خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نیرو در گفت‌وگو با ایلنا:

گنبد نمکی تاثیر زیادی در شور شدن گتوند ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۲۶۱۰۳

گتوند قبل از آبگیری نیز شوری داشته، اما در طراحی این سد اصلا آبی مستقیما با گنبد نمکی در تماس نیست.

معاون وزیر نیرو گفت: قبل از آبگیری روی گنبدهای نمکی گتوند پتوی رسی کشیده شده لذا این گنبد باعثشوری آب سد نمی‌شود اما اندک شوری نیز با تکمیل لوله ۲۰۰ کیلومتری برطرف خواهد شد.

رحیم میدانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص شور شدن زمین‌های اطراف سد گتوند به خاطر گنبد نمکی گفت: قبل از آبگیری سد روی گنبدهای نمکی پتوی رسی یا بلنکت کشیده شد اما بدلیل اینکه برخی از اجزای سد گتوند از جمله یک لوله به طول ۲۰۰ کیلومتر هنوز کامل نشده شوری مخزن ناشی از آن است.

وی با بیان اینکه گتوند قبل از آبگیری نیز شوری داشته، تصریح کرد: اما در طراحی این سد اصلا آبی مستقیما با گنبد نمکی در تماس نیست.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا اظهار داشت: در حال حاضر میانگین EC خروجی گتوند نسبت به قبل از سد ۳۰۰ میکرو موس بر سانتی متر بالا رفته که اگر لوله GRP اجرا شود مخزن مدیریت خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر در کف سد مخزن گتوند آبی داریم که شوری بالایی دارد که باید از مخزن خارج شود.

میدانی توضیح داد: در آبگیری اولیه تبادل یونی وجود دارد مثلا در مخازنی که شوری بالاست بین آب و خاک تبادل یونی انجام می‌شود لذا طبیعی است که شوری مخزن در آبگیری اولیه بالا می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی صنایع نمکی را که در این سد وجود دارد خریداری می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز