اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: گازرسانی به شهرهای کوچک وروستا ها از طریق خطوط لوله و CNG که با این برنامه پیش بینی می شود جمعیت گاز رسانی در ایران به ۹۵ درصد بالغ شود.

وی همچنین افزایش کارآیی موتورخانه در واحدهای مسکونی واداری، برق دار کردن چاههای آب کشاورزی، توسعه خطوط مترو، کمک به نوسازی شبکه اتوبوس رانی با جایگزینی اتوبوسهای فرسوده درون شهری در شهرهای بزرگ با اتوبوسهای گاز سوز، کمک مالی برای جایگزینی تاکسی های پایه CNG با تاکسی های فرسوده، ترویج بهره گیری از موتور سیکلت های برقی، توسعه حمل و نقل ریلی با تعهد ۱۰ میلیارد دلار از سمت دولت، توسعه ایستگاههای CNGاز دو هزار ایستگاه به سه هزار ایستگاه و اصلاح فرایند مصرف سوخت در ساختمان از جمله دیگر برنامه هاست.

وی تاکید کرد: در تمامی طرح ها دولت با اتکا به درآمد حاصل از صرفه جویی درمصرف سوختهای مایع وپرداخت مشوق های مالی به سرمایه گذاران متعهد می شودوبه این ترتیب ازانتشار دهها میلیون تن گازهای گلخانه ای جلوگیری خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: طرح افزایش ضریب بازیافت از مخازن نفتی و بهبود کیفی تولید فرآورده های نفتی و ارتقای صنایع پالایشی وپتروشیمی، کاهش شدت و بهینه سازی مصرف انرژی از برنامه های اساسی وزارت نفت است که در این مسیر فرصتهای بسیاری برای همکاری شرکتهای بین المللی فراهم شده است.

زنگنه در خاتمه گفت: اصلاح ساختار قراردادهای نفتی با نگاه برد برد برای ما و شرکتهای نفتی تراز اول بین المللی نیز از جمله اقداماتی است که با همین هدف طراحی و انجام شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز