خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت در گفت‌وگو با ایلنا:

فرسودگی شبکه گازرسانی عامل تعطیلی جایگاه‌های CNG

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۴۹۵

در حال حاضر در کشورهای بزرگ و صاحب نام از گاز سی. ان. جی به دلیل اینکه لطمات جبران ناپذیری به سرمایه ملی می‌زنند کمتر برای سوخت خودرو استفاده می‌کنند.

" رئیس اتحادیه جایگاه داران " سوخت ضمن انتقاد از تغییر غیر اصولی سوخت خودرو‌ها از بنزین به سی. ان. جی بهترین سوخت برای خودرو‌ها را LPG برشمرد و فرسودگی شبکه گازرسانی را یکی از عوامل قطع گاز جایگاه‌های CNG عنوان کرد.

" بیژن حاج محمدرضا " در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص مشکل جایگاه‌های عرضه " سوخت سی. ان. جی " در فصل زمستان گفت: سیستم شبکه گازرسانی زیرزمینی ما فرسوده است و باید تغییر پیدا کند و ضمن اینکه تکنولوژی جدید برای جلوگیری از افت سرما در همه دنیا رایج است اما با توجه به اینکه ما تحریم بوده و مشکلات ارزی نیز داشته‌ایم این سیستم تغییرات آنچنانی نداشته است.

وی افزود: در فصل زمستان سرشاخه‌های گاز دچار افت می‌شوند و با توجه به اینکه گازی که از منابع که استخراج می‌شود تصفیه نشده است و عینا‌‌ همان گاز به خط لوله آمده و توزیع می‌شود لذا در زمستان که برودت هوا بالا می‌رود حرکت گاز در لوله‌ها کند می‌شود.

رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت تصریح کرد: طبق روال هر سال برای جلوگیری از افت گاز خانگی ابتدا گاز کارخانجات و بعد جایگاه‌های سی. ان. جی تا زمانی که شرایط آب و هوایی عادی شود، قطع می‌شود تا مردم در مضیقه نمانند.

لوله‌های فرسوده نیاز به تعویض دارند

وی خاطرنشان کرد: سیستم‌های گازکشی کشور مربوط به سال‌ها قبل هستند و با توجه به اینکه این لوله‌ها دفنی هستند و خاک و مواد دیگر وارد کانال‌ها می‌شوند و مهم‌تر اینکه فرسودگی این‌ها را از بین می‌برد نیاز به تعویض دارند که با توجه به هزینه بالا تا کنون این کار انجام نشده است.

حاج محمدرضا اظهار داشت: سیستم‌های گازرسانی برخی استان‌ها که مربوط به چندین سال گذشته هستند دچار فرسودگی شده که باعثپرت و افت گاز در زمستان می‌شود ضمن اینکه با توجه حجیم بودن گاز شاید تلمبه خانه‌ها با توجه به برودت هوا نتوانند پمپاژ کنند لذا در سرشاخه‌ها مثل ایلام، همدان، خراسان رضوی یا جنوبی همه ساله دچار مشکل می‌شویم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در شهر تهران هیچ جایگاهی تعطیل نیست مگر جایگاه‌هایی که به علت تعمیرات از مدار بیرون هستند اما در حومه تهران و اغلب مناطق سردسیر کشورغالب جایگاه‌ها تعطیل هستند.

سی. ان. جی گاز تصفیه نشده و آلاینده است

رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت در خصوص دلیل استفاده از سوخت سی. ان. جی با توجه به اینکه سوختی تصفیه نشده و آلاینده است، گفت: در حال حاضر در کشورهای بزرگ و صاحب نام از گاز سی. ان. جی به دلیل اینکه لطمات جبران ناپذیری به سرمایه ملی می‌زنند کمتر برای سوخت خودرو استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: گاز سی. ان. جی پر از CO۲، املاح سمی و نمک هستند و با وجودی که در ورودی جایگاه‌ها مخازنی کار گذاشتیم که گاز از آن‌ها عبور می‌کنند تا جایی که بامکان دارد مواد آلاینده گرفته می‌شود اما در هر صورت آلایندگی به خودرو‌ها تزریق می‌شود.
حاج محمدرضا تاکید کرد: آنچه مهم است اینکه بسیاری از خودروهای ما پایه بنزینی هستند و موتور گازسوز روی آن‌ها سوار شده است در نتیجه وقتی تشکیلات گاز سوز اضافه می‌شود گاز در نشیمن گاه‌های سوپاپ رسوب می‌کند و ایجاد سیاهی و روغن بسیار کثیفی می‌کند که به مرور زمان از حرکت منظم سوپاپ جلوگیری می‌کند لذا باید موتور خودروی گازسوز از پایه گازسوز باشد و اگر بخواهد سی. ان. جی مصرف کند هر ۴ ماه یک بار موتور باز شود و با سمباده روغن پاک شود که البته یک بار بیشتر هم نمی‌توان این کار را کرد و بعد باید رینگ و پیستون عوض شود.


وی با اشاره به گران بودن گاز نسبت به قیمت بنزین گفت: در همه جای دنیا قیمت گاز ۲۰ تا ۲۵ درصد قیمت بنزین است یعنی اگر بنزین را هر لیتری ۷۰۰ تومان می‌فروشیم قیمت گاز باید ۲۰۰ تومان باشد اما در ایران سی. ان. جی با نرخ ۶۰۰ تومان فروخته می‌شود در نتیجه هم گاز را گران می‌فروشیم و هم تعمیرات خودرو از بین رفتن ثروت عمومی را بدنبال دارد.

LPG مناسب ترین سوخت

حاج محمدرضا گاز LPG یا تصفیه شده را مناسب‌ترین سوخت برای خودرو دانست و افزود: گاز تصفیه شده املاح اضافه را ندارد و در واقع چیزی شبیه بنزین سوپر است اما عرضه‌اش گران‌تر از بنزین است.

وی گفت: در حال حاضر در دنیا بنزین یورو ۸ و یورو ۹ عرضه می‌شود ولی ما همچنان روی بنزین یورو ۴ توقف کرده‌ایم ضمن اینکه صنعت خودرو سازی در طول سالهای گذشته عامل در جا زدن ما شد و نه تنها پیشرفتی در این صنعت نداشته‌ایم بلکه موجبات آلودگی‌های زیست محیطی را نیز فراهم کردیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز