خبرگزاری کار ایران

اجرای طرح تولید برق از پساب فاضلاب در کشور

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۳۶۹

بهره گیری از انرژی زیست توده تنها یک منبع انرژی نیست بلکه مهم تر از آن یک کاهنده آلاینده های زیست محیطی و گازهای گلخانه ای است.

مدیر دفتر انرژی زیست توده سازمان انرژی های نو ایران(سانا) گفت: طرح تولید برق از پساب فاضلاب در برخی تصفیه خانه ها در حال اجرا است و در برخی شهرهای دیگر نیز اجرا می شود.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، جواد نصیری افزود: یک نیروگاه پنج مگاواتی در تصفیه خانه جنوب تهران راه اندازی شده و یک نیروگاه دو مگاواتی دیگر در این تصفیه خانه در حال نصب است.

وی ادامه داد: تولید برق از پساب فاضلاب افزون بر تهران در شهر اصفهان در حال اقدام است و در آینده این طرح در شیراز و تبریز نیز اجرایی می شود.

نصیری افزود: یک مگاوات نیروگاه لندفیل(زباله سوز) از انتشار ۵۰ هزار تن انتشار گاز CO۲ جلوگیری می کند درحالی که یک مگاوات نیروگاه بادی حداکثر پنج هزار تن از انتشار این آلاینده جلوگیری می کند که این موضوع برای وزارت نیرو از اهمیت زیادی برخوردار است.

مدیر دفتر زیست توده سازمان انرژی های نو با هشدار نسبت به آثار منفی وجود زباله و فاضلاب، گفت: بهره گیری از انرژی زیست توده تنها یک منبع انرژی نیست بلکه مهم تر از آن یک کاهنده آلاینده های زیست محیطی و گازهای گلخانه ای است.

وی میزان تولید زباله در کشور را به طور متوسط ۲۰ میلیون تن در سال عنوان کرد و گفت: هر ۱۰۰ تن زباله در روز می تواند نیروگاهی با ظرفیت حدود دو مگاوات برق(۴۸ مگاوات ساعت انرژی برق) را تغذیه کند.

نصیری با بیان اینکه ظرفیت زیست توده ایران بیش از ۱۰ هزار مگاوات است، گفت: ۲۵ شهر بزرگ کشور قادر به تولید ۴۰۰ مگاوات برق از زباله های خود هستند.

وی با تاکید بر اینکه انرژی زیست توده از ضریب ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است، افزود: ۱۰ هزار مگاوات انرژی زیست توده معادل دست کم ۳۰ هزار مگاوات انرژی باد و ۵۰ هزار مگاوات انرژی خورشیدی است.

مدیر دفتر انرژی زیست توده سانا، تصریح کرد: انرژی زیست توده منابع متعددی دارد و به همین دلیل فناوری های زیادی برای تبدیل انرژی وجود دارد.

نصیری ادامه داد: دو فناوری لندفیل و هاضم ها کاملا اقتصادی هستند که بازگشت سرمایه آن بین دو تا سه سال است اما فناوری زباله سوز در سراسر جهان بسیار گران است که ایران از این موضوع مستثنی نیست.

وی اضافه کرد: انرژی زیست توده در آینده توسعه بیشتری می یابد و حتی می توان برق روستایی را از این طریق تامین کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز