خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی؛

وزارت راه وشهرسازی سالانه ۲.۲ تن قیر مصرف می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۶۹۹

اولین همایش دست‌اندرکاران صنعت قیر کشور با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و فعالان این صنعت و شرکت‌های راه‌ساز داخلی برگزار شد.

اولین همایش دست‌اندرکاران صنعت قیر کشور با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و فعالان این صنعت و شرکت‌های راه‌ساز داخلی برگزار شد.

برگزاری این همایش در حالی بود که همزمان همایش بین‌المللی قیر در هتل همای تهران برگزار می‌شد.

وزارت راه وشهرسازی سالانه ۲.۲ تن قیر مصرف می‌کند

محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه ۸۵ درصد قیر تولیدشده در داخل کشور توسط وزارت راه و شهرسازی مصرف می‌شود گفت: قطعا بخش عمده‌ای از قیر تولید شده داخلی توسط وزارت راه و شهرسازی و از سهم زیادی از باقی مانده آن توسط شهرداری‌ها استفاده می‌شود به طوری که سالانه وزارت راه و شهرسازی ۱.۵ الی ۲.۲ میلیون تن قیر استفاده می‌کند.

وی با اشاره به افزایش قیمت قیر در چند سال اخیر گفت: در حالی که در بازه‌ زمانی ده ساله تنها ۶ درصد به نرخ قیر اضافه شده بود شاهد آن بودیم که در چند سال اخیر افزایش نرخ قیر به ۳۰ درصد رسید.
شکرچی‌زاده تاکید کرد: نقش وزارت نفت در تولید قیر استاندارد بسیار مهم و حیاتی است اما این در حالی است که وزارت نفت قیر را پس ماندهای تولید خود می‌داند.

وی با اشاره به یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در رعایت استاندارد در تولید قیر گفت: مدیریت بازار یکی از موارد بسیار مهم در کنترل استانداردهای قیر است چرا که ما شاهد آن هستیم در برخی از موارد قیر در مرحله عرضه کیفیتش کاهش پیدا می‌کند.

شکرچی‌زاده یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در کاهش کیفیت قیر را افزایش عرضه‌کنندگان در بازار دانست و گفت: هر چند افزایش عرضه‌کنندگان در بازار باعثایجاد رقابت بین شرکت‌ها می‌شود اما نباید هر عرضه‌کننده‌ای وارد بازار شود.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اهمیت تامین مالی پالایشگاه ها و شرکت‌های تولیدکننده قیر گفت: با توجه به اینکه بودجه گذاری و تامین مالی در نیمه دوم سال انجام می‌شود اجرا هم در همان زما کلید می‌خورد این در حالی است که نیمه دوم سال در بسیاری از مناطق شرایط جوی را برای اجرای پروژه‌های راه‌سازی بسیار نامناسب است.

عدم تنوع قیر در کشور مشکلی است که باید حل شود

فریدون مقدس‌نژاد عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر و مشاور مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات در جاده‌های کشور ما به عدم تنوع در قیر برمی‌گردد گفت: قطعا قیری که برای جاده‌های گرمسیر کشور استفاده می‌شود باید با قیری که برای جاده‌های استان‌های شمالی و سردسیر کشور استفاده می‌شود تفاوت داشته باشد.

وی با اشاره به بیشترین مشکلات و آسیب‌های جاده‌‌ای که ناشی از قیر نامناسب است، گفت: مهمترین مشکلات جاده‌های کشور ما ترک‌های بلوکی، ترک‌های عرضی، ترک‌های طولی، دانه دانه شدن و شورینگ است.

مقدس‌نژاد با اشاره به ترک‌خوردگی‌های بلوکی در جاده‌های کشورمان گفت: شوک‌های حرارتی به این نوع قیر و تنش‌های حرارتی که در طول روز و شب وجود دارد باعثپیر شدن زودرس قیر آسفالت جاده‌ها می‌شود که ترک‌های بلوکی حاصل از این عامل است.

وی درباره علت ترک‌خوردگی‌های طولی و عرضی در جاده‌های کشورمان گفت: این نوع ترک‌خوردگی‌ها در جاده‌های استان‌های غربی بسیار زیاد دیده می‌شود چرا که این ترک‌خوردگی‌ها حاصل از تنش‌های حرارتی است و همین ترک‌ها منشا بروز رطوبت به آسفالت‌ها و در نتیجه خرابی و تکه تکه شدن آنها می‌شود.

مقدس‌نژاد دانه دانه شدن آسفالت را مهمترین مشکل جاده‌های استان‌های شمالی دانت و گفت: دانه دانه شدن آسفالت‌ها را می‌توان در جاده‌های استان های مازندران و گیلان به وضوح دید و دقیقا این مشکل به شرایط جوی این استان‌ها برمی‌گردد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز