خبرگزاری کار ایران

شرکت نفتکش از لیست تحریم اتحادیه اروپا خارج شد

بازگشت دوباره نفتکشهای ایرانی به بازارهای بین المللی

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۳۴۴

با توجه به روند پیگیری حقوقی شرکت نفتکش و نیز مذاکرات ایران با ١ + ۵ از حدود یک سال قبل شرکت نفتکش برنامه‌های خود را برای افزایش استاندارد در سطح حمل و نقل بین المللی و نیز آمادگیهای لازم برای ارتباط‌های جدید فراهم کرده است، به همین دلیل هر چه مذاکرات بهتر و سریع‌تر پیش برود شرایط ما برای اتصال به بازار جهانی شتاب بیشتری می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با اعلام خارج شدن این شرکت از لیست تحریم اتحادیه اروپا گفت: این تحریم ربطی به تحریمهای عمومی و نقل و انتقال پول ندارد و شرکت نفتکش می‌تواند با رعایت استاندارد‌ها بزودی به بازار رقابت منطقه‌ای و بین المللی بازگردد.

به گزارش ایلنا، صفایی در نشست خبری با اعلام این خبر گفت: ١۵ اکتبر ٢٠١٢(٢۴ مهر ١٣٩١) شرکت نفتکش مورد تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفت و چند اتهام اصلی علیه این شرکت اعلام شد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها دولتی بودن شرکت نفتکش و انتقال درآمد‌ها به منابع مالی دولت بوده است.

وی افزود: با توجه به اینکه این موضوع و اتهام‌ها علیه نفتکش صحت نداشت این موضوع را از طریق وکیل قانونی پیگیری و در دادگاه عمومی اتحادیه اروپا اطلاع دادیم و مستندات لازم ارائه و طی چند جلسه اظهار‌ها و مستندات نماینده حقوقی شرکت نفتکش و اتحادیه اروپا بررسی شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران یادآور شد: با توجه به اینکه شرکتهای دیگری به صورت همزمان در لیست تحریمهای اتحادیه اروپا قرار گرفته بودند از تجربه آن‌ها استفاده کردیم و در نتیجه سوم جولای ٢٠١۴(١٢ تیر ماه امسال) دادگاه عمومی اتحادیه اروپا رای خود را صادر کرده و شرکت نفتکش از اتهامهای اعلام شده مبرا تشخیص داده شد.

وی با تاکید بر اینکه این دادگاه مستندهای اتحادیه اروپا را در زمینه درآمدهای نفتی و انتقال آن به منابع دولتی قبول ندارد و شرکت نفتکش را یک شرکت خصوصی اعلام کرده است، گفت: شرکت نفتکش از طریق سهام عمومی که متعلق به بازنشستگان نفت است فعالیت می‌کند.

صفایی افزود: طرف شاکی(یعنی اتحادیه اروپا) طبق قانون از تاریخ ١٢ تیر ماه می‌توانست تا ٧٠ روز نسبت به رای دادگاه اعتراض کرده و مباحثحقوقی در فاز دیگری پیگیری شوند اما با توجه به فضای مثبتی که بین ایران و اتحادیه اروپا بوجود آمده و تلاش دولت و وزارت امور خارجه برای شفاف سازی این فضا، اتحادیه اروپا اعتراضی نداشت و به صورت اتوماتیک نام شرکت نفتکش از لیست شرکت‌های تحریمی خارج شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با بیان اینکه هم اکنون ٩٣ درصد تجارت جهانی از طریق تجارت دریایی انجام می‌شود و شرکت نفتکش در این عرصه سهم قابل توجهی را در سطح ملی، منطقه‌ای، بین المللی دارد، گفت: وزارت خزانه داری بریتانیا از طریق دولت به صورت رسمی اعلام کرد که شرکت نفتکش از لیست تحریم خارج شده و این لیست بازنگری شده است.

نفتکشهای ایرانی در مسیر بازارهای بین المللی

وی در پاسخ به این سوال که آیا با وجود تحریم‌ها در ٢ سال اخیر شرکت نفتکش بازار بین المللی را از دست داده است یا نه، گفت: قاعدتا محدودیتهای بوجود آمده بی‌تاثیر نبوده است اما امیدواریم با تلاش انجام شده خسارت‌ها جبران شود چرا که شرکت نفتکش با توجه به رعایت استاندارد‌ها و خوشنامی که در بازار داشته است می‌تواند خیلی زود خسارت‌ها را جبران کرده و بعنوان شرکتی که ظرفیت قابل توجهی در حمل و نقل بین المللی دریایی دارد نقش موثر خود را ایفا کند.

صفایی با بیان اینکه شرکت نفتکش از نظر ناوگان و ظرفیت حمل بسیار بزرگ و جوان است، گفت: استانداردهایی که در شرکت نفتکش رعایت می‌شود، بی‌نظیر است و با توجه به رعایت این استاندارد‌ها موضوع مهم بین المللی یعنی حمل و نقل بدون آلودگیهای محیط زیستی و رعایت ایمنی به خوبی در نظر گرفته می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران تاکید کرد: با توجه به روند پیگیری حقوقی شرکت نفتکش و نیز مذاکرات ایران با ١ + ۵ از حدود یک سال قبل شرکت نفتکش برنامه‌های خود را برای افزایش استاندارد در سطح حمل و نقل بین المللی و نیز آمادگیهای لازم برای ارتباط‌های جدید فراهم کرده است، به همین دلیل هر چه مذاکرات بهتر و سریع‌تر پیش برود شرایط ما برای اتصال به بازار جهانی شتاب بیشتری می‌گیرد.

صفایی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به لغو تحریم اتحادیه اروپا مقاصد کشتی‌های شرکت نفتکش بیشتر خواهد شد یا نه گفت: ما هیچ‌گاه به جز یک کشور، محدودیتی برای مقاصد خود نداشته‌ایم و مقاصد فعلی و آینده ما بستگی به مشتریان ما دارد.

ورود شرکت نفتکش به حوزه تعمیرات کشتیهای نفت و گاز

وی همچنین در مورد توسعه ناوگان شرکت نفتکش نیز گفت: همواره تلاش کرده‌ایم تا ناوگان شرکت نفتکش تنها به سمت توسعه حمل و نقل نفت نباشد، بلکه برنامه استراتژیک ما همواره به سمت تنوع سبد درآمدی بوده است، البته برخی از این اهداف محقق و برخی محقق نشده است که ما سعی می‌کنیم برای پیشبرد اهدافمان برنامه ریزی بیشتری داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران گفت: هم اکنون مذاکراتی را با شرکت ایدرو برای ورود به بخش تعمیرات کشتی داشته‌ایم که امیدواریم با توجه به تجربه و دانش و توان شرکت نفتکش این موافقت انجام شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از ٨۵ تا ٩٠ درصد ناوگان شرکت نفتکش مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: ورود شرکت نفتکش به حوزه تعمیرات کشتیهای نفت و گاز می‌تواند افق جدیدی برای درآمدهای شرکت نفتکش داشته باشد.

رفع مشکل بیمه نفتکشهای ایرانی در گرو لغو تحریم‌ها

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با باقی ماندن تحریم بیمه نفتکش‌ها با وجود رفع تحریم شرکت نفتکش گفت: قاعدتا تحریم عمومی اتحادیه اروپا برای کلیه شرکت‌ها ادامه دارد و هم اکنون تحریم خاص اتحادیه اروپا علیه شرکت ملی نفتکش برطرف شده است به همین دلیل مناسب شدن فضای همکاری بین المللی بستگی به رفع تحریمهای عمومی و روند مثبت مذاکرات ایران با ١ + ۵ دارد و ما امیدواریم با رفع این تحریم‌ها موضوعات مربوط به بیمه نفتکش‌ها نیز برطرف شود.

صفایی تاکید کرد: با رفع تحریم‌ها فعالیتهای جدید تجاری آغاز خواهد شد و برخی از مباحثما برای سرمایه گذاریهای جدید روندی تازه به خود می‌گیرد، اما اینکه به صورت کامل به بازار بین المللی برگردیم هنوز امکان پذیر نیست و باید تحریمهای عمومی و مشکلات فعلی برای نقل و انتقال پول برطرف شود به همین دلیل ما نسبت به مذاکرات ایران با ١ + ۵ خوشبین هستیم و امیدواریم با رفع تحریمهای بیشتر از این وضعیت خارج شویم.

رعایت استانداردهای جهانی در شرکت نفتکش

وی با بیان اینکه سالهاست که با موسسات بین المللی معتبر در زمینه رده بندی کشتی‌ها فعالیت می‌کنیم، گفت: نیروهای ما بسیاری از دانشهای مربوط به حوزه بازرسی را کسب کرده‌اند و هم اکنون موسسات رده بندی کشورهای دیگر با ما همکاری می‌کنند، ضمن آنکه دانش انتقال یافته به ایران می‌تواند ما را برای مدیریت کشتی‌ها و استاندارد آن‌ها کمک کند.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با تاکید بر اینکه هم اکنون این شرکت حداقل ٢٨ کنوانسیون و مقررات بین المللی را رعایت کرده و در آن عضویت دارد، گفت: همه استانداردهای جهانی در این شرکت رعایت شده و همه کشتی‌ها بازرسیهای لازم را هنگام ورود به هر کشور انجام می‌دهند، در صورتی که استانداردهای لازم رعایت نشده باشد کشتی‌ها توقیف می‌شوند اما تاکنون هیچ یک از کشتیهای ما در کشورهای دیگر توقیف نداشته‌اند.

صفایی با بیان اینکه استاندارد فعلی تمام بیمه‌های کشتیهای شرکت نفتکش بدون خسارت فعالیت می‌کنند، افزود: این ویژگی یکی از جذابیتهای شرکت نفتکش است که برای بیمه‌های ملی و بین المللی وجود دارد و دلیل آن بدون شک رعایت استانداردهای بین المللی فراهم شده شرکت نفتکش است.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با اعلام اینکه رشد توناژ شرکت ملی نفتکش هم اکنون بسیار زیاد و بزرگ است، گفت: قبل از تحریم علیه نفت ایران بیش از ٧٠ درصد ظرفیت شرکت ملی نفتکش در بازارهای بین المللی بوده است و ما با شرکتهای بزرگ نفتی فعالیت می‌کردیم و هنوز هم به عنوان یکی از شرکتهای قابل اعتماد برای این شرکتهای بزرگ نفتی محسوب می‌شویم.

وی افزود: کشورهای اروپایی از نظر کشورهایی که نفت یا گاز خود را تامین می‌کنند و نیز سیستم حمل و نقلی که آن را مطمئن، بموقع و بدون خسارت تامین می‌کند نگرانی‌های زیادی دارند و شرکت نفتکش یکی از شرکتهایی است که نگرانی دوم این کشور‌ها را در حوزه بین المللی به خوبی برطرف می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با اشاره به خبر خوش خارج شدن این شرکت از لیست تحریم اتحادیه اروپا گفت: با توجه به تاخیر کوتاه مدت ما در بازارهای جهانی قدرت رقابتمان اندکی کاهش یافته اما سعی می‌کنیم با مدیریت هزینه‌های منفی خیلی زود به بازار رقابت بازگردیم پس از دوره‌ای که ضرر داشته‌ایم با حمایتهای مختلف مجموعه نفت و نیز برنامه ریزی مناسبی که انجام شد در حال حاضر وارد دوران سوددهی شده‌ایم و این خبر می‌تواند نویدی برای سهامداران ما که‌‌ همان بازنشستگان و زحمتکشان نفت هستند باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز