خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت در گفت‌وگو با ایلنا:

کاهش بهای نفت، قیمت گاز صادراتی را تحت تاثیر قرار داد / زمستان سال جاری هوای پاک‌تری خواهیم داشت

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۶۹۴

قیمت گاز فرمولی از قیمت نفتا و نه نفت خام است لذا کاهش قیمت نفت روی قیمت گاز بی‌تاثیر نیست اما میزان آن جدی نیست.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه کاهش قیمت نفت بر روی قیمت گاز صادراتی نیز تاثیر داشته است، گفت: در زمستان سال جاری برای جلوگیری از آلودگی هوا، نیروگاه ها و صنایع از گاز بیش از گازوئیل و مازوت استفاده خواهند کرد.

حمیدرضا عراقی، معاون وزیر نفت در امور گاز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص مسئله تامین گاز در زمستان، گفت: در سال جاری ظرفیت تولید گاز بالا رفته و حجم ورودی گاز افزایش می‌یابد اما سیاست بر این است که صنایع و نیروگاه‌ها بتوانند گاز بیشتری مصرف کنند تا هم هوا کمتر آلوده شود و هم گازوئیل و مازوت کمتری مصرف شود.

وی تصریح کرد: در سال جاری در عین حال که افزایش تولید گاز داریم نیاز داریم که کمبود گاز نیروگاه‌ها و صنایع را حل کنیم لذا با این رویه امیدواریم در سال ۹۴ با افزایش تولید مشکل صنایع و نیروگاه‌ها حل شود و در زمستان نیز فقط از گاز استفاده کنند.

عراقی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در و زمستان‌ها معمولا اینگونه بود که نیروگاه‌ها گاز کمتری مصرف کرده و مازوت و گازوئیل بیشتر مصرف می‌کردند و گاز بیشتر به مصرف خانگی می‌رسید اما در سال جاری قرار است حجم بیشتری گاز به صنایع و نیروگاه‌ها بدهیم اما صد درصد حل نیست فقط درصد بیشتری به نیروگاه‌ها گاز می‌دهیم.

میزان مصرف گاز نیروگاه‌ها و صنایع افزایش می‌یابد

وی میزان مصرف سوخت نیروگاه‌ها را در زمستان روزی ۱۶۰ میلیون متر مکعب سوخت و صنایع را نیز ۵۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: در تابستان نیروگاه‌ها ۲۲۰ میلیون متر مکعب سوخت مصرف می‌کنند اما صنایع در فصل سرما و گرما میزان مصرفشان یکسان خواهد بود.

قیمت نفت بر روی قیمت گاز تاثیرگذار است

مدیر عامل شرکت ملی گاز در ادامه در خصوص تاثیر کاهش قیمت نفت روی قیمت گاز اظهار داشت: قیمت گاز فرمولی از قیمت نفتا و نه نفت خام است لذا کاهش قیمت نفت روی قیمت گاز بی‌تاثیر نیست اما میزان آن جدی نیست.

وی در خصوص قیمت گاز صادراتی نیز گفت: قیمت گاز از یک فرمول ۱۰ بندی تبعیت می‌کند و به عوامل متعددی بستگی دارد که نمی‌توان اطلاع رسانی کرد.

آغاز صادرات گاز به عراق از ابتدای ۹۴

عراقی در خصوص صادرات گاز تصریح کرد: ماه‌های اول سال ۹۴ صادرات گاز به بغداد را آغز خواهیم کرد که سقف قرارداد صادرات گاز به عراق ۲۵ میلیون متر مکعب است اما در ابتدا از ۴ تا ۵ میلیون متر مکعب شروع می‌شود.

برای صادرات گاز به پاکستان تابع تصمیم وزارت خانه‌ایم

وی در خصوص قرارداد صادرات گاز به پاکستان نیز تصریح کرد: در این رابطه ما طبق قرارداد پیش می‌رویم و در زمینه تعلل اسلام آباد برای احداثخط لوله نیز تابع تصمیم وزارت خانه‌ایم و منتظر می‌مانیم که بین الملل نفت اقدامات لازم را انجام دهد. تاثیر

توافق پوتین - اتحادیه اروپا روی صادرات گاز ایران به اروپا

معاون وزیر نفت در خصوص توافق پوتین و اتحادیه اروپا برای صادرات گاز و تاثیر آن بر تصمیم ایران برای صادرات گاز به اروپا گفت: هنوز قراردادی به اروپا نداریم که تاثیر داشته باشد یا خیر اما بطور کلی هر کشوری علاقمند است که به کشورهای دیگر صادرات داشته باشد لذا این رویه ممکن است در بعضی جا‌ها جا‌ها گران تمام شود.

وی تصریح کرد: بطور کلی روال بازی این است که کشور ما علاقمند است که گاز را با قیمت مناسب بفروشد وکشوری که به گاز نیاز دارد علاقه دارد از چند جا گاز بخرد لذا در این توافق اخیر روسیه واوکراین برای کوتاه مدت در نظر دارند که خیالشان بابت تامین گاز راحت باشد و مشکلی برایشان بوجود نیاید.

صادرات گاز به عمان در دستور کار است

عراقی در خصوص ایران برای صادرات گاز غیر از عراق چه بر نامه‌ای دارد خاطرنشان کرد: در عمان نیز مطالعاتی در مسیر در حال انجام است و پس پایان مطالعات برای اجرای خطوط اقدام خواهیم کرد.

خبرنگار: زهراقلی پور

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز