خبرگزاری کار ایران

عضو هیات علمی پژوهشگاه صنعت نفت در همایش صنعت قیر:

تا یارانه نفت کوره حذف نشود، تقلب در قیر ادامه دارد

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۷۳۶

معتقدم تا زمانی که دولت یارانه نفت کوره را قطع نکند شرکت های تولید کننده و عرضه کننده قیر هنوز انگیزه استفاده از نفت کوره برای تولید قیر را دارد.

مدیر گروه ارزیابی‌های تخصصی نفت خام و عضو هیات علمی پژوهشگاه صنعت نفت گفت: در حال حاضر قیر در پالایشگاه‌هایی تولید می‌شود که برای تولید فراورده‌های سبک نفتی مانند بنزین و گازوئیل طراحی شده است.

به گزارش ایلنا، احسان نظربیگی در همایش صنعت قیر کشور با بیان اینکه باید پالایشگاه‌های تخصصی برای تولید قیر در کشور ایجاد شود گفت: در حال حاضر قیر در پالایشگاه‌هایی تولید می‌شود که برای تولید فراورده‌های سبک نفتی مانند بنزین و گازوئیل طراحی شده است.

وی همچنین یکی دیگر از مشکلاتی که باعثورود قیر بی‌کیفیت به بازار می‌شود گفت: اگر افزایش نرخ قیر مزایایی داشت قطعا یکی از معایب آن هم تقلب در نحوه ساخت آن بود.

وی همچنین با اشاره به یکی دیگر از عواملی که به تولید قیر بی‌کیفیت دامن می‌زند گفت: قطعا یکی از مواردی که باعثتولید قیر بی‌کیفیت می‌شود کیفیت نفت خام است.

نظربیگی ادامه داد: برای تولید قیر باکیفیت به نفت خام فوق سنگین نیاز داریم که با این نفت خام قطعا کیفیت قیر بسیار افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به راهکارهای افزایش کیفیت قیر گفت: یکی از راهکارهای افزایش قیر واقعی شدن قیمت نفت کوره است. معتقدم تا زمانی که دولت یارانه نفت کوره را قطع نکند بخش خصوصی هنوز انگیزه استفاده از نفت کوره برای تولید قیر را دارد.

مدیر گروه ارزیابی‌های تخصصی نفت خام و عضو هیات علمی پژوهشگاه صنعت نفت ادامه داد: کشورمان ظرفیت و توان استفاده از قیرهای طبیعی را دارد اما این قیرهای طبیعی بر اساس اصول استاندارد به قیر نفتی اضافه نمی‌شود و همین باعثکاهش کیفیت قیر استفاده شده در آسفالت‌ها می‌شود اما از آنجایی که قیمت قیر طبیعی هم بالا رفته این مزیت در حال کمرنگ شدن است.

وی ادادمه داد: یکی دیگر از عواملی که باعثکاهش کیفیت‌ قیر مورد استفاده در جاده‌های کشورمان می‌شود این است که از نفت کوره برای تولید قیر استفاده می‌کنند. بخش سبک نفت کوره جدا می‌شود و بخش سنگین آن که سرشار از روغن است برای تولید قیر استفاده می‌شود این در حالی است که این بخش از نفت کوره هیچ تناسبی با تولید قیر ندارد.

نظربیگی با ارائه پیشنهادی در مورد افزایش کیفیت قیر گفت: می‌توان چند شرکت عرضه‌کننده را با هم ادغام کرد و پس از آن قیرهای بی‌کیفیت را در بازار شناسایی و از فرس مواد اولیه آن شرکت سازنده آن را ردیابی و با آن برخورد خواهد کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز