خبرگزاری کار ایران

استاندار اصفهان خبر داد:

احیای زاینده‌رود در ۲ تا ۵ سال آینده با اجرای برنامه ۹ ماده‌ای

asdasd
کد خبر : ۲۱۲۷۲۹

این طرح به‌صورت کارشناسی تهیه شده و به تصویب شورای‌عالی آب نیز رسیده است؛ اما آنچه زمان احیای رودخانه را تعیین می‌کند، میزان موفقیت ما در اجرای کامل برنامه‌ها است.

استاندار اصفهان از شکل‌گیری نخستین مدیریت حوضه آبریز کشور در حوضه زاینده‌رود خبر داد و گفت: با اجرای برنامه ۹ ماده‌ای، می‌توان زاینده‌رود را در دو تا پنج سال احیا کرد.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، دکتر " رسول زرگرپور " با بیان اینکه حوضه آبریز زاینده‌رود یکی از حوضه‌‌های بسیار بحرانی کشور است، اظهار داشت: وزارت نیرو در تابستان گذشته دو استان اصفهان و کرمان را در وضعیت قرمز اعلام کرد که یکی از دلایل اصلی‌ آن، نبودن یک سند آمایش منابع آب بالادستی است زیرا نوع بارگذاری مصرف منطبق با منابع نیست و مصرف فاصله زیادی از منابع موجود گرفته است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون هفت سال است حوضه زاینده‌رود با خشک‌سالی مفرط مواجه بوده و تا ۳۵ درصد کاهش بارندگی داشته است، گفت: در دولت پیشین مدیریت یکپارچه حوضه آبریز به مدیریت چندگانه تبدیل شد و پیش‌بینی می‌شد این کار اثر منفی خود را برجای خواهد گذاشت.

زرگرپور با انتقاد از برداشت‌های غیرمجاز بسیار وسیع در این حوضه، ادامه داد: در این وضعیت، اگر حتی شرایط عادی بارش هم باشد، این حوضه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون مترمکعب کسری منابع آب دارد و در شرایط خشک‌سالی این کمبود آب به ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد که این امر زاینده‌رود را به بحرانی‌ترین حوضه آبریز کشور تبدیل می‌کند.

وی ادامه داد: با همکاری وزارت نیرو و نهادهای مرتبط در دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری، نخستین مدیریت حوضه آبریز کشور در حوضه‌ زاینده‌رود در حال شکل‌گیری است و این می‌تواند الگویی برای پیاده‌سازی در سایر نقاط کشور باشد.

استاندار اصفهان به تصویب طرح ۹ ماده‌ای مدیریت حوضه آبریز زاینده رود در شورای‌عالی آب اشاره کرد و افزود: از سه ماه گذشته با حمایت کامل وزارت نیرو، این برنامه پیشرفت مناسبی داشته است و با اجرای آن، امیدواریم در دو تا سه سال آینده حوضه زاینده‌رود جانی دوباره بگیرد.

وی با اشاره به طرح احیای رودخانه زاینده‌رود، گفت: این طرح به‌صورت کارشناسی تهیه شده و به تصویب شورای‌عالی آب نیز رسیده است؛ اما آنچه زمان احیای رودخانه را تعیین می‌کند، میزان موفقیت ما در اجرای کامل برنامه‌ها است.

استاندار اصفهان تصریح کرد: اگر تمام دستگاه‌های اجرایی مرتبط با طرح همچون وزارت‌خانه‌های نیرو، جهادکشاورزی، صنایع و معادن، سازمان حفاظت محیط زیست و مدیریت‌های استانی دو استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان همکاری و مشارکت جدی داشته باشند، با اجرای برنامه ۹ ماده‌ای می‌توان طی دو تا پنج سال آینده زاینده‌رود را احیا کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز