خبرگزاری کار ایران

توصیه وزیر نیرو به کشاورزان؛

از توجه دولت به بخش کشاورزی حداکثر استفاده صورت گیرد

asdasd
کد خبر : ۲۲۶۸۸۱

طی سی سال گذشته بیش از ۶۰۰ سد ساخته شده؛ هرچند که باید راهکار اساسی برای جمع آوری آب هایی که بدون کنترل از کشور خارج می شوند بخصوص تکمیل و احداثشبکه های آبیاری و زهکشی پایین دست سدها مورد توجه قرار گیرد زیرا مدیریت تقاضا چاره ای ندارد جز آنکه مصرف براساس آب موجود برنامه ریزی شود.

وزیر نیرو گفت: کشاورزان باید از موقعیت پیش آمده توسط دولت که ۸۵ درصد هزینه تجهیزات و اجرای آبیاری به روشهای نوین را پرداخت می کند، حداکثر استفاده صورت گیرد.

به گزارش ایلنا، حمید چیت چیان در دیدار با نماینده کشاورزان سراسر کشور، افزود: دولت برای مناطق محروم میزان پرداخت سهم دولت به کشاورزان در نصب تجهیزات و اجرای آبیاری به روش های نوین را صد درصد اعلام کرده است.

وی یادآور شد: در دنیا از هر مترمکعب آب ۳.۵ کیلوگرم ماده خشک تولید می کنند این رقم برای کشور ما فقط ۸۴۰ گرم است یعنی ما سه برابر استاندارد برای تولیدات خود آب مصرف می کنیم و آبیاری غرقابی محکوم است.

وی با بیان اینکه امروز مهمترین مسئله کشور آب است، ادامه داد: ما با یک حالت فوق العاده روبه رو هستیم از این جهت که هم رفاه و هم توسعه کشاورزی و صنعتی کشور وابسته به آن است و کسی تردید ندارد که مسایل بهداشت و سلامت نیز وابستگی مستقیم به آب دارد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب منابع آبی به زیر ۱۲۰ میلیارد مترمکعب رسیده ایم چرا که ضمن کاهش بارندگی، جمعیت کشور نیز چند برابر شده است، اظهار داشت: برای مثال حوضه آبریز زاینده رود میزان کشاورزی از ۴۰ به ۴۰۰ هزار هکتار اراضی آبی و دیم رسیده ایم.

چیت چیان گفت: طی سی سال گذشته بیش از ۶۰۰ سد ساخته شده؛ هرچند که باید راهکار اساسی برای جمع آوری آب هایی که بدون کنترل از کشور خارج می شوند بخصوص تکمیل و احداثشبکه های آبیاری و زهکشی پایین دست سدها مورد توجه قرار گیرد زیرا مدیریت تقاضا چاره ای ندارد جز آنکه مصرف براساس آب موجود برنامه ریزی شود.

وی افزود: بازچرخانی، شیرین سازی و استفاده از پسآب ها از جمله عواملی موثر در افزایش آبهای در دسترس هستند ولی منابع دولت برای انجام این برنامه ها محدود می باشد و کار باید بطور جدی به دست کشاورزان و صنعتگران و خانواده ها باشد.

وزیر نیرو با تاکید دولت بر حمایت از تشکل های کشاورزان و آب بران، از کشاورزان خواست ضمن مشارکت کامل در تصمیم گیری های دولت خود به عنوان بازوان قوی در مهار این بحران سهیم باشند.

چیت چیان خاطرنشان کرد: از ۶۰۹ دشت سطح کشور اینک ۳۰۷ دشت با بیلان منفی روبه رو هستند که آب استحصالی بعضی از چاه ها به خاک این مناطق نیز صدمه اساسی وارد می کند.

وی افزود: در حال حاضر ۸۰ درصد آب های تجدیدشونده کشور را مصرف می کنیم در حالیکه استاندارد بیش از مصرف ۴۰ درصدی را مجاز ندانسته و وزارت نیرو با همکاری همه مردم رهاسازی برای مصرف ۵۵ درصدی را در دستور کار دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز