خبرگزاری کار ایران

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در گفت‌وگو با ایلنا:

شتاب عجیب سایپا در از رده خارج کردن خودروها / سهمیه سوخت وانت‌بارها ظرف یک ماه آینده عادی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۸۱۷

ساماندهی سوخت این خودرو‌ها را از چندی پیش شروع کرده‌ایم و ظرف یک ماه آینده وانت بارهایی که کاربرد عمومی ندارند سهمیه‌شان به سهمیه عادی تغییر می‌کند.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت " با اشاره به نقش ابطال کارت‌های سوخت در مصرف بهینه گفت: با اجرای صحیح مصوبه دولت برای از رده خرج کردن خودروها طی کمتر از ۶ ماه ۱۳۰ هزار خودرو از رده خارج شد.

" علیرضا فیض بخش " در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در خصوص سه نرخی شدن بنزین گفت: هر چه نرخ و متغیر‌ها بیشتر شود کنترل نیز سخت‌تر می‌شود.

قاچاق سوخت کاهش می‌یابد

وی در خصوص وضعیت قاچاق سوخت نیز اظهار داشت: با همکاری مجموعه‌های مختلف کارگروهی تشکیل شده که روی ساماندهی مصرف سوخت در حوزه حمل ونقل کار می‌کند و قطعا اثرات مثبتی در کاهش قاچاق سوخت نیز خواهد داشت.

فیض بخش تصریح کرد: در حال حاضر قاچاق سوخت در تمامی مرزهای کشور که امکانش وجود داشته باشد، صورت می‌گیرد که با وجود کارگروه یادشده شاهد کاهش میزان آن خواهیم بود.

تاثیر مثبت " ابطال کارت " در بهینه سازی مصرف

وی در خصوص تاثیر ابطال کارت‌ها در کاهش و بهینه سازی مصرف سوخت گفت: طبق آمار وقتی مصرف کارت یارانه‌ای کم می‌شود در مصرف یارانه‌ای بنزین اثر گذاشته و پایین می‌آید.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت توضیح داد: فرض کنیم ۱۰ واحد بنزین مصرف می‌کردیم ۳ واحد یارانه کم کردیم اگر این ۱۰ واحد ۵ واحد آزاد و ۵ واحد یارانه‌ای باشد ۳ واحد یارانه‌ای کم کرده‌ایم که حال ۲ واحد مانده است بطور طبیعی اگر درست مصرف می‌شد آزاد ۸ واحد می‌شد در حالی که آزاد ۶ واحد مصرف شده است و حتی مصرف سوخت یارانه‌ای هم کاهش داشته است.

" سهمیه وانت بارها " یی که کاربرد عمومی ندارند عادی می‌شود

وی در خصوص ساماندهی سهمیه سوخت وانت بار‌ها تصریح کرد: ساماندهی سوخت این خودرو‌ها را از چندی پیش شروع کرده‌ایم و ظرف یک ماه آینده وانت بارهایی که کاربرد عمومی ندارند سهمیه‌شان به سهمیه عادی تغییر می‌کند.

فیض بخش گفت: در حال حاضر کارت خودروهای فرسوده و از رده خارج شده ابطال می‌شود در حالی که در گذشته این کار با تاخیر انجام می‌شد اما اکنون بطور منظم این کار انجام می‌شود و در اصلاح سهمیه‌ها پیش بینی می‌شود که ۳۰ درصد سهمیه‌ها اصلاح شود.

مسیر نادرست " اسقاط خودروهای فرسوده " طی سال‌های گذشته

وی در خصوص میزان اسقاط خودروهای فرسوده سال قبل و در سال جاری گفت: طبق مصوبه سال ۸۸ دولت؛ اینگونه تقسیم کار شده بود که ستاد ناظر عالی باشد و واردکنندگان و تولید کنندگان خودرو مجری برنامه اسقاط باشند اما این مسیر اشتباه طی می‌شد یعنی واردکنندگان پولی به حساب ستاد می‌ریختند و ستاد خودش نقش مجری را ایفا می‌کرد لذا ما در خرداد ماه سال جاری این مسیر را اصلاح کرده و اعلام کردم که ستاد مجری نیست و طبق مصوبه، واردکنندگان و تولیدکنندگان مجری هستند و به تناسب نیازشان باید آن اجرا کنند و بر اساس آن اجرا می‌توانند برای خودرو‌هاشان پلاک بگیرند.

اسقاط ۱۳۰هزار خودرو در کمتر از ۶ ماه

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت افزود: با اجرای این مصوبه عملکرد ستاد در طول سال گذشته ۷۰ هزار خودرو بوده است در صورتی که با اجرای این طرح که حدود ۲۲ هفته از آن می‌گذرد ۱۳۰ هزار خودرو از رده خارج شدند زیرا مصوبه طبق روال قانونی خود یعنی با سازوکار خصوصی دنبال شد.

شتاب عجیب سایپا در از رده خارج کردن خودروها

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سایپا نیز با شتاب عجیبی بعنوان تولیدکننده وارد عمل شده که البته این شتاب افزاینده‌تر نیز خواهد شد و ما را به اهدافمان در از رده خارج کردن خودرو سریع‌تر و بهتر خواهد رساند که دلیل آن تدبیر و اجرای صحیح مصوبه بوده است.

روند رو به افول دلال بازی

فیض بخش در ادامه در خصوص برخی شایعات نیز گفت: شایعه شد که خودروی اسقاط و یا گواهی اسقاط ۵ میلیون شده که اینگونه نیست و اعداد به تعادل قابل قبول رسیده و فرایند درستی طی می‌شود زیرا هم تدبیر و هم نظارت داشته و با کار هماهنگ تمام جوانب امر را سنجیدیم بطوری که حتی در بعضی مواقع هم سیستم کار‌شناسی ستاد کار کنترل را انجام داد و نتیجه این شد که دلال بازی کم شده و خیلی مسائل سامان پیدا کرد.

وی با بیان اینکه از رده خارج کردن خودرو‌ها در چند سال گذشته ضعیف و غیر قابل قبول عمل شده، خاطرنشان کرد: در سال جاری به اعداد خوبی در از رده خارج کردن خودر‌ها خواهیم رسید.

خبرنگار: زهرا قلی پور

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز