خبرگزاری کار ایران

به ظرفیت ۱۷ میلیون مترمعکب؛

تولید گاز از فاز ۱۸ پارس جنوبی آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۲۳۳

با بازشدن چاه سوم سکوی a فاز ۱۸ پارس جنوبی، تولید گاز از سکوی این فاز مشترک آغاز شد.

با بازشدن چاه سوم سکوی a فاز ۱۸ پارس جنوبی، تولید گاز از سکوی این فاز مشترک آغاز شد.

به گزارش ایلنا، مشعل فاز ۱۸ میدان گازی پارس جنوبی روز یکشنبه با بهره گیری از گاز ترش یک حلقه چاه این فاز روشن شد.

با روشن شدن مشعل این فاز، تولید از سکوی فاز ۱۸ آغاز شده که با تکمیل فعالیت های بخش خشکی فاز یادشده در این میدان مشترک، تولیدات این سکو که معادل ۱۷ مترمکعب است به شبکه سراسری گاز کشور تزریق خواهد شد.

عملیات استارتاپ فاز ۱۸ این میدان مشترک با بهره گیری از چاه شماره سه این فاز(از مجموع ۱۱ حلقه چاه فاز۱۸) آغاز شده است.

گفتنی است با روشن شدن مشعل سکوی فاز ۱۸ پارس جنوبی، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران به رکورد ۶ ماه برای انجام عملیات هوکاپ(اتصال بخش های مختلف سکو)، پیش راه اندازی و راه اندازی در پروژه های فراساحلی دست یافته است. دستیابی به این رکورد کم نظیر ماحصل تلاش شبانه روزی بالغ بر ۱۰۰ نفر نیروی متخصص بر روی این عرشه بوده است.

با آماده سازی عرشه فاز ۱۸ پارس جنوبی از سوی شرکت تاسیسات دریایی ایران که اجرای عملیات همزمان دریایی را بر روی ۴ فاز این میدان(۱۲b ۱۲c، ۱۷ ۱۸) در دست اجرا دارد، دستیابی به تعهد افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعب تا پایان سال محقق تر شده است.

براساس این گزارش، عرشه فاز ۱۸ این میدان مشترک به مساحت ۴ هزار مترمربع در مدت زمان ۲۴ ماه در یارد خرمشهر ساخته شد است. عملیات بارگیری این سازه سنگین نیز در تاریخ ۱۴ آذرماه سال گذشته انجام گرفت و این سازه سنگین در فروردین ماه امسال نصب و عملیات هوکاپ آن از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز شد.

گفتنی است عملیات ساخت عرشه ها با گذشت ۴۸ ماه و صرف یک میلیون و ۶۶۱ هزار نفر ساعت و با استفاده از توانمندی پیمانکاران داخلی انجام شده است.

شایان ذکر است که ۱۸ درصد از تجهیزات سکو با استفاده از توانمندی پیمانکاران داخلی تامین شده و ساخت سازه نیز به طور کامل با استفاده از توانمندی پیمانکاران داخلی صورت گرفته است. پس از نصب عرشه، پل ارتباطی میان این عرشه و سکوی مشعل به طول ۹۷ متر و وزن ۲۴۰ تن در محل خود نصب شد و تکمیل اتصالات نهایی آن در مدت دو ماه انجام گرفت.

طی دو هفته آینده باراه اندازی خط لوله بین فازی فازهای ۱۷ و ۱۸ با ۱۵ و ۱۶ امکان انتقال و پالایش ۱۷ میلیون مترمکعب گاز تولیدی سکوی فاز ۱۸ در پالایشگاه فازهای ۱۵ و ۱۶ فراهم می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز