خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت در گفت‌وگو با ایلنا:

CNG گاز پالایش نشده است؛ تاثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد / LPG را به چرخه سوخت کشور بازگردانیم

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۹۶۴

تنها مزیت CNG ها بحثقیمت بود یعنی زمانی که بنزین با نرخ ۱۰۰ و ۴۰۰ تومان فروخته می‌شد نرخ CNG ۲۷تومان بود که می‌توانست به صرفه باشد اما در حال حاضر این مزیت را نیز ندارد.

رئیس اتحادیه جایگاه داران با اشاره به لزوم تجدید نظر در استفاده دوباره از LPG به جای CNG گفت: CNG یک گاز پالایش نشده است و استفاده از آن علاوه بر آلودگی هوا باعثاستهلاک خودروها می‌شود.

بیژن حاج محمدرضا، رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت در گفت‌وگو باخبرنگار ایلنا در خصوص لزوم استفاده از جایگاه‌های با سوخت LPG گفت: قبل از دولت احمدی نژاد تصور نمی‌شد که از گاز CNG بتوان برای مصرف سوخت اتومبیل استفاده کرد چون گاز پالایش نشده است که از اعماق زمین استخراج می‌شود که باعثشد مشکلات آلودگی هوا بیشتر شود.

وی افزود: LPG گاز پالایش شده است و مواد اضافه و مضر آن گرفته شده و چیزی شبیه بنزین سوپر است البته قیمت آن نیز بالاتر است.

حاج محمدرضا تصریح کرد: استفاده از LPG ابتدا از شیراز شروع شد سپس به تهران رسید و کلا ۱۴ تا ۱۵ جایگاه این سوخت را در کشور توزیع می‌کردند و با توجه به اینکه آلایندگی کمتری داشته و مشکلی هم برای خودروها ایجاد نمی کرد می‌توانست جایگزین مناسبی برای بنزین باشد اما در حال حاضر تعداد جایگاه های عرضه کننده این سوخت انگشت شمار است.

وی ادامه داد: در کشورهایی مثل اروپا و امریکا نیز بیشتر از LPG استفاده می‌شود و CNG نمی‌تواند به عنوان سوخت مورد مصرف اتومبیل باشد.

رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت خاطرنشان کرد: تنها مزیت CNG ها بحثقیمت بود یعنی زمانی که بنزین با نرخ ۱۰۰ و ۴۰۰ تومان فروخته می‌شد نرخ CNG ۲۷ تومان بود که می‌توانست به صرفه باشد اما در حال حاضر این مزیت را نیز ندارد.

وی تاکید کرد: زمان وارد کردن CNG به چرخه سوخت ارزان و پاک بودن آن مطرح بود اما در واقع سوخت پاک محسوب نمی‌شود ضمن اینکه باعثخراب شدن موتور اتومبیل‌ها نیز می‌شود.

حاج محمدرضا تصریح کرد: نصف خودروهای آن زمان تهران از رده خارج بوده و خودروهای جدیدتر نیز که از این سوخت استفاده می‌کردند باعثبهم ریختن و ایست کردن موتور می‌شد با این وجود استفاده از این سوخت کماکان ادامه دارد مضاف بر اینکه تفاوت قیمت آن نیز با بنزین کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت هر کیلو CNG ۶۰۰ تومان است در حالی که بنزین با نرخ ۷۰۰ تومان عرضه می‌شود در حالی که در همه جای دنیا ۲۰ درصد قیمت بنزین است اما در ایران تنها ۱۰ درصد اختلاف وجود دارد.

رئیس اتحادیه جایگاه داران اظهار داشت: مصرف CNG علاوه بر استهلاک خودروها و مشکلات آلایندگی، افزایش قیمت نیز باعثمی‌شود استقبال از CNG کمتر شود ضمن اینکه استفاده از آن باعثکم شدن سرعت و حتی خاموش شدن خودرو شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مصرف کنندگان CNG و خودروهای عمومی مجبورند گاز را قطع و برای روشن وخاموش کردن اتومبیل از بنزین استفاده کنند یعنی در واقع پایه گاز سوز نیستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز