خبرگزاری کار ایران

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت تاکید کرد:

ضرورت کنترل انتشار CO٢ برای مقابله با فشارهای جهانی

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۶۶۷

از آنجا که تولید دی اکسیدکربن و آلایندگی ناشی از آن، محدود به اتمسفر یک کشور نیست، نباید انتشار فراوان چنین آلاینده هایی فضا را برای تحمیل فشارهای سیاسی علیه کشورمان در سال های آینده آماده کند.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: آخرین برآوردها نشان می دهد ایران از نظر انتشار دی اکسید کربن(CO٢) در رتبه هفتم جهان قرار دارد و کنترل روند فزاینده انتشار این آلاینده برای پیشگیری از مقابله کشورهای جهانی در آینده ضرورت دارد.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا کاتوزیان روز چهارشنبه در همایش بررسی فرصتهای سرمایه گذاری برای کاهش انتشار و مصرف دی اکسیدکربن که در سالن همایش های بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، افزود: از آنجا که تولید دی اکسیدکربن و آلایندگی ناشی از آن، محدود به اتمسفر یک کشور نیست، نباید انتشار فراوان چنین آلاینده هایی فضا را برای تحمیل فشارهای سیاسی علیه کشورمان در سال های آینده آماده کند.

وی بر ضرورت تلاش مراکز علمی و تحقیقاتی تاکید کرد و اظهار داشت: به این منظور پژوهشگاه صنعت نفت با ایجاد شورای عالی کربن فعالیت می کند، امید است بتواند در این مسیر گام های موثری بردارد.

کاتوزیان تصریح کرد: از قرن ١٩ به دنبال صنعتی شدن کشورهای بزرگ، افزایش نیاز به انرژی با شاخصه اصلی رشد و توسعه بدل شد و به دنبال این افزایش نیاز به انرژی، بهره برداری از سوختهای فسیلی و نیروگاه های اتمی افزایش یافت.

وی با اشاره به مشکلات زیست محیطی ناشی از این اقدام ها نظیر افزایش دمای زمین، بالا آمدن ارتفاع آب اقیانوس ها، خشکسالی و وقایعی مانند سیل و سونامی، ادامه داد: کشوری با اقتصادی بزرگ مانند آلمان، برای تعطیلی تمام نیروگاه های اتمی خود تا سال ٢٠٢٠ مصمم شده و نیوزیلند به دلیل مخالفت مردم با افزایش آلایندگی، ایجاد نیروگاه اتمی را آغاز نکرد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه امروزه، تولید گازهای گلخانه ای و انتشار زیاد آلاینده هایی مانند ناکس، ساکس، دی اکسیدکربن و متان جهان را با چالش های زیست محیطی فراوانی مواجه کرده است، گفت: هم اکنون سالانه حدود ۶٠٠ میلیون تن دی اکسید کربن در دنیا تولید می شود.

کاتوزیان افزود: افزایش تغییرات اقلیمی و اختلال در محیط زیست، بتدریج زمین را در برخی نقاط به سیاره ای غیرقابل زیست تبدیل می کند.

وی با اشاره به اقدامات کشورهای مختلف برای کنترل انتشار دی اکسیدکربن، اظهار داشت: هم اکنون استانداردهایی در این زمینه تدوین شده از جمله آنها می توان به استاندارد تولید کربن براساس هر واحد کالا اشاره کرد.

به گفته وی، براساس این استاندارد، به کالاهایی که تولید آنها با تولید CO٢ بیش از حد استاندارد همراه باشد، مالیات تعلق می گیرد.

این مقام مسئول گفت: امروزه بسیاری از شرکت های معتبر دنیا و شاخه های مختلف تجارت، استراتژی مشخصی را برای تولید دی اکسیدکربن تعریف کرده اند و این فرآیند باید در ایران نیز اجرایی شود.

به گزارش ایرنا، همایش ضرورت ها، راهکارها و فرصتهای سرمایه گذاری برای کاهش انتشار و مصرف گاز دی اکسیدکربن با محوریت اهمیت حوزه مدیریت کربن، فرصت ها و تهدیدهای این حوزه برای وزارت نفت، ضرورت بحثتزریق دی اکسیدکربن در مخازن نفتی، فرصتهای سرمایه گذاری برای استفاده بهینه از این گاز و ارائه دستاوردهای پروژه های پژوهشی جمع آوری گاز دی اکسیدکربن و راهکارهای کاهش مصرف آن برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز