خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیته شورای جهانی انرژی لتونی در گفت‌وگو با ایلنا:

انرژی‌های فسیلی تمام شدنی است / هسته‌ای شدن ایران گریزناپذیر است

کد خبر : ۲۰۵۰۷۴

برای حرکت به سمت هسته‌ای شدن باید ابتدا افکار عمومی را قانع کنیم که سعی می‌کنیم در کنفرانس‌ها این کار را انجام دهیم.

رئیس کمیته شورای جهانی انرژی در کشور لتونی کشور گفت: کشور ما برنامه ریزی کرده که سهم هسته‌ای را کم کند اما بنده معتقدم ما باید همچنان برای تامین نیاز پایه به سمت انرژی هسته‌ای برویم چرا که انرژی‌های تجدیدپذیر به خاطر تغییرات نمی‌توانند ثابت بوده و آینده انرژی ما را تضمین کنند.

نامیج زلنتیش، رئیس کمیته شورای جهانی انرژی در کشور لتونی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر و ظرفیت‌های آن، گفت: کشور ایران منابع طبیعی و گاز فراوانی دارد که می‌تواند از آن استفاده کند.

وی افزود: در کشور ما نیز در حال حاضر ساختارهای خوبی وجود دارد که بتوانیم ذخیره سازی گاز انجام دهیم ما می‌توانیم به خاطر وجود خط لوله گاز ایران را به کشورمان منتقل کرده و ذخیره سازی انجام دهیم وهمچنین به دیگر کشورهای اروپایی منتقل کنیم.

نامیج زلنتیش تصریح کرد: لتونی کشور کوچکی است ولی با این وجود به تکنولوژی‌های جدید بخصوص انرژی خورشیدی علاقه زیادی داشته و راغب است که روابط تجاری دو کشور ایران و لتونی توسعه یابد ضمن اینکه علاقمندیم در زمینه‌های علمی نیز ارتباطاتی بین دو کشور بر قرار شود.

وی گفت: کشور ما برنامه ریزی کرده که سهم هسته‌ای را کم کند اما بنده معتقدم ما باید همچنان برای تامین نیاز پایه به سمت انرژی هسته‌ای برویم چرا که انرژی‌های تجدیدپذیر به خاطر تغییرات نمی‌توانند ثابت بوده و آینده انرژی ما را تضمین کنند.

رئیس کمیته شورای جهانی انرژی در کشور لتونی خاطرنشان کرد: برای حرکت به سمت هسته‌ای شدن باید ابتدا افکار عمومی را قانع کنیم که سعی می‌کنیم در کنفرانس‌ها این کار را انجام دهیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایلی که طرفدار انرژی هسته‌ای هستم اینکه انرژی تجدیدپذیر در لتونی برقابی است که کاملا از سقف پتانسیل آن استفاده شده است و در مورد باد نیز در OFF SHORE می‌توانیم ظرفیت سازی کنیم و در زمینه استفاده از انرژی خورشیی نیز سرمایه گذاری زیادی نمی‌توان انجام داد زیادی در لیتوانی فقط در قسمت‌های شمالی کشور این پتانسیل وجود دارد لذا باید به این سمت حرکت کنیم.

نامیج زلنتیش با بیان اینکه ایران نیز باید به سمت هسته ا ی شدن حرکت کند، افزود: انرژی‌های فسیلی همچون نفت وگاز در ایران ناپایدار است زیرا به لحاظ موقعیت جغرافیایی و جمعیت ایران باید به این امر واقف بود که سرانجام این انرژی‌ها به پایان می‌رسد لذا از هم اکنون باید بر روی انرژی‌هایی همچون خورشیدی و بادی و البته هسته‌ای حرکت کند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه ایران با این انرژی‌ها آشنایی زیادی ندارد باید از کشورهای صنعتی تکنولوژی را وارد کند که در این راستا کشورهایی مثل روسیه و اوکراین می‌توانند کمک کنند.

رئیس کمیته شورای جهانی انرژی لتونی خاطرنشان کرد: اقداماتی همچون حرکت به سمت انرژی‌های نو از جمله امور ملی هر کشور است و بعید است که دیگر کشور‌ها تمایل به سرمایه گذاری در این عرصه داشته باشند لذا دولت‌ها با توجه به گران بودن باید خود در این زمینه سرمایه گذاری کنند.

وی سرمایه گذاری در بخش انرژی‌های نو را برای ایران اجتناب ناپذیر برشمرد و گفت: با وجودی که انرژی هسته‌ای هزینه بالا و خطراتی دارد اما برای ایران لازم است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز