خبرگزاری کار ایران

رئیس سابق سندیکای صنعت برق در گفتگو با ایلنا مطرح کرد:

دولتی بودن شبکه‌های انتقال، چالشی برای صادرات برق توسط بخش خصوصی

asdasd
کد خبر : ۲۱۳۲۵۸

علیرغم اینکه گفته شده بخش خصوصی می‌تواند ۲۵ درصد برق نیروگاه‌ها را صادر کند ولی عملا اتفاقی نیفتاده چون شبکه‌های انتقال دست دولت است و بخش خصوصی اگر هم بخواهد این اقدام را انجام دهد به دولت وابسته است یعنی وزارت نیرو باید برق را از نیروگاه به دیگر نقاط ترانزیت کرده و یا اگر از خارج برقی خریداری می‌شود بازهم برای سوآپ به دولت وابسته است.

رئیس سابق سندیکای صنعت برق گفت: علیرغم اینکه به بخش خصوصی اجازه صادرات برق داده شده اما با توجه به اینکه شبکه انتقال در دست دولت است هنوز اجرا نشده است.

محمد پارسا، رئیس سابق سندیکای صنعت برق در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص صادرات برق توسط بخش خصوصی، گفت: به بخش خصوصی اجازه صاردات داده شده اما وزارت نیرو هنوز مکانیزم اجرایی را تعیین نکرده است.

وی تصریح کرد: علیرغم اینکه گفته شده بخش خصوصی می‌تواند ۲۵ درصد برق نیروگاه‌ها را صادر کند ولی عملا اتفاقی نیفتاده چون شبکه‌های انتقال دست دولت است و بخش خصوصی اگر هم بخواهد این اقدام را انجام دهد به دولت وابسته است یعنی وزارت نیرو باید برق را از نیروگاه به دیگر نقاط ترانزیت کرده و یا اگر از خارج برقی خریداری می‌شود بازهم برای سوآپ به دولت وابسته است.

پارسا تصریح کرد: بطور مثال برای سوآپ برق باید در شمال خراسان از ترکمنستان بگیریم در جنوب به پاکستان داده شود اما علیرغم اینکه میدان برای بخش خصوصی باز شده ولی اتفاقی هنوز نیفتاده است یعنی سازوکار سوآپ برق توسط بخش خصوصی فراهم نشده است.

وی خاطرنشان کرد: برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش برق، تولید نیروگاه وشبکه انتقال باید سازوکار سریع آماده شود تا بخش خصوصی تمایل به سرمایه گذاری داشته باشد لذا در این زمینه دولت باید خسارت بدهی‌های گذشته پرداخت کند تا امنیت ایجاد شود زیرا تا امنیت ایجاد نشود سرمایه گذاران رغبت زیادی برای سرمایه گذاری نخواهند داشت.

رئیس سابق سندیکای صنعت برق یادآور شد: اگر خسارات بخش خصوصی پرداخت نشود با خلا وخاموشی‌های سال‌های آینده مواجه می‌شویم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز