خبرگزاری کار ایران

نهاوندیان در چهاردهمین نمایشگاه صنعت برق:

اقتصاد ایران پیش‌بینی‌پذیر شده است / ایران جزو هفت کشور سازنده نیروگاه در سطح جهان

asdasd
کد خبر : ۲۲۰۹۴۷

آنچه در داخل صنعت برق رخ می‌دهد مربوط به خودتان است و باز کردن بازار، بهبود فضای کسب و کار، فضای مثبت سرمایه‌گذاری خارجی و حمایت از بخش خصوصی از سوی دولت، مجلس و قوه قضاییه فراهم خواهد شد که با این رویه خواهیم توانست ایرانی آباد و منطقه‌ای امن و آرام بسازیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: در بسیاری از صنایع از جمله صنعت برق اگر امروز تصمیمی گرفته شود نتیجه آن در چند سال آینده مشخص می شود لذا باید افق مشترک داشته باشیم و از توان برنامه ریزی برخوردار باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهور در چهاردهمین نمایشگاه صنعت برق کشور با بیان اینکه در حال حاضر کم فضایی در کشور وجود دارد که برق نداشته باشد گفت: در حال حاضر صنعت برق کشور مشکلات را تا حد زیادی پشت سر گذاشته و لذا باید با قدرت بیشتر بر تمامی آنها غلبه کند.

وی تصریح کرد: در بسیاری از صنایع از جمله صنعت برق اگر امروز تصمیمی گرفته شود نتیجه آن در چند سال آینده مشخص می شود لذا باید افق مشترک داشته باشیم و از توان برنامه ریزی برخوردار باشیم.

وی تصریح کرد: در شرایط ملتهب سرمایه گذاران نمی دانند در آینده چه پیش خواهد آمد لذا از لازمه های تدبیر و دور اندیشی این است که ترسیمی از چند سال آینده کشور داشته باشیم تا بتوانیم براساس آن برنامه ریزی کنیم و دولت و بخش خصوصی نیز نقش خود را بدانند.

نهاوندیان خاطر نشان کرد: در افق بلند مدت باید کلیت اقتصاد و محورهای توسعه کشور را بدانیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را از موقعیت کنونی که مبتنی بر منابع طبیعی است به سمت بهره وری و نوآوری سوق دهیم.

وی تاکید کرد: باید محور جدید توسعه طراحی و ترسیم شود چرا که با شعار کاهش اتکا به نفت نمی توان به اهداف مورد نظر دست یافت.

وی با بیان اینکه صنعت برق یکی از محورهای توسعه آینده کشور می تواند باشد اظهار داشت: خوشبختانه این صنعت کارنامه روشنی داشته و توانسته در بخش انتقال و توزیع تجهیزات مورد نظر خود را بسازد ویک اعتماد قابل اتکایی ایجاد کند ضمن اینکه صنایع مربوط به برق می توانند محور قابل اتکایی برای اشتغال زایی پر در آمد در کشور باشند.

نهاوندیان تصریح کرد: اکنون برای برنامه ریزی توسعه نباید محدود به کشور شود بلکه باید منطقه ای فکر کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور خاطر نشان کرد: اگر تمام مسائل را در کنار هم قرار دهیم در کنار توسعه امنیت نیز حاصل خواهد شد.

وی توان ایران در تولید نیروگاه را افتخار آفرین توصیف کرد و گفت: در حال حاضر ایران جز ۷ کشور تولید کننده نیروگاه در سطح جهان است لذا باید مرتبا استفاده از فناوری های نوین جدی شده و میدان برای این کار باز شود که از جمله این اقداماتی که دولت در زمینه حمایت از فناوری های نوین به کار بسته صندوق شکوفایی است.

وی در ادامه میزان هدر رفت برق را قابل قبول ندانست و ادامه داد: اگر منصفانه نگاه کنیم همه مشکلات صنعت برق داخلی نیست بلکه از بیرون نیز برخی مشکلات به آن تحمیل شده است که از جمله آنها هزینه هایی است که هدفمندی به صنعت برق کشور تحمیل کرده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور خاطر نشان کرد: طی سالهای گذشته منطق اقتصادی کشور تضعیف شده که نیاز داریم کلیات اقتصاد اصلاح شود چرا که و قتی محیط اقتصادی درست شود همه از موهبات آن برخوردار خواهند شد.

وی گفت: در حال حاضر پیش بینی و قدرت برنامه ریزی به اقتصاد کشور باز گشته است و همچنین استقبال از سرمایه گذاری در کشور افزایش یافته چرا که اقتصاد کشور پیش بینی پذیر شده و التهابات کاهش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه باید رونق در بخش‌های مختلف اقتصادی آغاز شود اظهار داشت: در حال حاضر باید مشکلات خروج از رکود تورمی را از پیش پا برداریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر آثار سیاست‌های انضباط مالی و پولی خودش را نشان داده به طوری که آثار آن را نیز در بخش برق شاهدیم در بحثدرآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌ها امکان و افق پرداخت کامل تعهدها حاصل می‌شودو اعتماد به برق در داد و ستد باز خواهد گشت.

وی ابراز امیدواری کرد: با بهتر شدن شرایط در لایحه بودجه سال ۹۴ مناسبات درون بخشی با قوت بالاتری حرکت کند.

نهاوندیان در ادامه به مناسبات بین‌المللی و تاثیر آن در صنعت برق کشور اشاره کرد و یادآور شد: برق ایران پتانسیل این را دارد که به هاب انرژی منطقه تبدیل شود و لازمه آن این است که مناسبات بین المللی بهبود یافته و بازارها به روی کشور باز شده و در اعتبارات مناسب بانکی بازگشایی حاصل شود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حال حاضر در شرایطی هستیم که نه فقط در ایران بلکه در دنیا نگاه خوشبینانه‌ای به اوضاع اقتصادی و مناسبات بین‌المللی کشورمان وجود دارد چرا که حاصل مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌هااین نگاه مثبت را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر رویکرد منطقی در مذاکرات هیچ بهانه‌ای را به دیگر کشورها مبنی بر اینکه ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است نمی‌دهد که این قضایا در مناسبات اقتصادی کشور تاثیر مثبت خود را نشان خواهد داد به طوری که در حال حاضر کسی نمی‌گوید که ایران نمی‌تواند غنی سازی اورانیوم داشته باشد و این به معنای توفیق تیم هسته‌ای کشورمان است.

وی تاکید کرد: همگان بر این موضوع متفق هستند که ایران می‌تواند محور صلح و امنیت منطقه باشد.

وی همچنین گفت: در حال حاضر در حوزه مناسبات بین‌المللی در یک مسیر سازنده و رو به جلویی قرار گرفته ایم که می‌تواند برای کشور ارزنده باشد.

نهاوندیان حمایت از بخش خصوصی را از جمله دیگر لازمه‌های اصلاحات ساختاری برشمرد و گفت: دولت برای تحقق بخشیدن این بخش نیز عزم جدی دارد به طوری که جذاب کردن قیمت‌های خرید تضمینی یکی از این برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته است.

وی همچنین توجه به ملاحظات زیست محیطی به عنوان دیگر بخش‌های مورد توجه در اصلاحات ساختاری در اقتصاد اشاره کرد و گفت: در هر تصمیم اقتصادی در بخش های مختلف انرژی از جمله نفت و گاز و برق باید ملاحظات زیست محیطی لحاظ شود که در حال حاضر این رویکردها به این بخش امیدوارکننده است.

وی با تاکید بر بالا بردن راندمان، کاهش هدر رفت و مبارزه با فساد به عنوان لازمه‌های اصلاح امور اقتصادی خاطرنشان کرد: در گذشته سیاست‌های نادرست، فسادهایی را منجر شده به طوری که برخی صنعت از دسترسی به منابع سالم دور شود زمینه فساد پیدا می‌شود.

وی همچنین خطاب به دست‌اندرکاران صنعت برق گفت: آنچه در داخل صنعت برق رخ می‌دهد مربوط به خودتان است و باز کردن بازار، بهبود فضای کسب و کار، فضای مثبت سرمایه‌گذاری خارجی و حمایت از بخش خصوصی از سوی دولت، مجلس و قوه قضاییه فراهم خواهد شد که با این رویه خواهیم توانست ایرانی آباد و منطقه‌ای امن و آرام بسازیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز