خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی در گفت‌وگو با ایلنا:

باید به سمت کشت‌های گلخانه‌ای حرکت کنیم / کشاورزی با آب‌های زیرزمینی به صرفه نیست

asdasd
کد خبر : ۲۱۰۵۳۷

در کشور ما کشاورزی با آب‌های زیرزمینی انجام می‌شود که انرژی و نیروی انسانی زیادی صرف می‌کند اما به لحاظ اقتصادی بهره وری پایین است بنابراین باید تجدید نظر کرده و با سرمایه گذاری بهتر به سمت کشت‌های گلخانه‌ای حرکت کنیم.

" رئیس جهانی کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی " خواستار حرکت از کشاورزی سنتی به سمت کشت‌های گلخانه‌ای شد.

" سعید نی ریزی " در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص برنامه‌های این کمیسیون با توجه به اینکه برای اولین بار ریاست آن به ایران سپرده شده، گفت: باید به لحاظ تحقیقات و اثر بخشی آب نگاه جدیدی داشته باشیم و ارتباطمان را با کشورهایی همچون مصر و ترکیه که در این زمینه موفقیت داشته‌اند، تقویت کرده و با آن‌ها در این زمینه تبادل دانش داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در کشور ما کشاورزی با آب‌های زیرزمینی انجام می‌شود که انرژی و نیروی انسانی زیادی صرف می‌کند اما به لحاظ اقتصادی بهره وری پایین است بنابراین باید تجدید نظر کرده و با سرمایه گذاری بهتر به سمت کشت‌های گلخانه‌ای حرکت کرده و بهره وری آب را بالا ببریم.

شیرین کردن آب یکی از اهداف

رئیس جهانی کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی با تاکید بر اینکه باید نگاه‌مان را به آب عوض کنیم ادامه داد: یکی از اقداماتی که باید انجام شود این است که برای شیرین کردن آب برنامه داشته باشیم و در این رابطه انتقال آب از خلیج فارس به مرکز کشور را مدنظر قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: انتقال آب خلیج فارس یکی از راهکارهایی است که می‌تواند بخشی از نیازهای صنعت، شرب و کشاورزی صنعتی را برآورده کند.

بهره برداری از اولین خط شوری زدایی شده تا ۳ سال آینده

نی ریزی گفت: اولین خط انتقال شوری زدایی شده از بندرعباس تا اردکان با هدف تامین آب صنایع فولاد و مس این مناطق در حال اجراست و تا ۳ سال آینده به پایان می‌رسد.

وی در ادامه با اشاره به اهداف کمیسیون آبیاری و زهکشی خاطرنشان کرد: هدفمان این است که بین ایران و کشورهای منطقه یک ساختار مشترک ایجاد کرده و تحقیقات و علوم را مبادله کرده و همچنین از تجربیات هم استفاده کرده و نسبت به مفاهیم اساسی اثربخشی و بهره وری آب نگاه جدید داشته و بصورت توامان سرمایه گذاری کنیم.

تلاش برای تشویق به سرمایه گذاری در بخش آبیاری

رئیس جهانی کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی شیوه آبیاری در کشور را تاسف بار خواند و افزود: آبیاری در کشور ما به نحوی است که بازده بسیار پایینی دارد در حالی که این روش آبیاری در دنیا کنار گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به پایین بودن بازیافت سرمایه در آبیاری سرمایه گذاری در این بخش صورت نمی‌گیرد، افزود: حتی نهادهای جهانی هم علاقه‌ای برای ورود به این بخش ندارند لذا در کمیسیون تلاش بر این این است که با بالا بردن بهره وری انگیزه سرمایه گذاری را بالا ببریم.

نی ریزی ابراز امیدواری کرد که در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵ سال بتوانیم به نقطه جدیدی در زمینه بهره وری آب برسیم.

وی خاطرنشان کرد: در نگاه جدید به آب نه تنها آبیاری بلکه باید برای بارندگی نیز با توجه به تبخیرهایی که صورت می‌گیرد برنامه ریزی داشته باشیم تا بتوانیم امنیت غذایی را در سطح جهان بالا ببریم.

یادآور می‌شود؛ در بیست و دومین کنگره بین المللی آبیاری و زهکشی و شصت و پنجمین اجلاس کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی((ICID که در کره جنوبی برگزار شد، " سعید نی ریزی " با کسب بیشترین آرا به سمت ریاست این کمیسیون برگزیده شد.

جمهوری اسلامی ایران نزدیک به ۵۰ سال است که عضو کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی بوده و این نخستین بار است که به ریاست این نهاد بین المللی انتخاب می شود.

پیش از انتخاب ایران به عنوان رییس کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی، کشور چین ریاست این کمیسیون را برعهده داشت.

ریاست کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی هر سه سال یک بار انتخاب می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز