خبرگزاری کار ایران

زنگنه:

شوک درمانی راه حل حفظ سهم اوپک در بازار نیست

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۵۱۶

بیشتر اعضای اوپک تمایل داشتند که تولید روزانه این سازمان نسبت به سقف گزینشی آن ١, ٥ میلیون بشکه معادل پنج درصد کاهش یابد و تولیدکنندگان غیراوپک نیز ٥٠٠ هزار بشکه از تولید خود بکاهند.

وزیر نفت ایران روز جمعه(هفتم آذرماه) اعلام کرد که سیاست شوک درمانی اوپک راه حل مناسبی برای حفظ سهم این سازمان در بازار نیست.

به گزارش ایلنا و به نقل از بلومبرگ، بیژن نامدار زنگنه روز جمعه پس از ورود به تهران در گفتگویی اعلام کرد که سیاست شوک درمانی کاهش شدید قیمتهای نفت، که هم اکنون به پایین ترین سطح در پنج سال اخیر رسیده است، راه حلی برای سهم از دست رفته اوپک در مقابل تولیدکنندگان شیل اویل آمریکا در بازار نفت نیست.

بر اساس این گزارش، پس از تصمیم روز پنجشنبه سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) مبنی بر حفظ سقف تولید روزانه در سطح ٣٠ میلیون بشکه، شاخص قیمت نفت دابلیو تی آی آمریکا روز جمعه ١٠ درصد کاهش یافت.

زنگنه تصریح کرد که سطح کنونی قیمتها کاهش قابل توجه تولید شیل اویل آمریکا را تضمین نمی‌کند.

وی افزود: افزایش قیمتها به ضرر سهم اوپک در بازار است. چنانچه تمایل دارید سهم خود را افزایش دهید باید قیمتها را پایین بیاورید اما اگر می خواهید همه چیز را تغییر دهید، نمی توانید این کار را از طریق شوک درمانی و در مدت سه ماه انجام دهید.

اوپک که در حدود ۴٠ درصد از نفت جهان را تأمین می کند، در مقابل درخواستهای اعضای خود از جمله ونزوئلا و ایران نسبت به کاهش تولید گزینشی به منظور توقف کاهش قیمتها ایستادگی کرد. تولید نفت آمریکا که در نتیجه رونق در شکست هیدرولیک ذخایر شیل اویل حاصل شده، به بالاترین سطح در سه دهه گذشته رسیده که این امر سبب عرضه بیش از حد نفت در جهان شده است.

ونزوئلا پیشتر برآورد کرده بود که هم اکنون دو میلیون بشکه نفت مازاد روزانه به بازارهای جهانی عرضه می شود.

بر اساس پیش بینی اوپک، تقاضا برای نفت اوپک با کاهش رشد عرضه نفت آمریکا، سبب پایین آمدن سهم این سازمان در بازارهای جهانی به پایین ترین سطح در بیش از ٢٥ سال اخیر می شود.

بنا بر این گزارش، قیمت نفت دابلیو تی آی آمریکا در معاملات الکترونیک امروز(دوشنبه ١٠ آذرماه) بورس کالای نیویورک با دو دلار و ۴٣ سنت کاهش به ۶٣ دلار و ٧٢ سنت در هر بشکه رسید که پایین ترین سطح در معاملات میان روز بورس از ژوئیه سال ٢٠٠٩ تاکنون به شمار می رود.

همچنین نفت خام برنت دریای شمال امروز در بورس لندن با یک دلار و ٢۴ سنت کاهش با قیمت ۶٨ دلار و ٩١ سنت در هر بشکه معامله شد. قیمت نفت خام برنت امسال ٣٨ درصد کاهش یافته است.

زنگنه در ادامه گفت که بیشتر اعضای اوپک تمایل داشتند که تولید روزانه این سازمان نسبت به سقف گزینشی آن ١, ٥ میلیون بشکه معادل پنج درصد کاهش یابد و تولیدکنندگان غیراوپک نیز ٥٠٠ هزار بشکه از تولید خود بکاهند.

به گفته وی، علی النعیمی، وزیر نفت عربستان، تهدید شیل اویل آمریکا را دلیل اصلی حفظ سقف تولید نفت عنوان کرد.

وزیر نفت ایران افزود که رقابت شیل اویل آمریکا که بخشی از آن در مقایسه با تولید اوپک از ذخایر متعارف هزینه بیشتری به همراه دارد، ممکن است با افت کنونی قیمتها کاهش نیابد.

زنگنه یادآور شد: قیمتهایی که هم اکنون مشاهده می کنیم هنوز دلیل کافی نیست تا با قطعیت بگوییم که تولید شیل اویل آمریکا ظرف چهار یا پنج ماه آینده یک یا دو میلیون بشکه در روز کاهش می یابد. هیچگونه حقیقت و رقمی وجود ندارد تا بگوییم که به طور قطع از تولید شیل اویل کاسته می شود.

وی عنوان کرد: اوپک باید به مسئله سهم بازار و کاهش قیمتها " با دقت و به تدریج " رسیدگی کند.

حتی با این وجود که زنگنه خواستار حمایت از قیمتها بود، گفت که نمی خواهد اختلاف داخلی به این سازمان آسیب برساند.

وزیر نفت ایران بلافاصله پس از نشست هفته گذشته اوپک در وین به خبرنگاران گفت: حتی با این که این تصمیم همراستا با خواست ما نبوده اما از آن ناراحت نیستم.

زنگنه با اشاره به تحریمهای آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر برنامه هسته ای ایران، تصریح کرد که در صورت لغو تحریمهای بین المللی علیه اقتصاد و صنعت نفت ایران، تهران می تواند ظرف دو ماه صادرات و تولید نفت خود را یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد و کاهش قیمتهای نفت تأثیری بر افزایش تولید و صادرات ندارد.

وی افزود: ما همچنان این کار را انجام می دهیم و آنچه برای من اهمیت دارد، سهم ما در بازار است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز