خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل مپنا خبر داد:

درآمد ۶ هزار میلیاردی برق در مقابل ۱۵۰ هزار میلیارد هزینه سالانه

کد خبر : ۱۹۹۲۱۸

سالانه افزون‌بر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان در صنعت برق هزینه می‌شود اما تنها پنج تا شش‌هزار میلیارد تومان قبض برق صادر می‌شود.

مدیرعامل گروه مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران گفت: تقاضای مصرف انرژی در جهان تا سال ۲۰۴۰، حدود ۸۰ درصد افزایش می یابد.

به‌گزارش خبرنگار ایلنا، عباس علی‌آبادی، مدیرعامل گروه مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران(مپنا) در نشست تخصصی دومین روز همایش بین‌المللی انرژی، گفت: سهم منابع اولیه در تامین انرژی طی سال‌های آینده تغییر می‌کند به‌طوری که سوخت مایع و سوخت هسته‌ای به‌تدریج کاهش و استفاده از گاز طبیعی و انرژی‌های تجدیدپذیر افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه سهم سوخت ذغال‌سنگ نیز در تامین انرژی جهان روند ثابتی را طی می‌کند، افزود: براساس آخرین آمار منتشرشده در سال ۲۰۱۴ که مربوط به تحلیل آمار سال ۲۰۱۰ است، سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در بخش حمل‌ونقل چهار درصد و در بخش تولید برق ۱۸ درصد است.

علی‌آبادی اظهار داشت: در سال گذشته میلادی شش میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در بخش انرژی تجدیدپذیر اشتغال ایجاد شده که بیشترین اشتغال نیز در حوزه انرژی خورشیدی بوده است.

وی با بیان اینکه ۸۸۴ تراوات ساعت برق تجدیدپذیر در سال ۲۰۱۱ تولید شده است، گفت: در افق ۱۴۰۴ باید در کشور ۲۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر ایجاد شود.

مدیر عامل مپنا با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد از پتانسیل‌های برق‌آبی کشور به بهره‌برداری رسیده و یا در حال احداثاست، گفت: عمده این ظرفیت‌ها در حوزه رودخانه کارون است و شرکت آب و نیرو با ساخت سد و نیروگاه‌های زنجیره‌ای بر روی این رودخانه، از پتانسیل این رودخانه برای تولید انرژی برق‌آبی استفاده کرده است.

وی از صدور ۱۲۵۰۰ مگاوات مجوز اولیه برای بخش غیردولتی برای امکان‌سنجی ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر خبر داد و گفت: هم‌اکنون ظرفیت نصب‌شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر ۱۸۱ مگاوات است که ۱۳۰ مگاوات آن نیروگاه بادی است.

مدیرعامل مپنا با بیان اینکه این شرکت نصب ۲۵۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر را در دستورکار خود قرار داده که ۱۰۰ مگاوات آن در دست اقدام است گفت: توربین‌های ۲.۵ مگاوات ساخت داخل نیز در منطقه کهک قزوین نصب شده که تاکنون ۲۰ مگاوات از این توربین‌ها نصب شده است و برق تولید می‌کند.

وی با انتقاد از قیمت پایین برق در ایران، گفت: سالانه افزون‌بر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان در صنعت برق هزینه می‌شود اما تنها پنج تا شش‌هزار میلیارد تومان قبض برق صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه متوسط فروش نرخ برق ۴۹ تومان است که با این نرخ‌های پایین نمی‌توان انتظار بهره‌وری و صرفه‌جویی را داشت، خاطرنشان کرد: بیشترین تمرکز در موضوع برق تجدیدپذیر معطوف به نیروگاه‌های بادی و خورشیدی است که با رشد فناوری توربین‌های بادی و خورشیدی میزان قیمت تمام‌شده رو به کاهش است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز