خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران خبر داد؛

آغاز مطالعه استفاده از آب‌های ژرف در کشور

asdasd
کد خبر : ۲۰۳۲۷۸

شناخت منابع آب ژرف و فسیلی نیازمند بررسی ویژگی‌های زمین‌شناختی، جغرافیایی و هیدرولوژی آب‌خوان‌های آبرفتی و کارستی سطحی تا عمیق است که این طرح باید با تشکیل کارگروه مطالعاتی برنامه‌ریزی اجرای کار تدوین شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از آغاز مطالعه استفاده از آب‌های ژرف در کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت نیرو، محمد حاج‌رسولیها با بیان اینکه آب‌های ژرف شامل منابع آبی عمیقی است که در طول هزاران سال و در اعماق بسیار زیاد زمین تشکیل می‌شود، اظهار داشت: این آب‌ها درواقع بخشی از آب‌های تجدیدپذیر با دوره تجدید بسیار طولانی است و از ذخایر آب راهبردی محسوب می‌شوند و هرگونه بهره‌برداری از آنها می‌بایست با دقت و حساسیت و تنها در شرایط خاص انجام گیرد.

وی با اشاره به پیشینه مطالعه‌های استفاده از آب‌های ژرف در جهان، گفت: مطالعه در این زمینه در برخی نقاط جهان همچون صحرای لیبی و جنگل‌های آمازون انجام و به اکتشاف منابع آب با وسعت و حجم قابل‌توجهی منجر شده است، اما تاکنون در ایران این مطالعه‌ها به‌صورت سیستماتیک انجام نشده و تنها در برخی از حفاری‌های شرکت ملی فولاد ایران و در اعماق بیش از ۵۰۰ متر به منابع آب محدودی برخورد شده است که از نظر منشا، حجم و توان آب‌دهی مورد بررسی قرار نگرفته‌اند.

حاج رسولیها با اشاره به هزینه بالا و نیاز به حفاری‌ عمیق برای استفاده از این آب‌ها، افزود: شناخت منابع آب ژرف و فسیلی نیازمند بررسی ویژگی‌های زمین‌شناختی، جغرافیایی و هیدرولوژی آب‌خوان‌های آبرفتی و کارستی سطحی تا عمیق است که این طرح باید با تشکیل کارگروه مطالعاتی برنامه‌ریزی اجرای کار تدوین شود.

وی از آغاز مطالعه سه پروژه در سیستان، هزارمسجد خراسان رضوی و یزد خبر داد و افزود: با انجام مطالعه در بخش آب‌های ژرف، می‌توان مشخص کرد آب‌های حاصل از ذوب برف و بارندگی در ارتفاعات کشور آیا به دریا وارد می‌شوند یا در اعماق از کشور خارج می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز